2008. január 18. 14:24

Folytatódik az alágazati egyeztető bértárgyalás hétfőn a közúti személyszállítási közlekedésben érintett szakszervezetek - a Közúti Közlekedési Szakszervezet, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, a Liga Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége - illetve a munkáltatói oldalt képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) között.

Korcsolayné Kovács Krisztina, a Volán társaságoknál a 23 ezerből 13 ezer dolgozót tömörítő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke elmondta, hogy az egyeztetésen tárgyaló szakszervezetek igénye 8 százalékos béremelés és a munkavállalónként további évi 60 ezer forint bérenkívüli juttatás. Ezzel szemben a munkaadó javaslata 5-5,5 százalékos jövedelemnövelés.

A reprezentatív szakszervezet elnöke közölte: nem tudják elfogadni, hogy a munkáltató csak jövedelemfejlesztést ajánl, béremelést nem. A szakszervezetek elsősorban bérfejlesztésről és nem jövedelemről szeretnének tárgyalni, mivel a bér szolgál alapjául a táppénznek, a nyugdíjnak, a szabadság idejére járó kifizetésnek. Ha nem lesz kötelezően bérfejlesztés a területen, akkor a munkavállalók rosszabbul járnak. A szakszervezet vezetője pozitívumként értékelte, hogy a munkáltatói és munkavállalói oldalon egyaránt is erős az ágazati szintű megállapodás igénye.

A KKSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a tárgyalások további menetében meghatározó lesz, hogy a munkáltató tud-e váltani eddigi elképzelésében, és a bérajánlatot is tesz a jövedelemnövelés részeként.

Korcsolayné Kovács Krisztina utalt arra, hogy több konkliktusos helyzet van a Volán-társaságok területén. A bértárgyalás mellett foglalkozni kell az áfa-törvény változtatásával előállt helyzettel is, vagyis a dolgozók és családtagjaiknak járó szabadjegy után a társaságoknak áfá-t kell fizetniük, ami többszáz millió forint terhet jelentene a társaságoknak. A KKSZ azt kérte a közlekedési miniszternek és a pénzügyminiszternek egyaránt elküldött levelében, hogy állítsák vissza a korábbi jogszabályi környezetet, és továbbra is áfa-mentes legyen a szabadjegy.

A KKSZ elnöke jelezte, hogy a munkáltató kezdeményezésére elindultak az alágazati kollektívszerződés módosításáról is tárgyalások. A munkáltató a munkaidőkedvezményt a Munka Törvénykönyve szerint kívánná rögzíteni a kollektív szerződésben. Az érvényben lévő  kollektív szerződésben a Munka Törvénykönyvénél a munkavállaló számára kedvezőbb szabályozás van.

Tárgyalás kezdődik az autóbuszvezetők munka- és pihenőiejéről is, mert a közlekedési törvény változtatása ezt a területet is érintő módosítást igényel. A KKSZ elnöke szerint a tárgyalásokon alapvető fontosságú a munkavállalói oldal összefogása.

Dénes András, a KKVSZ főtitkára elmondta: a munkáltató továbbra is jövedelemfejlesztésben kíván megállapodni alágazati szinten, a társaságoknál a helyi bérmegállapodásban konkretizálhatják a bér illetve az egyéb jövedelem megoszlását a helyi lehetőségek függvényében.

MTI/Menedzsment Fórum 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.