4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kezdetét vette az adventi időszak, közelednek az ünnepek. A készülődéshez hozzátartozik az ajándékok beszerzése is, ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval, jogokkal és kötelezettségekkel. Ezek birtokában megkönnyíthetjük dolgunkat a karácsonyi vásárlásoknál, elkerülve az ünnepek utáni ügyfélszolgálatokon való sorban állást és bosszankodást. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége csokorba gyűjtötte a legalapvetőbb tudnivalókat.

Második 5

6. Fontos tisztázni a köztudatban élő „háromnapos csere-szabály”-t is, ugyanis ezzel kapcsolatos tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihet a fogyasztó a kereskedőhöz, illetve visszakérheti annak vételárát. Ez csak a már előzőekben említett kormányrendeletben tételesen felsorolt fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.

Például, ha egy 10.000 Ft-nál olcsóbb pendrive esetét vesszük, akkor fentiek értelmében megállapítható, hogy nem vonatkozik rá jótállás, azonban két év szavatosság igen, amely főként a gyártási hibák ellen véd. Érdemes tudni, hogy az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy hibátlan terméket adott el, azonban a következő másfél évben már a fogyasztót terheli a bizonyítási kötelezettség, hogy eleve hibás terméket kapott vásárláskor.

7. Túl vagyunk már a „Black Friday” napon/napokon is, a tapasztalatok szerint egyre többen vásárolnak ezeken az akciós napokon már jóval Karácsony előtt akár az üzletekben, akár webáruházakban, akár termékbemutatón. Nem árt tudni, hogy internetes vásárlás, vagy termékbemutatón történt vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Internetes vásárlás esetét véve, fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.

Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat!

8. Nem lehet elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.

Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel.

9. Akár üzletben vásároltunk, akár internetről rendeltük a terméket, ha hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes.

10. Végül ne feledjék a fogyasztók: ha később esetleg jogvitába keverednek a kereskedővel, úgy a békéltető testületek segítségét tudják igénybe venni, amelyek ingyenes, gyors és szakszerű eljárásuk révén a vita gyors megoldásának lehetőségét kínálják a fogyasztók számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!