Iránban a tiltakozások múlt csütörtökön robbantak ki, és országszerte több tízezer ember vett részt bennük. A tüntetők eleinte a magas árak ellen tiltakoztak, majd az iszlám köztársaság kormánya és az országot az 1979. évi iszlám forradalom óta irányító vallási elit ellen. Többen Ali Hamenei legfőbb vallási és politikai vezető lemondását követelték. Az első hírek szerint a rezsim kőkeményen lép fel a protestálókkal szemben, a kiszivárgó hírek szerint sok száz embert vettek őrizetbe, az áldozatok száma pedig több tucatnyi lehet.
Az irániak azt állítják, hogy a tüntetések mögött külföldi beavatkozás áll, különböző országokat megvádoltak már. Ali Samháni, az iráni Legfelsőbb Nemzetbiztonsági Tanács titkára azt mondta, hogy az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Szaúd-Arábia áll a zavargások mögött, ők irányítják a közösségi médiában megjelenő üzeneteket és kampányokat.
A helyzet gazdasági súlyát jelzi, hogy a konfliktusra reagált az olajár is, amely folyamatosan emelkedett az elmúlt napokban. A WTI olaj mostani 60 dollár feletti szintje azonban egyes elemzők szerint még messze nem az emelkedés teteje.
A mostani teheráni tüntetések ugyan távol esnek az iráni olajmezőktől, így nincs veszélyben az ország napi 3,8 millió hordós kitermelése, több elemző azonban a helyzet potenciális romlására figyelmeztet. Bjarne Schieldrop, az SEB vezető elemzője például annak a véleményének adott hangot, hogy számolni kell azzal a forgatókönyvvel is, mely szerint az összecsapások fokozódnak, ez pedig még komolyabb hatással lehet a világ kőolajpiacára. Ebben az esetben az elemző szerint könnyen elképzelhető, hogy az olaj hordónkénti ára eléri a 100 dolláros szintet.
Ugyan a benzin árára számos tényező hat, a legfontosabb azonban az olajár. Így amennyiben valóban elszállna az olajár, az mindenkire hatna, mert az üzemanyagok ára drasztikusan emelkedne. A meglehetősen borús forgatókönyvet követve az olaj 60 százalék feletti emelkedése, szinte biztosan rekordmagas üzemanyagárakkal járna, és jó eséllyel mind a benzin, mind a gázolaj elérné a literenkénti 500 forintos szintet. Nagy kérdés persze, hogy ennek megtörténte esetén a magyar kormány csökkentené-e az üzemanyagok adóterhelését. Amikor ugyanis megítélésük szerint túl alacsony volt az olajár, akkor például adóemelést hajtottak végre az üzemanyagoknál.
mfor.hu