6p

Jegyzet arról, hogy mire az emberek hosszú hónapok után megihatták az első csapolt sörüket a teraszon, addig az Orbán-kormány egy új országot rakott össze. De milyet és hogyan?

Míg a magyar társadalom az elmúlt hónapokban szinte kizárólag a koronavírus-járványra figyelt és mindenkiből autodidakta virológus lett, az Orbán-kormány a rendkívüli állapotot felhasználva szinte egy teljesen új országot rakott össze. Ennek az új országnak a tetszési indexét nyilvánvalóan alapvetően a párthovatartozás határozza meg. A kormány számítása szerint a pünkösd utáni héten éri el Magyarország az ötmillió első oltást, ezért a korlátozó intézkedések további enyhítése várható. Lassan talán enged a szorításából a vírus, így jut egy kis idő a kitekintésre; rácsodálkozhatunk, hogy a koronavírus elleni küzdelemből felocsúdva egy alaposan átrendezett országban találjuk magunkat.

A járvány elleni védekezés ugyan összességében sikertelen, hiszen az elhunytak száma a 30 ezret közelíti, és mégiscsak nem az oltottak, hanem a halottak száma a legfontosabb mérőszám egy járvánnyal kapcsolatban, ellenben az Orbán-kormány közben sikeresen megvalósította minden egyéb saját elképzelését. Mindezt gyakorlatilag nulla ellenállással szemben, hiszen a nép otthon ült (és eleve tilos volt gyülekezni), míg az ellenzék már inkább az előválasztási helyezkedéssel törődött.

Hosszú 90 nap lesz ez, mire véget ér ez a rendkívüli jogrend. Nem fogunk ráismerni, hogy mi lett az eddig is alaposan megtépázott köztársaságból - írtuk november 11-i jegyzetünkben. Igazunk lett. A rendkívüli jogrend ugyan nem ért még véget, és őszig meghosszabbították a veszélyhelyzet idejére vonatkozó rendeleteket is, de tényleg alig lehet ráismerni, hogy mi maradt a köztársaságból.

November 10-e volt, amikor az Országgyűlés megszavazta a rendkívüli jogrend meghosszabbítását, így az Orbán-kormány rendeleti úton kormányozhatott. Rögtön másnap elérkezettnek látták az időt arra, hogy átírják a választási törvényt. Ennek lényege, hogy pártlistát csak az a párt állíthat, amely legalább 50 egyéni (ez egy későbbi módosítóval 71-re nőtt) választókerületben önállóan jelöltet állított. Így jóval nehezebb lett külön listát állítani az ellenzéki pártoknak, ha állami támogatáshoz is szeretnének jutni, de közben egy körzetben csak egyetlen jelöltet állítanának a Fidesszel szemben.

Aztán decemberben kezdődött a helyi önkormányzatok leckéztetése. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) ötlete alapján döntött az Orbán-kormány az iparűzési adó megfelezéséről a 4 milliárd forint árbevétel alatti cégek esetében. Ezzel gyakorlatilag lélegeztetőgépre tette az önkormányzatokat, főleg az ellenzéki vezetésű Budapestet. Az iparűzési adó megfelezése mintegy 150 milliárd forint kiesést jelent összesen, amit a kormány átláthatatlan szempontok alapján kompenzált, random osztva ki milliárdokat egyes városoknak, míg a főváros nem kapott semmit.

Évtizedes viták után januárban eltörölték a hálapénzt és gyakorlatilag március 1-től átalakították az egészségügyet. A reform része, hogy az orvosok, nővérek számára megnehezítik a másodállást, és katonákhoz hasonlóan vezényelhetőek lettek az egészségügyi dolgozók az új egészségügyi szolgálati jogviszony alapján. Ennek egyik hatása lett, hogy 5500 dolgozó hagyta ott az állami egészségügyet, akiknek jeletős része a magánegészségügyben talált új állást. A magánegészségügyben pedig hirtelen számos ismert, és kevésbe ismert magyar és külföldi milliárdos látta meg a fantáziát. Egy ekkora átalakítás normális esetben vélhetőleg némi tiltakozást azért kiváltott volna (a 300 forintos vizitdíjba bukott már bele kormány), de mivel az egészségügy a járvánnyal volt elfoglalva, így az átalakítás gyakorlatilag mint kés a vajon, úgy ment át a rendszeren.

A felsőoktatás átalakítása is nagy falat szokott lenni, de a koronavírus-járvány alatt ez is könnyen ment az Orbán-kormánynak. Április 27-én szavazta meg a parlament kormánypárti többsége, hogy 12 állami egyetem alapítványi vagy egyházi fenntartásba került, elveszítve közvagyon jellegét. Így nem maradt vidéken állami egyetem. Orbán Viktor pedig megüzente: nem tud jó szívvel baloldali embert javasolni a kiszervezett egyetemek kuratóriumaiba. Az új testületek élére miniszterek és államtitkárok kerültek Varga Judit igazságügyminisztertől Varga Mihály pénzügyminiszterig, akiknek megbízatása élethosszig tart, gyakorlatilag leválthatatlanok. Feladva ezzel a leckét egy esetlegesen következő, más színezetű kormánynak, hiszen így az egyetemek akkor is az úgynevezett nemzeti oldal befolyása alatt maradnak, ha közben a 2022-es választást elbukná az Orbán-kormány.

A választási rendszer, a helyi önkormányzatok, az egészségügy és az oktatás mellett még komplett gazdasági ágazatokat is döntő mértékben sikeresen átszervezett a kormány a sikertelen járványügyi védekezés közben. Szintén április végén szavazták meg a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságáról szóló törvényt. Ennél hülyébb nevet a Monty Python-csoport sem tudott volna kitalálni a hatóságnak, amelynek elnökét a miniszterelnök kilenc évre nevezi ki, tehát 2030-ig regnálhat. Ez valamiféle öszvér-szuperfelügyelet lesz, de feladatai egyáltalán nem viccesek: hiszen egyrészt ide tartoznak a nemzeti dohányboltok és a kaszinók koncessziói és engedélyei is - mindkettő milliárdos piac, és korábban az Orbán-kormány formálta át a saját elképzelései szerint -, másrészt a felszámolási eljárások és a bírósági végrehajtás is. A szervezet élén pedig akkor is egy Orbán Viktor által kinevezett elnök marad, ha jövőre változna a kormányfő személye.

Ezzel párhuzamosan azonban április 30-tól lazított a kormány, és kinyitottak a teraszok, lehetett végre csapolt sört inni, ha volt is a mélyben felháborodás az egyetemek kiszervezése vagy az új szuperfelügyelet miatt, azt a teraszozás örömei hamar oldották.

Pestiesen szólva, nem semmi. Sok jelzőt lehetne találni minderre: zseniális, gátlástalan, ügyes, stb. Az viszont biztos, hogy összességében nem fair. Egy demokratikusan gondolkodó kormányzat nem akkor alakítja át egy ország nagy rendszereit, amikor a társadalom bénult, sokkolt állapotban van egy világjárványtól, és konkrétan tilos tömegesen tiltakozni. Lehet, hogy ezek a világ legnagyszerűbb reformjai voltak, de azok időzítése és bevezetésük körülményei összességében mégis abszurdak és velejéig antidemokratikusak. Egy évvel a választások előtt felállítani olyan testületeket, azokat feltölteni saját, lojális emberekkel, amelyek akkor is komplett ágazatok felett diszponálnak, ha már új kormány lesz, szintén nem vall köztársasági nézetekre. A tiltakozások ugyan elmaradtak, de a végső ítéletet a jövő tavaszi választásokon mondhatják ki az emberek, hogy ez így oké vagy nem oké.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!