5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az index.hu és a Portfolio.hu is javítottak tavaly az azt megelőző évhez képest, míg az Origo ismét nagyot bukott.

Origo: ismét jelentős veszteség az Origonál

Bár az Origo előző évhez képest némileg javított az értékesítés nettó árbevételén, még így is hatalmas veszteséget termelt 2015-ben, 11 százalékkal többet, mint 2014-ben. Pedig 2015-ben a korábbinál kicsivel több árbevétel folyt be a kasszába: 5,016 milliárd forinton realizálódva, ráadásul az anyagjellegű és a személyi jellegű ráfordítások is csökkentek a cégnél.

A bevétel jelentős részét továbbra is a reklámbevételek teszik ki, melyek jelentős csökkenést mutattak: 3,1-ről 2,7 milliárdra zuhantak. Emellett enyhébb változások voltak a különböző tételeknél is. 818 millió forint származott TV műsordíj bevételéből tavaly, ami közel 140 millióval több, mint 2014-ben volt. Ezen kívül közel 750 millió forint sms-hez, mobil webhez kapcsolódó szolgáltatásokból, illetve tartalomszolgáltatásból folyt be.

Ezzel szemben az Origo Zrt. mérsékelte a kiadásait is, hiszen anyagjellegű ráfordításra közel annyit költöttek 2,7 milliárdot, mint 2014-ben. Leginkább az igénybe vett anyagjellegű szolgáltatások ellenértéke lett csökkentve.

Személyi jellegű ráfordításként 4 százalékos visszavágás történt, így 1,26 milliárd helyett 1,21 milliárd forintot költöttek, melyből csak a bérköltség 905 milliót tett ki (szemben az egy évvel korábbi 933 millióval). Az átlagos statisztikai létszám a cégnél 150 fő volt, ami 5 fővel több mint 2014-ben. Ez egyúttal azt is jelenti a bérköltség csökkenésének ismeretében, hogy akár a fizetéseket is megvághatták a cégen belül. A 2015-ös adatokkal 503 ezer forintos átlagos bruttó bért kaptunk eredményül, míg tavalyelőtt 532 ezreset.

Mindezek ellenére üzemi szinten is folytatódott a romlás, ugyanis a 2014-es 325 milliós veszteség után tavaly 361 milliós keletkezett. Végül az adófizetési kötelezettség után 362 milliós mínusszal zárta az Origo 2015-öt.

Index.hu: megugró mérleg szerinti eredmény

Az Origohoz hasonló jelleggel gazdálkodott a számok alapján tavaly az Index.hu is, hiszen növekvő árbevétel mellé csökkenő anyag- és személyi jellegű ráfordítás társult. A végeredmény azonban itt növekvő nyereség lett.

Az árbevétele a társaságnak 2,2 milliárd forint volt a korábbi 2,1 milliárd után. Az értékesítés nettó árbevételének összetételét a kiegészítő melléklet nem tartalmazza. Ezzel szemben a növekedés mértékével jóval nagyobb arányban, 18 százalékkal csökkentek az anyagjellegű kiadások, és 1,03 milliárdot költöttek el. A személyi jellegű ráfordítások pedig 662,9-ről 657,9 millió forintra csappantak. Az átlagos statisztikai létszám egyébként 108-ról 107 főre csökkent, miközben a bérköltség 527,8 millióról 520,9 millióra mérséklődött. Ez tehát erőteljesen azt sugallja, hogy a társaságnál a béreken is spórolhatnak valamilyen formában. A havi átlagos bruttó bér 405 ezer forintos szinten alakult 2015-ben.

Mindezek nyomán a 2014-es 35,4 milliós üzemi eredmény 294,7 millióra növekedett, ezt rontotta azonban a pénzügyi műveletek 10,3 milliós vesztesége. Így adózás előtt már "csak" 283 milliós eredménye volt a cégnek. Ezt azonban egy több mint 8,3 milliós adófizetési kötelezettség 275,2 millióra mérsékelte. Osztalék kifizetésére is sor került tavaly az előző évi nullához képest, mégpedig 150 millió forint értékben, így 125,2 millió forintnyi mérleg szerinti eredményt hagyva.

Net Média: 250 milliós osztalék a tulajoknak

A Portfolio.hu-t üzemeltető, és az index.hu-hoz hasonlóan a CEMP-csoportba tartozó Net Média Zrt. tavaly a korábbinál több pénzből gazdálkodhatott, amihez növekvő költségeket lehet találni a cég beszámolójában.

Az árbevétele 15 százalékkal emelkedett, ugyanis 929 millió forintról kicsivel több, mint 1 milliárdra ugrott, amin belül jelentős növekedést jelentettek a hirdetési díjból származó bevételek, az egyéb árbevételek és a konferenciákból adódó bevételek. Reklámokból a korábbi 526,7 millió forint után 644,3 millió folyt be a kasszába, míg a minden egyéb tételekből származó bevételek 235 millió forinton realizálódtak.

Mindezek mellett 17 százalékkal növelték az anyagjellegű és 16 százalékkal a személyi jellegű ráfordításaikat, s mindezzel együtt üzemi soron javuló eredmény lett a vége a 2015-ös gazdálkodásnak, miközben az adófizetési kötelezettségük csökkent. Míg 2014-ben még 173,5 millió szerepelt üzemi eredményként, addig 2015-re 183,1 millió jött össze. Ebből a pénzügyi és rendkívüli eredményekkel korrigálva 211,8 milliós adózás előtti eredmény lett. A társaság 10,9 millió forintot volt köteles az államnak befizetni, így 200,9 milliós nyereséggel fejezte be 2015-öt. 

Tavaly az osztalékfizetés mértéke igen jelentőset ugrott, ugyanis a 2014-es 150 milliós osztalékhoz képest 2015-ben 250 millió forint lett kifizetve a tulajdonosoknak az eredménytartalék terhére. Így a cég nulla forintos mérleg szerinti eredménnyel zárta 2015-öt.

Létszámadatok tekintetében 52 fő volt tavaly az átlagos statisztikai állományi létszám a tavalyelőtti 47 főhöz képest. Bérköltségekre 254 millió forint jutott, ami átlagosan bruttó havi 407 ezer forint kifizetést jelentett egy főre nézve.

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!