3p

Mark Cuban amerikai milliárdos közéleti-népnevelői munkásságának részeként megosztotta a világgal, hogy szerinte mi a siker titka. Gigantikus közhelyet sikerült elővezetnie.

Saját vállalkozásait sikerre vivő üzletemberként - több startupbefektetéssel is rendelkező - Mark Cuban amerikai milliárdosnak tudnia kell, hogyan kell jövedelmező céget csinálni és sok pénzt összegyűjteni – vezette fel a CNBC beszámolóját arról, mit gondol Cuban a siker titkáról.

Az üzletember az 1980-as évek elején az asztali számítástechnika akkor születő világában kezdte pályafutását. Rendszerintegrátor és szoftverkiskereskedő cégével alapozta meg vagyonát. Pénzét az informatika, az internet és a média világának vállalkozásaiba fektetve forgatta meg. Sztárja lett egy televíziós show-nak, amelyben kezdő vállalkozók kerestek befektetőt cégeikbe. A zsűri tagjaként ő maga is több tucat cégbe fektetett be összesen nagyjából 20 millió dollárt. Az 1958-ban született üzletembert a Forbes szabadúszó vállalkozóként tartja számon milliárdoslistáján. Vagyonát 5,1 milliárd dollárra (több mint 1700 milliárd forint) taksálják. 

Kézendekvő dolgokkat hozakodik elő

Cuban kissé bonyolultan vezeti elő, hogy szerinte mi az az emberi tulajdonság, ami elengedhetetlen a sikerhez. Mint mondja, egy dolog van az életben, amiről minden ember saját maga dönthet. Nevezetesen az, hogy mire fordítja erőfeszítéseit. Más szóval miben próbál sikeres lenni.

Ha valaki ezzel tisztában van, az nagy előnybe kerül másokkal szemben, mert az emberek általában nem fordítanak erre kellő figyelmet. Más szóval csak sodródnak az életben. Ez azonban nem a siker titka, hanem csak a siker feltétele. Aki ugyanis tisztában van azzal, merre akar elindulni, miben elég jó ahhoz, hogy előrejusson, az megteheti a következő lépést. Alkalmazhatja a siker titkát: a kezdeményezőkészséget. 

Hármas tagolás

Cuban három részre osztja az embereket. Az első csoportba azok tartoznak, akik beérik azzal, hogy elvégezzék a munkát, amit rájuk bíztak. A másodikba azok, akik szétszórtak, nem tudnak a feladataikra koncentrálni, csapkodóan figyelnek hol erre, hol ara, hol amarra. A harmadik csoportban vannak azok, akik a rájuk bízott feladatokat kezdeményezőkészséggel oldják meg. Megkeresik a lehetőséget arra, hogyan tudnának többet kihozni a dologból.

A mintát ehhez – a valljuk be: gigantikus közhelyhez – saját maga adhatta. Karrierjét szoftverértékesítő ügynökként kezdte 1982-ben. Felismerte, hogy az informatikáé a jövő, aminek a szoftver az egyik és a hardver a másik fele. Erre építette saját vállalkozását. Ehhez kellett  kezdeményezőkészség és némi kockázatvállalási hajlandóság. A kezdeményezőkészségnek is két fele volt azonban, egy szakmai és egy üzleti. A szakmai az volt, hogy saját maga kezdett szoftverekkel kereskedni és informatikai rendszerintegrátori szolgáltatást nyújtani. Az üzleti pedig az, hogy udvariasan fogalmazva „elcsábította” előző munkahelye vásárlóinak egy részét.
Cuban megjegyzi még, hogy olyan ember, aki nem rendelkezik kezdeményezőkészséggel, ne is forduljon hozzá állásért. Emellett úgy véli, hogy nem az a jó stratégia, ha valaki szenvedélyének él, hanem az, ha megkeresi, mi az, amire koncentrálnia kell, ha sikeres akar lenni.

Azt ne firtassuk mennyire lesz boldog az, aki elfojtja a szenvedélyeit az üzleti siker érdekében, és életének jelentős részét úgy éli le, hogy utálja, amit csinál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!