Szakemberek szerint a Covid alatt és után elképesztően rossz és aggasztó mentális állapotba kerültek a társadalom egyes rétegei, köztük az óvodás és iskolás korú gyermekek is, akiknek az eddiginél jóval többször lenne szükségük szakmai segítségre. Tavaly októberben az óvoda- és iskolapszichológusok szakmai állásfoglalást fogalmaztak meg és petíciót írtak alá a tarthatatlan állapotok miatt. Olyan kevés, és annyira alacsony óraszámban foglalkoztatják az intézményi pszichológusokat, hogy a problémákat megelőző, prevenciós munkára alig van lehetőségük, ezért jelenleg csak tűzoltást tudnak végezni a gyerekeknél.
Vadai Ágnes, a DK országgyűlési képviselője ezért arról kérdezte írásban Pintér Sándor belügyminisztert, hogy mikor lesz megfelelő számú iskolapszichológus Magyarországon?
„Az iskolapszichológusok száma 2010-2022 között közel kétszeresére, 998 főről 1922 főre emelkedett” – válaszolta a belügyminiszter nevében Rétvári Bence államtitkár.
Hogy kontextusba helyezzük az adatot, megnéztük, hány gyermek járt Magyarországon a 2020-2021-es tanévben oktatási-nevelési intézménybe. A KSH adatai szerint 322,7 ezer gyermek óvodai nevelésben, 729,3 ezer tanuló általános iskolai, 469,5 ezer tanuló középfokú oktatásban részesült (és akkor a felsőoktatási intézményekbe járó 287,9 ezer hallgatót még bele sem számoljuk, pedig ott is elkélne a pszichológusi támogatás).
Ezek szerint tavaly 1,52 millió gyermekre jutott 1922 iskolapszichológus.
Mint az államtitkár írja, ha a megyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálati intézmény működési körzetében lévő nevelési-oktatási intézményben (óvoda, iskola) az iskola- és óvodapszichológus munkakör nincs betöltve, a megfelelő szakember megtalálásáig a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének írásbeli kérésére a pedagógiai szakszolgálati intézmény támogatást nyújthat az igények kielégítéséhez. Ezen túlmenően a pedagógiai szakszolgálatok a nevelési tanácsadás keretében is nyújtanak pszichológiai jellegű – a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott pszichológusok kompetenciáján túlmutató, alapvetően pszichoterápiás – segítséget.
A szakember más számot ismer
Ugyanakkor fél éve sincs, hogy az Iskolai Módszertani Bázis vezetője, Borbáth Katalin, az ELTE tanára, gyakorló pszichológus úgy nyilatkozott, hogy – Rétvári Bence adataival ellentétben – egy 2016-os saját felmérés alapján épp ennek feléről, körülbelül 1000 óvoda- és iskolapszichológusról tud az országban. Hozzátette:
„Az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a depresszió, pánik, önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése is rendszeres lett, de a közoktatás nem fordít figyelmet az óvoda- és iskolapszichológus hálózatra”.
A státusztörvény sem fog megoldást jelenteni, sőt
Ennél is aggasztóbb, hogy a most készülő, folyamatosan szakmai kritikák alatt álló státusztörvény a helyzetet nemhogy javítaná, hanem még rosszabb feltételeket teremt a jövőre nézve.
Eddig intézményenként 500 fő felett kellett egy fél státuszú pszichológust alkalmazni, de még ez is rendkívül kevés volt. Ennek ellenére ezt az előírást teljesen kivették a tervezetből.
Mint arról már lapunk is beszámolt, március 10-ig lehetett véleményezni a pedagógusok további béremeléséről és a köznevelésről szóló státusztörvényt, amely nemcsak a tanárok jogkörét gyengítené, hanem a tanárokat segítő dolgozókra, különösen az iskola- és az óvodapszichológusokra vonatkozó feltételeken is lazítana. A státusztörvény legfontosabb változása pedig az lesz, hogy megszűnik a közalkalmazotti jogviszony, ehelyett köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt vezetnének be, ami számtalan helyen gyengíti a közoktatásban dolgozók jogait és helyzetét.
Emellett az a rész is kikerült a tervezetből, ami az óvoda- és az iskolapszichológusok munkaidejét és feladatait részletezte.
Korábban a jogszabály előírta, hogy egy teljes munkaidős óvoda-, iskolapszichológus neveléssel-oktatással lekötött munkaideje heti 22 óra. Ez azt jelentette, hogy az óvoda-, iskolapszichológus ebben az időben végezte a gyerekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrését, vizsgálatát, konzultációt, tanácsadást – erről már a Telex írt, amely azt is említi, hogy a fővárosi iskola- és óvodapszichológus koordinátorok munkaközössége közleményt adott ki a státusztörvény tervezetére reagálva. Eszerint szeretnék, ha:
- Magyarország minden oktatási-nevelési intézményében lenne óvoda- vagy iskolapszichológus
- A minőségi munkavégzés biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy egy főállású pszichológus maximum két iskolát vagy legfeljebb három óvodát lásson el
- 250 fős létszámig minimum a teljes munkaidő 50 százalékában foglalkoztatott pszichológus alkalmazását javasolják
- 250 fő feletti létszám esetén pedig 250 gyerekenként egy, a teljes munkaidő 50 százalékában foglalkoztatott pszichológus alkalmazását tartják indokoltnak.