5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Aki szeretne állást kapni a legjobb technológiai cégek valamelyikénél, nem árt elgondolkodnia azon, hogy hány golflabda fér egy iskolabuszba. Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekkel bombázzák az informatikusokat a külföldi vállalatok állásinterjúin, itthon azonban még várat magára ez a trend. Mfor.hu körkép.

Az extremitás itthon még nem jellemző (mfor.hu montázs)

Az úgynevezett kreatív kérdések általánossá válhatnak a legnagyobb informatikai cégeknél, amelyek igazából nem is a helyes válaszra kíváncsiak, hanem hogy egy leendő alkalmazott hogyan próbál megoldást találni. Mivel ezek a cégek manapság gyorsan reagálnak a piaci változásokra, ezért nem csak a magas IQ-t és szakképzettséget tartják fontosnak a toborzásnál, hanem azt is, hogy az új munkatárs képes legyen bonyolult feladatok megoldására.

A Microsoft már az 1980-as évektől kezdve használ úgynevezett nyitott végű logikai kérdéseket, amelyekre több válasz is létezik. Warren Ashtonnak, a Microsoft toborzási menedzserének például az egyik kedvence a kábelakna fedelének problémája, vagyis hogy az miért kerek, és nem négyzet alakú. A leggyakoribb válasz erre az, hogy ha a kábelakna teteje megbillen az egyik sarkánál, kieshet a helyéből. Néhányan felismerik, hogy a kerek fedőt el lehet gurítani az egyik helyről a másikra. De már érkezett olyan felelet is, miszerint anyagot, és ezáltal pénzt spórolhatnak a kerek fedelek készítésével. "Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a jelöltek milyen messzire mennek el a lehetséges megoldásokat megadva."

Bár elsőre megdöbbentőek lehetnek az ilyen jellegű a kérdések, ezek mégis relevánsabbak, mint ahogy gondolnánk. "A munkaadók azt szeretnék látni, hogy a leendő alkalmazott képes-e úgy becsléseket adni, hogy nem adják meg a pontos adatokat, illetve, hogy miként tudja kezelni ezeket a kérdéseket" - közölte a Business 2.0 magazinnal a Google egy volt alkalmazottja.

Google-talány az álláshirdetésben

Az Amazon.com állásinterjúin például a jelentkezőknek azt kellett megbecsülniük, hogy hány benzinkút található az Egyesült Államokban és hogy mennyibe kerülne Seattle összes ablakának a lemosása. Egy másik cégnél a felvételiző azt a megdöbbentő feladatot kapta, hogy mutasson be egy csirkét programnyelven.

Azonban nincs olyan vállalat, amely olyan messzire menne a kreatív interjúkérdésekben, mint a Google, amely azzal csigázta fel a mérnököket három évvel ezelőtt, hogy bonyolult matematikai problémákat aggatott fel egy hirdetőtáblára. Az érdeklődőket pedig egy weboldalra csábították a megoldásban, hiszen a válaszban egy honlap URL-je volt elrejtve. A site-on egy második, még bonyolultabb kérdés elé állították a leendő alkalmazottakat, amely a következőképp hangzott: "összezsugorodsz annyira, hogy a súlyod egy ötcentes súlyával lesz megegyező, és a tömeged is arányosan lecsökken úgy, hogy a sűrűséged megmarad. Ezután bedobnak egy üvegből készült turmixgépbe. A gép alján lévő kés hatvan másodpercen belül elkezd működni. Mit teszel?"

Nem elég a szakmai tudás

Nemcsak az alkalmazottaknak kell hozzászokniuk az újfajta eljárásokhoz. A munkaadók is olyan módszerekkel készülnek az interjúkra, amelyekkel azelőtt soha. Képet kapni egy jelölt képességeiről nagyon fontos dolog - és legalább olyan bonyolult.

A technológiai ismeretek manapság nem elegendőek a high tech szakmában ahhoz, hogy valaki el tudjon helyezkedni. "Amit valaha úgy hívtunk, hogy mérnök, ma már teljesen mást takar" - mondja Beverly Principal, a stanfordi egyetem karrier központjának igazgatóhelyettese. Mint közli, ma sokkal jobban tartanak attól a munkaadók, hogy a jelölt képes lesz-e teljesíteni a cégnél, és idővel elérni egy jóval magasabb szakmai szintet.

Hazai gyakorlat

Hazánkban még nem igazán terjedtek el ezek az úgymond talányos kérdések, legalábbis ez derült ki a Menedzsment Fórumnak nyilatkozó informatikai cégek válaszaiból. Gergacz Lili, a Kürt. Zrt. hr-vezetője közölte: vannak olyan "bevett" kérdések, feladatok náluk, amelyek megoldásából kiszűrik, hogy mennyire jellemző valakire a kreativitás. Konkrét kérdésekről azonban nem kívánt nyilatkozni, mondván, nem szeretné megkönnyíteni a leendő munkatársak dolgát. Ugyanakkor - mint mondta - a kreativitás nem tartozik a legfontosabb tulajdonságok közé a legtöbb posztra jelentkező esetében, ennél sokkal többre értékelik a szakmai megfelelőséget, a motiválhatóságot, a lojalitást és a stressztűrő képességet.

Horváth Krisztina, a SAP hr-szakembere egyenesen cáfolta, hogy trendről lenne szó. Sinkó Judit, a Cisco marketing menedzsere azt mondta, hogy náluk sokszor előfordulnak kihívást jelentő feladatok az állásinterjúkon, azonban a cég sokkal inkább előnyben részesíti az úgynevezett assassment centereket (ezek különböző stratégiai játékok, feladatok, amelyek során azt mérik fel, hogy a jelölt hogyan viselkedik versenyhelyzetben), illetve az egy napig tartó felvételi eljárást, amely során szerintük könnyebb felmérni, hogy egy-egy leendő munkatárs rendelkezik-e a számukra megfelelő tulajdonságokkal.

Kovács Zita

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!