5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Parlament elfogadta a légi utasok fokozottabb védelmét biztosító jogszabálytervezetet. A szöveg egységesíti az uniós szabályokat, szabványokat határoz meg például az utasok és kézipoggyászaik hatékonyabb átvilágítása, valamint a repülőgépek biztonsági ellenőrzése terén. A légi marsallok, azaz fedélzeti biztonsági tisztek esetleges alkalmazásáról a tagállamok dönthetnek. Magyarországon az utasoknak nem kell érdemi változásokkal számolniuk. Mfor.hu háttér.

(Illusztráció)

A január óta tartó tárgyalások során az EP és a Tanács képviselőinek sikerült megegyezniük a biztonságos légi közlekedésről szóló jogszabály részleteiben. A kompromisszumos szöveget március 11-én szavazta meg a Parlament. A jogszabályt legkésőbb a Hivatalos Lapban történő közzétételt követő két éven belül kell alkalmazni. A rendelet célja, hogy felváltsa a polgári légi közlekedés védelme érdekében, 2001. szeptember 11. után sürgősséggel elfogadott 2320/2002/EK rendeletet.

Ennek nyomán a jövőben várhatóan fokozottabban fogják ellenőrizni fedélzeti és kézipoggyászunkat, valamint a beléptetést és magát a repülőgépet is. Szabványok szólnak továbbá a személyzet alkalmazásáról és képzéséről, az ellenőrző csoportokról és más egyéb, fizikai biztonságot vizsgáló módszerekről, így például a tiltott tárgyak jegyzékéről. Az alapvető biztonsági intézkedések között szerepel többek között az utasok és a kézipoggyászok átvizsgálása, az áruszállítmányok és postai küldemények hatékonyabb ellenőrzése.

A szigorúbb szabályokra a jelentéstevő Paolo Costa (liberális olasz képviselő) szerint azért van szükség, mert az új biztonsági előírások jelentős előrelépést jelentenek a terrorizmus elleni küzdelemben és a légi utasok jogainak fejlődésében is. Ezentúl is érvényben maradnak azonban a fedélzetre felvihető folyadékokra vonatkozó jelenlegi előírások.

A módosításokkal feladat hárul nemcsak a tagállamokra, hanem a repülőterekre és az egyes légitársaságokra is. A tagállamok ugyanakkor szabadon dönthetnek a meghatározottaknál szigorúbb intézkedésekről, feltéve, hogy ezek arányosak és nem részrehajlók.

A biztonságért fizetni kell

Azt már a tagállamoknak kell meghatározniuk, hogy az érintettek, így például az állam, a repülőterek és a járatüzemeltetők milyen arányban járuljanak hozzá a biztonsági intézkedések bevezetéséhez kapcsolódó költségekhez.

Magyarországon azonban a légi utasoknak nem kell érdemi változásokkal számolniuk. Így nem módosulnak a jelenlegi repülőtéri biztonsági előírások, továbbra is kötelező lesz az utasbiztonsági ellenőrzés, a csomag- és poggyászröntgenezés, a számítástechnikai eszközök (laptop) külön ellenőrzése - csakúgy, mint a folyadékokra vonatkozó szigorítás, mutatott rá Rusai-Firisz Andrea, a Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs és PR referense. A Bizottságnak legkésőbb 2008 decemberéig jelentést kell készítenie arról, mennyire összehangoltak és átláthatók az új biztonsági intézkedések díjtételei és a programra fordítható költségek.

Paolo Costa szerint azonban nemcsak a hivatalos szerveknek, hanem az utasoknak is viselniük kell a fokozottabb biztonsággal járó terheket. Azt még nem lehet tudni, mit takar mindez majd a gyakorlatban.

Néhány könnyítés viszont mindenképpen engedélyezett: amennyiben például az utas az EU-hoz hasonló biztonsági szabályokat alkalmazó országból érkezik, nem kell újból megállítani kézipoggyász-ellenőrzés és átvizsgálás céljából. Az unió ezért kétoldalú megállapodások megkötését szorgalmazza.

Fegyver nélkül

A jelen jogszabálytervezet első ízben foglalkozik uniós szinten olyan biztonsági intézkedésekkel, mint például a pilótafülkébe történő belépés szigorítása és a fedélzeti biztonsági tiszt (légi marsall) alkalmazása.

Hosszú vita után végül úgy határoztak a jogalkotók, hogy a tagállamok maguk dönthetnek a légi marsall alkalmazásának kötelezővé tételéről. Az EP és a Tanács egyetért abban, hogy azon tagállamoknak, amelyek a légi marsallok alkalmazása mellett döntenek, biztosítaniuk kell a megfelelő képzést és a kiválasztásnál is körültekintően kell eljárniuk. Az mfor.hu értesülései szerint Magyarország nem fog élni ezzel a lehetőséggel.

Fegyvert egyébként még a légi marsallok sem vihetnek fel a fedélzetre. Ettől a szabálytól csak néhány kivételes esetben lehet eltérni; ahhoz a tagállamok engedélye és a nemzeti biztonsági szabályokkal összhangban lévő biztonsági előírások betartása szükséges.

Nem lesz jelentős átszervezés

A rendelettel kapcsolatban Rusai-Firisz Andrea megjegyezte, hogy az számos tekintetben pontosította a védelmi szabályokat és egyértelműbbé tette a követelményeket.

Az egyes repülőterek a mai napig nem kaptak semmiféle hivatalos tájékoztatást, tudtuk meg a Wizz Airtől. "Az új joganyag minimális mértékben befolyásolja a légiközlekedés védelmében érintett szervezetek (légitársaságok, repülőtér-üzemeltetők, földi kiszolgáló szervezetek stb.), a védelemért felelős rendvédelmi szervek, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága - mint nemzeti légügyi hatóság - feladatkörét. Jelentősebb átszervezés, munkafolyamat-módosítás nélkül is megfelelünk az új közösségi szabályoknak” – közölték a légitársaság kommunikációs és PR-osztályán.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!