5p

Egy friss parlamenti válaszból az derül ki, hogy szinte megduplázódott az iskolapszichológusok száma az elmúlt években, ám az Iskolapszichológiai Módszertani Bázis ennek a feléről tud.

Szakemberek szerint a Covid alatt és után elképesztően rossz és aggasztó mentális állapotba kerültek a társadalom egyes rétegei, köztük az óvodás és iskolás korú gyermekek is, akiknek az eddiginél jóval többször lenne szükségük szakmai segítségre. Tavaly októberben az óvoda- és iskolapszichológusok szakmai állásfoglalást fogalmaztak meg és petíciót írtak alá a tarthatatlan állapotok miatt. Olyan kevés, és annyira alacsony óraszámban foglalkoztatják az intézményi pszichológusokat, hogy a problémákat megelőző, prevenciós munkára alig van lehetőségük, ezért jelenleg csak tűzoltást tudnak végezni a gyerekeknél.

Vadai Ágnes, a DK országgyűlési képviselője ezért arról kérdezte írásban Pintér Sándor belügyminisztert, hogy mikor lesz megfelelő számú iskolapszichológus Magyarországon?

Nem egyeznek a számok. Fotó: Depositphotos
Nem egyeznek a számok. Fotó: Depositphotos

„Az iskolapszichológusok száma 2010-2022 között közel kétszeresére, 998 főről 1922 főre emelkedett” – válaszolta a belügyminiszter nevében Rétvári Bence államtitkár.

Hogy kontextusba helyezzük az adatot, megnéztük, hány gyermek járt Magyarországon a 2020-2021-es tanévben oktatási-nevelési intézménybe. A KSH adatai szerint 322,7 ezer gyermek óvodai nevelésben, 729,3 ezer tanuló általános iskolai, 469,5 ezer tanuló középfokú oktatásban részesült (és akkor a felsőoktatási intézményekbe járó 287,9 ezer hallgatót még bele sem számoljuk, pedig ott is elkélne a pszichológusi támogatás).

Ezek szerint tavaly 1,52 millió gyermekre jutott 1922 iskolapszichológus. 

Mint az államtitkár írja, ha a megyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálati intézmény működési körzetében lévő nevelési-oktatási intézményben (óvoda, iskola) az iskola- és óvodapszichológus munkakör nincs betöltve, a megfelelő szakember megtalálásáig a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének írásbeli kérésére a pedagógiai szakszolgálati intézmény támogatást nyújthat az igények kielégítéséhez. Ezen túlmenően a pedagógiai szakszolgálatok a nevelési tanácsadás keretében is nyújtanak pszichológiai jellegű – a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott pszichológusok kompetenciáján túlmutató, alapvetően pszichoterápiás – segítséget.

A szakember más számot ismer

Ugyanakkor fél éve sincs, hogy az Iskolai Módszertani Bázis vezetője, Borbáth Katalin, az ELTE tanára, gyakorló pszichológus úgy nyilatkozott, hogy – Rétvári Bence adataival ellentétben – egy 2016-os saját felmérés alapján épp ennek feléről, körülbelül 1000 óvoda- és iskolapszichológusról tud az országban. Hozzátette:

„Az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése is rendszeres lett, de a közoktatás nem fordít figyelmet az óvoda- és iskolapszichológus hálózatra”.

A státusztörvény sem fog megoldást jelenteni, sőt

Ennél is aggasztóbb, hogy a most készülő, folyamatosan szakmai kritikák alatt álló státusztörvény a helyzetet nemhogy javítaná, hanem még rosszabb feltételeket teremt a jövőre nézve.

Eddig intézményenként 500 fő felett kellett egy fél státuszú pszichológust alkalmazni, de még ez is rendkívül kevés volt. Ennek ellenére ezt az előírást teljesen kivették a tervezetből.

Mint arról már lapunk is beszámolt, március 10-ig lehetett véleményezni a pedagógusok további béremeléséről és a köznevelésről szóló státusztörvényt, amely nemcsak a tanárok jogkörét gyengítené, hanem a tanárokat segítő dolgozókra, különösen az iskola- és az óvodapszichológusokra vonatkozó feltételeken is lazítana. A státusztörvény legfontosabb változása pedig az lesz, hogy megszűnik a közalkalmazotti jogviszony, ehelyett köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt vezetnének be, ami számtalan helyen gyengíti a közoktatásban dolgozók jogait és helyzetét.

Emellett az a rész is kikerült a tervezetből, ami az óvoda- és az iskolapszichológusok munkaidejét és feladatait részletezte.

Korábban a jogszabály előírta, hogy egy teljes munkaidős óvoda-, iskolapszichológus neveléssel-oktatással lekötött munkaideje heti 22 óra. Ez azt jelentette, hogy az óvoda-, iskolapszichológus ebben az időben végezte a gyerekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrését, vizsgálatát, konzultációt, tanácsadást – erről már a Telex írt, amely azt is említi, hogy a fővárosi iskola- és óvodapszichológus koordinátorok munkaközössége közleményt adott ki a státusztörvény tervezetére reagálva. Eszerint szeretnék, ha:

  • Magyarország minden oktatási-nevelési intézményében lenne óvoda- vagy iskolapszichológus
  • A minőségi munkavégzés biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy egy főállású pszichológus maximum két iskolát vagy legfeljebb három óvodát lásson el
  • 250 fős létszámig minimum a teljes munkaidő 50 százalékában foglalkoztatott pszichológus alkalmazását javasolják
  • 250 fő feletti létszám esetén pedig 250 gyerekenként egy, a teljes munkaidő 50 százalékában foglalkoztatott pszichológus alkalmazását tartják indokoltnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!