9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sok éve nem emelték Budapesten a tömegközlekedési árakat, ami jó a fogyasztóknak. Azt azonban még így sem lehet mondani, hogy alacsonyak lennének a tarifák a fizetésekhez képest. Új, 16 európai fővárosra kiterjedő adatgyűjtésünk szerint a budapesti bérlet a negyedik legdrágább. A jegyek pedig még mindig özönvíz előtti mintát követnek.

Miután 2011-ben befagyasztották a budapesti BKV jegyárait, kilenc év alatt volt Magyarországon hivatalosan mintegy 24 százalék infláció. A bérnövekedés pedig ezt is meghaladta, így elvileg ma jóval alacsonyabbak a fővárosi tömegközlekedési költségek a fogyasztók számára, mint korábban. Érdekes, hogy ennek ellenére sem nevezhető olcsónak a pesti utazás.

Készítettünk egy körképet elsősorban a volt szocialista országok fővárosaiban, de néhány nyugat-európai nagyvárost is belevettünk. Az eredmény az, hogy a városunk a legdrágábbak közé tartozik. Nálunk például 25 havibérletet lehet vásárolni egy átlagfizetésből.

Mesevillamos mese-jegyrendszerrel. (Fotó: BKV)

Ennél csak Rigában, Zágrábban és Szófiában rosszabb a helyzet,  Vilnius pedig velünk egy szinten áll. További 11 városban viszont lényegesen több bérletet lehetne venni az Eurostat adatbázisában szereplő átlagfizetésből. Vagy, megfordítva a dolgot, a bér kisebb része megy el utazásra, mint itt. Prága, Bukarest, Varsó például sokkal olcsóbbak ilyen szempontból.

Jegy és jegy között ég és föld

A napijegyeknél sem állunk jól, csak Rigában adnának kicsivel kevesebbet belőlük egy fizetésért, mint Pesten. Az egyszeri utazásra szolgáló sima jegyeknél pedig nagy a szórás. Nálunk 676 jegy jönne ki egy bérből, van, ahol több, mint kétszer annyi.

De az is jó kérdés, melyik jegy mire jogosít. Nálunk például a normál jeggyel csak metróról metróra lehet átszállni, metróról más járműre nem. A legtöbb másik városban ez nem így van, általában adott időintervallumon belül tetszőleges átszállásra, többféle típusú járműre jogosítanak. Itthon a jegyek nem időhöz vannak kötve, hanem közlekedési eszközhöz.

A nagy igazságtalanság

Így nálunk előfordul, hogy két-három megállóért is 600-900 forintot kell fizetni, két-három jegyet felhasználni, ha más-más eszközre történő átszállással jár. Igaz, egy 530 forintos átszállójeggyel is meg lehet oldani ezen utak egy részét, ami egyszeri átszállásra jogosít metróról más járműre.

Ez a budapesti közlekedés nagy igazságtalansága (ami remélhetőleg megszűnik majd a készülő új, elektronikus jegyrendszerrel.)

Csakhogy ez az idézet 2016 januárjából való, majdnem pontosan négy éve írtuk. Azóta sem szűnt meg a probléma, és még jó ideig nem is fog. (Az elektronikus jegyrendszer problémáiról pedig itt írtunk.)

Ahány ház, annyi szokás

De egyéb különbségek is vannak a jegyek között. Prágában választani lehet, hogy 30 perces jegyet veszünk 24 koronáért, vagy 90 perceset 32 koronáért. Mivel a város nem túl nagy, valamivel kisebb, mint Budapest, hosszú metróvonalakkal, a 30 perces tűnt célszerűbbnek. Hasonló a helyzet Pozsonyban is. Varsóban még 20 perces jegy is van, az viszont kevésnek tűnik, így a következő, 75 perceset választottuk.

Egyes fővárosok főbb tömegközlekedési tarifái és a bérekhez viszonyított arányuk
  Hány bérletre Hány jegyre Hány napijegyre Egy jegy Havibérlet Napijegy Átszállás**,
  telik a bérből? telik a bérből? telik a bérből? forintban forintban forintban időkorlát (perc)
Riga 14 309 142 760 16526 1653 60
Zágráb 14 1444 192 178 17768 1333 30
Szófia 18 570 228 263 8220 658 30
Budapest 25 676 143 350 9500 1650 csak metróra
Vilnius 25 1114 145 215 9585 1653 30
Pozsony 29 858 221 297 8891 1157 30
Ljubljana 29 827 - 430 12229 - 90
Varsó 30 760 223 341 8535 1164 75
Tallin 37 747 249 496 9916 1487 60
Bukarest 38 1064 332 173 4836 553 60
Prága 43 996 217 312 7156 1431 30
További városok:            
Bécs 52 1100 455 793 16857 1917 korlátlan*
Berlin 30 878 296 959 27764 2842 120
Párizs 31 1230 312 628 24855 2479 90
Madrid 32 883 - 661 18046 - csak metróra
Róma 51 1186 254 496 11568 2314 100
(Forrás: Közlekedési társaságok, Eurostat, MNB-árfolyamok)
*Egy irányba, útra korlátlan számú átszállással érvényes. **Ahol nncs másként jölöve, korlátlan számú átszállás.

Berlin igen nagy, valószínűleg emiatt is viszonylag magasak ott az árak. Az egy jeggyel megtehető út pedig, tetszőleges számú átszállással, rekordhosszú, 120 perc is lehet. (De visszafelé nem lehet vele utazni.) Ahol több társaság volt, mint Bukarestben, a metróüzemeltetőt részesítettük előnyben (Metrorex), de a többfajta közlekedési eszközre érvényes jegyeket. Madridban elkülönül a metró és a buszhálózat, az 1,2-2,0 euró közötti árú metrójegyek nem jók a buszokra. (Egy buszjegy 1,5 euró.)

Kerüld a belvárost, ne utazz hétvégén

A mi tízes gyűjtőjegyünket kevés helyen ismerik, ezért nem szerepel a táblázatban. Ahol van, ott jelentős engedményt is adhatnak vele, például Szófiában 1,6 leva helyett 1,2 levára jön ki így egy jegy. (Budapesten 350 helyett 300 forintra.) Havi bérleteknél a névre szólókat kerestük, az átruházható verziók általában jóval drágábbak.

Térségünkben a rigai közlekedés tűnik nagyon drágának Lettországban. A 2,3 eurós jegyek egy óráig érvényesek. Van ugyan 1,2-ért olcsóbb, az azonban csak egy útra jó, hasonlóan a budapesti jegyekhez. A bérlet 16 500 forintra jön ki átszámítva, miközben az átlagbér majdnem pontosan annyi, mint Magyarországon.

Pár országban van csak munkanapokra érvényes havi bérlet, ami némi könnyebbséget jelent a dolgozóknak. A teljes képhez nyilván azt is kéne tudni, hogy a vállalatok általában beszállnak-e alkalmazottaik utazási költségeibe, de ez már túlnő a jelen vizsgálódás keretein. Párizsban pedig akkor adnak a bérletből engedményt, ha valaki elkerüli a zsúfolt belvárost (az 1-es zónát).

Mitől lehet olcsóbb?

A különbségek okát csak találgatni tudjuk. Jobb vállalatirányítás? KIsebb korrupció, adósságok? Szubvenciók? Hogy a relatív olcsóság mennyibe kerül egyes országoknak vagy városoknak, az is egy újabb kutatást igényelne. Valószínűleg több helyen erős állami támogatást kap a közlekedés, környezetvédelmi, politikai, munkaerő-piaci okokból. Lehet, hogy ez nem rossz ötlet.

Időről időre szólnak hírek arról, hogy vannak, akiknek nem éri meg minimálbérért vagy részmunkaidőben ingázni Magyarországon a magas utazási költségek miatt. A budapesti havibérlet jelenleg a 107 ezer forintos idei nettó minimálbér 8,9 százaléka. Egy Székesfehérvár-Budapest vasúti havi bérlet pedig például 37 500 forint. Ha a munkáltató beszáll, akkor is 5200 marad a dolgozóra. Ha nem, akkor szinte megfizethetetlen.

Emelkedő bérek

A helyzet ma valamivel jobb lehet, mint amit a táblázat mutat, mert az Eurostatnál még csak 2018-as nettó átlagbérek szerepelnek. Azóta pedig Magyarországon sokat emelkedett az átlagbér, igaz, több más térségbeli országban is. (Erről itt volt szó.)

Persze az is valószínű, hogy nem egyszerűen a jegyek és bérletek drágák nálunk, hanem a bérek alacsonyak, még mindig. Meglehetősen magasnak tűntek például korábbi összehasonlításunkban a budapesti fürdőárak is a bérekhez képest.

Kiegészítő adatok: Kelet-európai és más fővárosok főbb tömegközlekedési tarifái és bérei
  Egy jegy Havibérlet Napijegy Havi nettó átl. Devizaárf.** Deviza Éves átl. Link
  devizában devizában devizában bér (Ft, 2018) (forintban)**   bér* (EUR)  
Riga 2,3 50 5 234 530 330,52 EUR 8 514,94 Link
Zágráb 4 400 30 256 486 44,42 HRK 9 312,09 Link
Szófia 1,6 50 4 150 031 164,39 BGN 5 447,10 Link
Budapest 350 9500 1650 236 513 330,52 HUF 8 586,94 Link
Vilnius 0,65 29 5 239 381 330,52 EUR 8 691,07 Link
Pozsony 0,9 26,9 3,5 255 231 330,52 EUR 9 266,53 Link
Ljubljana 1,3 37 - 355 375 330,52 EUR 12 902,38 Link
Varsó 4,4 110 15 259 468 77,59 PLN 9 420,35 Link
Tallin 1,5 30 4,5 370 119 330,52 EUR 13 437,69 Link
Bukarest 2,5 70 8 183 703 69,08 RON 6 669,59 Link
Prága 24 550 110 311 048 13,01 CZK 11 293,03 Link
További városok:              
Bécs 2,4 51 5,8 872 515 330,52 EUR 31 677,90 Link
Berlin 2,9 84 8,6 841 385 330,52 EUR 30 547,68 Link
Párizs 1,9 75,2 7,5 772 249 330,52 EUR 28 037,60 Link
Madrid 2 54,6 - 583 875 330,52 EUR 21 198,42 Link
Róma 1,5 35 7 587 753 330,52 EUR 21 339,22 Link
(Forrás: Közlekedési társaságok, Eurostat, MNB-árfolyamok)      
*Gyermektelen személy, Eurostat.          
**2019 dec. 31.              

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!