5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány szerint a brüsszeli pénzcsapok részleges megnyitásával megnyílt az út a pedagógusbéremelés előtt. A Civil Közoktatási Platform (CKP) azonban hozzáteszi: a sok pályaelhagyó miatt némileg elkéstek.  

A Civil Közoktatási Platform örül, hogy a kétéves oktatási küzdelem részeredményeként várhatóan a közeljövőben érzékelhető mértékű béremelést kapnak a pedagógusok. Ám arra hívják fel a figyelmet, hogy nem minden arany, ami fénylik.

Véleményük szerint ugyanis ez a béremelés:

  • megkésett, hiszen sok pedagógus már elhagyta a pályát
  • csak az előző évek inflációját ellensúlyozza; a korábban 2025. januárra ígért 770 ezer forintos bért most csak 2026-ra ígérik
  • az életpálya bevezetésekor tervezett, a minimálbérhez rögzített érték eléréséhez most körülbelül 100 százalék emelés kellene
  • nem biztosítja a bérek értékállóságát, hiszen csak háromévente tesz kötelezővé két és fél százalékos béremelést
  • nem elég széles körű, hiszen a nem pedagógus végzettségű munkatársak béremelését nem tartalmazza, sőt, a technikai és adminisztratív dolgozók fizetésének növelésére sem biztosít semmiféle fedezetet
  • a kedvezményezettek közül sem mindenkinek jelent jelentős mértékű emelést, ráadásul azt a régi dolgozóknak egyedül a fenntartó határozza meg, minden kontroll nélkül.

A Civil Közoktatási Platform szerint korai örömtüzeket gyújtani. Fotó: Depositphotos
A Civil Közoktatási Platform szerint korai örömtüzeket gyújtani. Fotó: Depositphotos

„Felháborítónak tartjuk, hogy a sajtónak tett nyilatkozatok ellentmondanak a koncepciónak: míg a koncepció szerint a teljesítményértékelés eredménye alapján nem csökkenthető a havi illetmény, a sajtónyilatkozat szerint lehetséges az emelt sávhatár alá csökkenteni a fizetést a helyi sajátosságokhoz nem igazodó, merev teljesítményértékelés eredménye alapján” – írja a 45 tagszervezetet tömörítő CKP a honlapján.

A közoktatási platform szerint mindezektől függetlenül a béremelés önmagában nem oldja meg a tanárok gondjait: a tanárok nem csak a bér, az életkor vagy egyéb okok miatt hagyják ott a pályát.

A pedagógusok más indokok miatt is kiégettek, lelkesedés nélküliek.

Ezért kitartanak amellett, hogy tovább kell küzdeni, mert továbbra is elfogadhatatlannak tartják azt, hogy

  • nagyon magas a kötelező óraszám
  • olyan a teljesítményértékelés, amely a helyi sajátosságok figyelembevétele és a tanárok segítése nélkül büntet és jutalmaz
  • hatalmas adminisztratív terhek vannak
  • a minimális intézményi és tanári önállóság hiányzik, miután a tanárokat nem tekintik értelmiségi szakembernek.

A CKP észrevételei a tanárbéremelés koncepcióra

Egyszer jó lenne megtudni, hogy a társadalmi vitára bocsátott koncepciókhoz hány hozzászólás, kérdés vagy érdemi javaslat érkezik. Mindenesetre a 2023. december 29-én nyilvánosságra hozott, és 2024. január 6-ig véleményezhető tanárbéremelés koncepcióval kapcsolatban a CKP ötletei és kritikái a következők:

  • Nem derül ki, hogy mihez képest számítódik a 32,2 százalék.
  • A cím tanár-béremelésről, a szöveg pedagógus béremelésről ír; pontosítani kellene, hogy a pedagógusokról és a pedagógus végzettségű NOKS-osokról van szó.
  • Nem egyértelmű, mi az az érték, amelynél alacsonyabb összegben nem határozható meg „a pedagógus havi illetménye a teljesítményértékelés eredménye miatt”. Ha ez a Belügyminisztérium újságíróknak tett kijelentése szerint azt jelenti, hogy az illetmény a rendeleti sávhatár alatt, de még a törvényi sávhatáron belül állapítható meg, az elfogadhatatlan.
  • Nem szabadna, hogy kimaradjanak az emelésből a nem pedagógus végzettségű NOKS-os dolgozók (rendszergazdák, dajkák, pedagógiai, gyógypedagógiai asszisztensek, a könyvtárosok egy része, pszichológusok stb.)
  • A 32 százalékos kötelezettség csak az alsó határ emelését jelenti, egy minimális emelést mindenki számára kötelezővé kellene tenni.

  • A koncepció megismétli a státusztörvény fizetési sávjait, amely nagy kivételezésekre ad lehetőséget. A fizetések meghatározását a munkáltató – állami intézmények esetén ez a tankerületi központ vezetője – hatásköre, de szerintük ebbe be kellene vonni az intézmény igazgatóját, és ki kelljene kérni a nevelőtestület vagy a munkaközösség-vezetők véleményét is.
  • A háromévenkénti kötelező emelés mértéke függjön az inflációtól!
  • Pontosítani szükséges, hogy a mesterdiploma utáni 2, illetve a STEM végzettség utáni 4 százalékos emelés mihez képest számítódik, illetve, hogy utóbbi mindenkinek jár-e? Annak is, aki ezzel a végzettséggel rendelkezik, vagy csak azoknak, akik az ilyen tárgyakat ténylegesen tanítják? Továbbá, hogy akiknek két ilyen tárgyból is van végzettségük, azoknak kétszeresen jár-e 4 százalék, valamint, hogy a „további 4 százalék” azt jelenti-e, hogy csak a mesterdiplomásoknak jár a 4 százalék pótlék?
  • A STEM szakok mellett indokolt lenne a nyelvtanárok és a gyógypedagógusok kiemelése is.
  • Viszont üdvözölik, hogy az emelés a gyermeknevelési törvény hatálya alatt dolgozó pedagógusokra is kiterjed.
  • Azt is örömmel vették, hogy a koncepció szerint az összeg csak béremelésre fordítható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!