TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Az Európai Parlament elfogadta a légi utasok fokozottabb védelmét biztosító jogszabálytervezetet. A szöveg egységesíti az uniós szabályokat, szabványokat határoz meg például az utasok és kézipoggyászaik hatékonyabb átvilágítása, valamint a repülőgépek biztonsági ellenőrzése terén. A légi marsallok, azaz fedélzeti biztonsági tisztek esetleges alkalmazásáról a tagállamok dönthetnek. Magyarországon az utasoknak nem kell érdemi változásokkal számolniuk. Mfor.hu háttér.

(Illusztráció)

A január óta tartó tárgyalások során az EP és a Tanács képviselőinek sikerült megegyezniük a biztonságos légi közlekedésről szóló jogszabály részleteiben. A kompromisszumos szöveget március 11-én szavazta meg a Parlament. A jogszabályt legkésőbb a Hivatalos Lapban történő közzétételt követő két éven belül kell alkalmazni. A rendelet célja, hogy felváltsa a polgári légi közlekedés védelme érdekében, 2001. szeptember 11. után sürgősséggel elfogadott 2320/2002/EK rendeletet.

Ennek nyomán a jövőben várhatóan fokozottabban fogják ellenőrizni fedélzeti és kézipoggyászunkat, valamint a beléptetést és magát a repülőgépet is. Szabványok szólnak továbbá a személyzet alkalmazásáról és képzéséről, az ellenőrző csoportokról és más egyéb, fizikai biztonságot vizsgáló módszerekről, így például a tiltott tárgyak jegyzékéről. Az alapvető biztonsági intézkedések között szerepel többek között az utasok és a kézipoggyászok átvizsgálása, az áruszállítmányok és postai küldemények hatékonyabb ellenőrzése.

A szigorúbb szabályokra a jelentéstevő Paolo Costa (liberális olasz képviselő) szerint azért van szükség, mert az új biztonsági előírások jelentős előrelépést jelentenek a terrorizmus elleni küzdelemben és a légi utasok jogainak fejlődésében is. Ezentúl is érvényben maradnak azonban a fedélzetre felvihető folyadékokra vonatkozó jelenlegi előírások.

A módosításokkal feladat hárul nemcsak a tagállamokra, hanem a repülőterekre és az egyes légitársaságokra is. A tagállamok ugyanakkor szabadon dönthetnek a meghatározottaknál szigorúbb intézkedésekről, feltéve, hogy ezek arányosak és nem részrehajlók.

A biztonságért fizetni kell

Azt már a tagállamoknak kell meghatározniuk, hogy az érintettek, így például az állam, a repülőterek és a járatüzemeltetők milyen arányban járuljanak hozzá a biztonsági intézkedések bevezetéséhez kapcsolódó költségekhez.

Magyarországon azonban a légi utasoknak nem kell érdemi változásokkal számolniuk. Így nem módosulnak a jelenlegi repülőtéri biztonsági előírások, továbbra is kötelező lesz az utasbiztonsági ellenőrzés, a csomag- és poggyászröntgenezés, a számítástechnikai eszközök (laptop) külön ellenőrzése - csakúgy, mint a folyadékokra vonatkozó szigorítás, mutatott rá Rusai-Firisz Andrea, a Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs és PR referense. A Bizottságnak legkésőbb 2008 decemberéig jelentést kell készítenie arról, mennyire összehangoltak és átláthatók az új biztonsági intézkedések díjtételei és a programra fordítható költségek.

Paolo Costa szerint azonban nemcsak a hivatalos szerveknek, hanem az utasoknak is viselniük kell a fokozottabb biztonsággal járó terheket. Azt még nem lehet tudni, mit takar mindez majd a gyakorlatban.

Néhány könnyítés viszont mindenképpen engedélyezett: amennyiben például az utas az EU-hoz hasonló biztonsági szabályokat alkalmazó országból érkezik, nem kell újból megállítani kézipoggyász-ellenőrzés és átvizsgálás céljából. Az unió ezért kétoldalú megállapodások megkötését szorgalmazza.

Fegyver nélkül

A jelen jogszabálytervezet első ízben foglalkozik uniós szinten olyan biztonsági intézkedésekkel, mint például a pilótafülkébe történő belépés szigorítása és a fedélzeti biztonsági tiszt (légi marsall) alkalmazása.

Hosszú vita után végül úgy határoztak a jogalkotók, hogy a tagállamok maguk dönthetnek a légi marsall alkalmazásának kötelezővé tételéről. Az EP és a Tanács egyetért abban, hogy azon tagállamoknak, amelyek a légi marsallok alkalmazása mellett döntenek, biztosítaniuk kell a megfelelő képzést és a kiválasztásnál is körültekintően kell eljárniuk. Az mfor.hu értesülései szerint Magyarország nem fog élni ezzel a lehetőséggel.

Fegyvert egyébként még a légi marsallok sem vihetnek fel a fedélzetre. Ettől a szabálytól csak néhány kivételes esetben lehet eltérni; ahhoz a tagállamok engedélye és a nemzeti biztonsági szabályokkal összhangban lévő biztonsági előírások betartása szükséges.

Nem lesz jelentős átszervezés

A rendelettel kapcsolatban Rusai-Firisz Andrea megjegyezte, hogy az számos tekintetben pontosította a védelmi szabályokat és egyértelműbbé tette a követelményeket.

Az egyes repülőterek a mai napig nem kaptak semmiféle hivatalos tájékoztatást, tudtuk meg a Wizz Airtől. "Az új joganyag minimális mértékben befolyásolja a légiközlekedés védelmében érintett szervezetek (légitársaságok, repülőtér-üzemeltetők, földi kiszolgáló szervezetek stb.), a védelemért felelős rendvédelmi szervek, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága - mint nemzeti légügyi hatóság - feladatkörét. Jelentősebb átszervezés, munkafolyamat-módosítás nélkül is megfelelünk az új közösségi szabályoknak” – közölték a légitársaság kommunikációs és PR-osztályán.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.