Tovább fékeződik az élelmiszerár-emelkedés tempója: májusban 9 hónapja nem látott üteműre lassult a drágulás, de még így is 30 százalék fölötti mértékben emelkedett a családi nagybevásárlás költsége egyetlen év alatt - derül ki laptársunk, a Privátbankár.hu friss Árkosár-összeállításából.
Májusban az éves áremelkedés ütemének csökkenése folytatódott, de az előző hónaphoz képest újra drágábban tudhattuk le a családi nagybevásárlást. Átlagosan 1,2 százalékkal nőtt egy hónap alatt a végösszeg, ami 426 forintos emelkedést jelent a 30 termékre vetítve. Az éves átlagos áremelkedés mértéke viszont 31,5 százalékra csökkent májusban - ennél alacsonyabb éves drágulást utoljára kilenc hónapja, 2022 augusztusában mértek.
Átlagosan így is 8617 forinttal többet kellett most a kasszáknál hagynunk, mint 2022 májusában.
A legnagyobb áremelkedést egy év alatt az árstopon kívüli UHT-tejnél mérték, ami a második helyezett kenyérhez hasonlóan több mint 70 százalékot drágult egy év alatt. 66 százalékkal drágább lett az alma kilója, közel 65-tel a tejföl. Az átlagosnál nagyobb drágulást az alábbi 16 termék esetében mértek 2023. májusban.
A felmérésből az is kiderül, hogy a vaj ára 20, a trappista sajté pedig 34 százalékkal csökkent két hónap alatt, a tejfölnél viszont egyelőre nem mérhető érdemi változás.
A lap emlékeztet: az elmúlt hónapban újabb piactorzító intézkedések születtek: meghosszabbították az árstopot - dacára annak, hogy mostanra gyakorlatilag minden érintett szereplő és szakmai szövetség károsnak, összességében pedig az árszínvonal növekedését okozó intézkedésnek nevezte az árstopot. Azzal pedig, hogy kötelező akciózást írtak elő azoknak az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelemben tevékenykedő cégeknek, amelyek 2021-es árbevétele meghaladta az 500 millió forintot, újabb bizonytalansági tényező került a rendszerbe a piaci szereplők számára.