Kanász-Nagy Máté, az LMP országgyűlési képviselője írásban szegezte Pintér Sándornak a kérdést, hogy miért volt szükség a Nevelésügyi Kormánybizottság létrehozására. Amire szokás szerint Rétvári Bence válaszolt, méghozzá azt, hogy a kormány folyamatosan vizsgálja a lehetőségeket, hogy minél magasabb színvonalon biztosítsák a gyerekeknek, a tanulói közösségeknek a mindenkori körülményeknek megfelelő nevelést-oktatást, „mivel az oktatás eredményessége a nemzet társadalmi és gazdasági fejlődésének alapvető záloga”.
Majd így folytatja:
„Ennek érdekében a kormány létrehozta a Nevelésügyi Kormánybizottságot, amelynek feladata a magyar állam által a gyerekek hároméves korától nyújtott, a gyerekek nevelését célzó, a kormányzaton belül több miniszter irányítása alá tartozó szervezetrendszeren keresztül működtetett és ellátott szolgáltatás nyomon követése, figyelemmel kísérése, és a felmerülő kormányzati feladatok összehangolása”.
Azt már egyáltalán nem fűzte bele a válaszába az államtitkár, amit múlt héten Pintér Sándor belügyminiszter a parlament kulturális bizottsága előtt mondott, miszerint
a jövő év egyik fontos témája lesz az új Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozása, az oktatás digitalizálása, a tanárok teljesítményértékelése, és a tankerületi intézményrendszer változtatásai is.
Ezzel szemben a PDSZ Országos Választmánya szerint az Orbán Viktor miniszterelnökből, Pintér Sándor belügyminiszterből, Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszterből, Gulyás Gergely Miniszterelnökségért felelős miniszterből és Orbán Balázsból, a miniszterelnök politikai igazgatójából álló kormánybizottság felállítása egyenlő annak elismerésével, hogy hiányzik a kormányon belüli oktatási tárca. De mint mondják, a kormánybizottság tagjai hiába magasrangú politikusok, mégsem olyan személyek, akik az oktatásügyben kellő szakértelemmel rendelkeznének.
Ez a kormánybizottság a Rákosi-érát idézi, láthatóan csak a propaganda összehangolására jött létre – jelentették ki a PDSZ képviselői, akik Nevelésügyi Kormánybizottság helyett szakemberek által vezetett Oktatási Minisztériumot szeretnének.
Az oktatás két érdekvédelmi szervezete, a PDSZ és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) egyébként nemrég frissítette a sztrájkköveteléseit, és azt szorgalmazzák, hogy a kormány tűzzön ki időpontot a sztrájkbizottsági tárgyalások újabb fordulójára. Időpontjavaslat helyett helyett azonban csak egy hosszú levelet kaptak Maruzsa Zoltán államtitkártól.
„Ha záros határidőn belül nem kapunk választ az egyeztetés időpontjára, a kormány törvénysértése miatt bírósághoz fordulunk” – áll a PDSZ legfrissebb bejegyzésében.
A Civil Közoktatási Platform a honlapján reagált az új kormánybizottságra: „a kormányzat végre elismerni látszik, amit az oktatási mozgalmak már régóta hangsúlyoznak: rendszerszintű, súlyos válság uralkodik egy stratégiai jelentőségű területen, az oktatásban. A problémakezelési szándék jelének tekintjük a Nevelésügyi Kormánybizottság létrejöttét”.
Hozzáteszik: „Kíváncsian várjuk, hogy a leendő bizottsági titkár esetén más lesz-e a helyzet. Kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a bizottság milyen munkacsoportokat állít fel, ezeknek kik lesznek a tagjai, mi lesz a jogkörük, lesz-e kapcsolatuk a kormányzati intézkedéseket független szempontból értékelő szakértőkkel, az oktatásban érintettekkel, és hogy ezeknek mennyire lesz hatásuk az oktatáspolitikára”.
Szakmai anyagaik gyűjteményét, amelyet egy éve adtak át Pintér Sándor belügyminiszternek, hamarosan eljuttatják a bizottság többi tagjának is.
"Amennyiben a bizottság érdemben, az érintettek bevonásával kíván foglalkozni az oktatás rendszerszintű problémáival, a mintegy félszáz oktatáshoz kapcsolódó szervezetet összefogó Civil Közoktatási Platform (CKP) szakértői anyagaival, javaslataival kész segíteni a bizottság munkáját" – teszi hozzá a CKP.
Mindeközben a Tanítanék Mozgalom arra készül, hogy december 18-án a Belügyminisztérium előtt hatalmas hangfal segítségével adja át a pedagógusok üzeneteit Pintér Sándornak.