Az idei második félévi Turizmusbarométer értéke 40,7 százalék, mintegy 5,8 százalékponttal alacsonyabb az előző félévi értéknél. A felmérés szerint mind a szállodaipari, a vendéglátó-, mind pedig az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások konjunktúraindexe csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az Ecostat előrejelzése szerint a magyarországi turizmus korábbi, a nemzetgazdaság egészével arányos teljesítménye kis mértékben csökken.
Annak ellenére, hogy a magyar lakosság üdülésre, utazásra rendelkezésre álló jövedelmei mérséklődtek, a belföldi turisztikai kereslet az év első fél évében élénkült. Ebben a kormányzat üdülési csekkrendszeren keresztül nyújtott erőteljes támogatása, valamint a "hosszú hétvégék" nagy száma is közrejátszott. A lakossági jövedelmek csökkenésének korlátozó hatása a harmadik negyedév végére vált általánossá.
A külföldi állampolgárok magyarországi és a magyar állampolgárok külföldi utazásait, illetve költéseit számottevően befolyásolták a forint árfolyamának változásai. A magyar turizmus számára a legnagyobb kihívást 2008-ban az országimázs javítása és a rugalmas alkalmazkodás az új turisztikai keresleti trendekhez jelenti.
A szállodaipari vállalkozások konjunktúraindexe 2007 második felében 40 százalék, ez 8,8 százalékponttal alacsonyabb az elmúlt félévben mért értéknél. A szállodaipari vállalatok beruházási tervei továbbra is szerények, főleg azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, ahol a felújítás, korszerűsítés már elengedhetetlen. A szállodák háromnegyede számít új, erős versenytárs megjelenésére.
A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúraindexe 36,3 százalék. Ez 6,2 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző félévi index. E csökkenésben jelentős szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások a következő időszakra pesszimistán vélekednek, mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, mind saját vállalkozásuk gazdasági teljesítményének megítélésében. Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is igen szerények.
A magyar háztartások mintegy négytizede tervez a közeljövőben üdülést, 4 százalékuk a következő három hónapban. A családok többsége, 59 százalékuk egy éven belül egyáltalán nem tervez utazást.