A január óta tartó tárgyalások során az EP és a Tanács képviselőinek sikerült megegyezniük a biztonságos légi közlekedésről szóló jogszabály részleteiben. A kompromisszumos szöveget március 11-én szavazta meg a Parlament. A jogszabályt legkésőbb a Hivatalos Lapban történő közzétételt követő két éven belül kell alkalmazni. A rendelet célja, hogy felváltsa a polgári légi közlekedés védelme érdekében, 2001. szeptember 11. után sürgősséggel elfogadott 2320/2002/EK rendeletet.
Ennek nyomán a jövőben várhatóan fokozottabban fogják ellenőrizni fedélzeti és kézipoggyászunkat, valamint a beléptetést és magát a repülőgépet is. Szabványok szólnak továbbá a személyzet alkalmazásáról és képzéséről, az ellenőrző csoportokról és más egyéb, fizikai biztonságot vizsgáló módszerekről, így például a tiltott tárgyak jegyzékéről. Az alapvető biztonsági intézkedések között szerepel többek között az utasok és a kézipoggyászok átvizsgálása, az áruszállítmányok és postai küldemények hatékonyabb ellenőrzése.
A szigorúbb szabályokra a jelentéstevő Paolo Costa (liberális olasz képviselő) szerint azért van szükség, mert az új biztonsági előírások jelentős előrelépést jelentenek a terrorizmus elleni küzdelemben és a légi utasok jogainak fejlődésében is. Ezentúl is érvényben maradnak azonban a fedélzetre felvihető folyadékokra vonatkozó jelenlegi előírások.
A módosításokkal feladat hárul nemcsak a tagállamokra, hanem a repülőterekre és az egyes légitársaságokra is. A tagállamok ugyanakkor szabadon dönthetnek a meghatározottaknál szigorúbb intézkedésekről, feltéve, hogy ezek arányosak és nem részrehajlók.
A biztonságért fizetni kell
Azt már a tagállamoknak kell meghatározniuk, hogy az érintettek, így például az állam, a repülőterek és a járatüzemeltetők milyen arányban járuljanak hozzá a biztonsági intézkedések bevezetéséhez kapcsolódó költségekhez.
Magyarországon azonban a légi utasoknak nem kell érdemi változásokkal számolniuk. Így nem módosulnak a jelenlegi repülőtéri biztonsági előírások, továbbra is kötelező lesz az utasbiztonsági ellenőrzés, a csomag- és poggyászröntgenezés, a számítástechnikai eszközök (laptop) külön ellenőrzése - csakúgy, mint a folyadékokra vonatkozó szigorítás, mutatott rá Rusai-Firisz Andrea, a Nemzeti Közlekedési Hatóság kommunikációs és PR referense. A Bizottságnak legkésőbb 2008 decemberéig jelentést kell készítenie arról, mennyire összehangoltak és átláthatók az új biztonsági intézkedések díjtételei és a programra fordítható költségek.
Paolo Costa szerint azonban nemcsak a hivatalos szerveknek, hanem az utasoknak is viselniük kell a fokozottabb biztonsággal járó terheket. Azt még nem lehet tudni, mit takar mindez majd a gyakorlatban.
Néhány könnyítés viszont mindenképpen engedélyezett: amennyiben például az utas az EU-hoz hasonló biztonsági szabályokat alkalmazó országból érkezik, nem kell újból megállítani kézipoggyász-ellenőrzés és átvizsgálás céljából. Az unió ezért kétoldalú megállapodások megkötését szorgalmazza.
Fegyver nélkül
A jelen jogszabálytervezet első ízben foglalkozik uniós szinten olyan biztonsági intézkedésekkel, mint például a pilótafülkébe történő belépés szigorítása és a fedélzeti biztonsági tiszt (légi marsall) alkalmazása.
Hosszú vita után végül úgy határoztak a jogalkotók, hogy a tagállamok maguk dönthetnek a légi marsall alkalmazásának kötelezővé tételéről. Az EP és a Tanács egyetért abban, hogy azon tagállamoknak, amelyek a légi marsallok alkalmazása mellett döntenek, biztosítaniuk kell a megfelelő képzést és a kiválasztásnál is körültekintően kell eljárniuk. Az mfor.hu értesülései szerint Magyarország nem fog élni ezzel a lehetőséggel.
Fegyvert egyébként még a légi marsallok sem vihetnek fel a fedélzetre. Ettől a szabálytól csak néhány kivételes esetben lehet eltérni; ahhoz a tagállamok engedélye és a nemzeti biztonsági szabályokkal összhangban lévő biztonsági előírások betartása szükséges.
Nem lesz jelentős átszervezés
A rendelettel kapcsolatban Rusai-Firisz Andrea megjegyezte, hogy az számos tekintetben pontosította a védelmi szabályokat és egyértelműbbé tette a követelményeket.
Az egyes repülőterek a mai napig nem kaptak semmiféle hivatalos tájékoztatást, tudtuk meg a Wizz Airtől. "Az új joganyag minimális mértékben befolyásolja a légiközlekedés védelmében érintett szervezetek (légitársaságok, repülőtér-üzemeltetők, földi kiszolgáló szervezetek stb.), a védelemért felelős rendvédelmi szervek, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága - mint nemzeti légügyi hatóság - feladatkörét. Jelentősebb átszervezés, munkafolyamat-módosítás nélkül is megfelelünk az új közösségi szabályoknak” – közölték a légitársaság kommunikációs és PR-osztályán.
Simon Rita