Korcsolayné Kovács Krisztina, a Volán társaságoknál a 23 ezerből 13 ezer dolgozót tömörítő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke elmondta, hogy az egyeztetésen tárgyaló szakszervezetek igénye 8 százalékos béremelés és a munkavállalónként további évi 60 ezer forint bérenkívüli juttatás. Ezzel szemben a munkaadó javaslata 5-5,5 százalékos jövedelemnövelés.
A reprezentatív szakszervezet elnöke közölte: nem tudják elfogadni, hogy a munkáltató csak jövedelemfejlesztést ajánl, béremelést nem. A szakszervezetek elsősorban bérfejlesztésről és nem jövedelemről szeretnének tárgyalni, mivel a bér szolgál alapjául a táppénznek, a nyugdíjnak, a szabadság idejére járó kifizetésnek. Ha nem lesz kötelezően bérfejlesztés a területen, akkor a munkavállalók rosszabbul járnak. A szakszervezet vezetője pozitívumként értékelte, hogy a munkáltatói és munkavállalói oldalon egyaránt is erős az ágazati szintű megállapodás igénye.
A KKSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a tárgyalások további menetében meghatározó lesz, hogy a munkáltató tud-e váltani eddigi elképzelésében, és a bérajánlatot is tesz a jövedelemnövelés részeként.
Korcsolayné Kovács Krisztina utalt arra, hogy több konkliktusos helyzet van a Volán-társaságok területén. A bértárgyalás mellett foglalkozni kell az áfa-törvény változtatásával előállt helyzettel is, vagyis a dolgozók és családtagjaiknak járó szabadjegy után a társaságoknak áfá-t kell fizetniük, ami többszáz millió forint terhet jelentene a társaságoknak. A KKSZ azt kérte a közlekedési miniszternek és a pénzügyminiszternek egyaránt elküldött levelében, hogy állítsák vissza a korábbi jogszabályi környezetet, és továbbra is áfa-mentes legyen a szabadjegy.
A KKSZ elnöke jelezte, hogy a munkáltató kezdeményezésére elindultak az alágazati kollektívszerződés módosításáról is tárgyalások. A munkáltató a munkaidőkedvezményt a Munka Törvénykönyve szerint kívánná rögzíteni a kollektív szerződésben. Az érvényben lévő kollektív szerződésben a Munka Törvénykönyvénél a munkavállaló számára kedvezőbb szabályozás van.
Tárgyalás kezdődik az autóbuszvezetők munka- és pihenőiejéről is, mert a közlekedési törvény változtatása ezt a területet is érintő módosítást igényel. A KKSZ elnöke szerint a tárgyalásokon alapvető fontosságú a munkavállalói oldal összefogása.
Dénes András, a KKVSZ főtitkára elmondta: a munkáltató továbbra is jövedelemfejlesztésben kíván megállapodni alágazati szinten, a társaságoknál a helyi bérmegállapodásban konkretizálhatják a bér illetve az egyéb jövedelem megoszlását a helyi lehetőségek függvényében.