Jelenleg a hazai személyautó állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint 2015-re eléri a 10 százalékot. Ennek hátterében részben az áll, hogy az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig).
Magyarországon ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál. Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.
A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez. Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.
Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ - áll a Prímagáz elemzésében. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt.
Az egyetlen, egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakban nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.
A Prímagáz rámutat: az LPG-vel kombinált meghajtású autók szén-dioxid-kibocsátása 20 százalékkal, szén-monoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest, míg a szilárdrészecske-kibocsátás teljesen megszűnik. Gázzal hajtva például egy régebbi autó is gond nélkül felülteljesíti a még be sem vezetett euro5-ös környezetvédelmi normákat.
A gázüzemű gépkocsik értékesítésének növekedésére számít Dalnoki Balázs, a Skodákat importáló Porsche Hungaria márkaigazgatója is. Az importőr támogatásával Magyarországon 2007 áprilisa óta több mint 50 márkaszerviz végez gázüzemű átalakításokat új és használt modelleken úgy, hogy a garancia-feltételek megmaradnak.
Dalnoki Balázs az MTI-nek elmondta: az indulás óta összesen mintegy 900 átalakított, úgynevezett dual modellt értékesítettek. A 2008. évi mintegy 500 darab után tavaly a válság hatására ez a szegmens is jelentősen visszaesett mintegy 100 darabra. Az idei első hónap eddigi adatai még nem mérvadóak ugyan, de már érkezett egy jelentősebb, 40 darabos Fabia dual megrendelés - jelezte.
Úgy vélekedett, a benzin-gáz vegyes üzemű modellek értékesítése az összeladáson belül 3-5 százalékot tehet ki az idén. Tavaly a cég 5.361 új Skodát adott el, ez 7,25 százalékos piaci részesedéshez volt elég a tavaly mintegy 50 százalékkal 60 ezer darabosra zsugorodó újautó-piacon.
MTI/Menedzsment Fórum