Ha pikirt és jól értesült akarnék lenni, azt írnám, hogy már tudom, mi a menü Lázár Jánosnál: bukta után feketeleves. De nem vagyok az, inkább maradok a tényeknél.
A közlekedés igazgatására is felkent miniszter először azt mondta a sajtó előtt, hogy mindjárt (még idén) elkezdődik a mini-Dubaj építése Rákosrendezőn és ott (is) eljön majd a Kánaán, mert megújul az állomás és környéke. A héten kiderült, hogy még az első közbeszerzésre, a terület megtisztítására sem jelentkezett senki, az arab beruházónak se híre, se hamva. Most a kezdéssel kapcsolatban minimum két éves csúszásról beszélnek.
Nem sokkal ezután igyekezett elkápráztatni a közönséget azzal, hogy majd csilli-villi pályaudvaraink lesznek, ahol a hazai (értsd NER-es) ingatlanfejlesztők üzleteket építhetnek azért cserébe, hogy felújítják az állomásokat. Ugyanebben a megszólalásában röviden közölte: kirúgja a MÁV teljes vezetését, majd pedig azt is mondta, hogy egymilliárd eurós külföldi hitelt vesz fel a magyar állam (vagyis mi mindannyian) vasútépítési projektekre. De azokhoz saját forrás is kell, ezért kézbe vette a tollát.
Kihúzta a listáról a mozdonybeszerzéseket, bezárt egy újabb mellékvonalat és a karbantartási pénzt is megkurtította, közben meg leszakadt a csillár: pár nap alatt temérdek baleset, síntörés, a sorozatos és sok ideig tartó késéseket már fel sem lehet jegyezni, nem fér ki a pályaudvarok nagy hirdetőjére. Ezután 200 ezer forint/fős jutalommal kedveskedett a vasutasoknak, majd megjött a válasz Madridból: Hasta la vista, amigos! Nem kért a spanyol kormány abból, hogy a NER-es alapítvány által is fémjelzett magyar konzorcium megvegye a vonatgyártó Talgo nagyvállalatot. De nem azért, mert nem adna elegendő pénz érte, hanem azért, mert az Orbán-kormány Putyinhoz dörgölőzése és a konzorcium orosz kapcsolatai miatt ez az egész nemzetbiztonsági kockázat nekik. Így!
Ilyenkor kulturált helyen igen gyorsan szoktak önszántukból távozni a felelősök, elsőnek a miniszter.
Bár tudom, mert láttam, hogy Lázár János milyen önjáró is tud lenni, nem hinném, hogy saját szakállára tenne bármit is. Ha nem is engedély, de legalább egy főnöki jóváhagyás biztos kell hozzá, mégiscsak rengeteg pénzről, több százmilliárd forintról van szó, ami hiányzik a vasúti kasszából. Az összeesküvés-elméletek szerint Orbán Viktor direkt halmozza el kellemetlen feladatokkal miniszterét, így van-lesz mire hivatkozva visszaküldeni a Mezőhegyesi Ménesbirtokra, ahová száműzte pár évvel ezelőtt. Hajlamos vagyok hinni ezeknek az elméleteknek, ismerve a kormányfő hatalmi technikáit.
Most az a látszat keletkezhetett, hogy Vitézy Dávid, Magyar Péter vagy a DK szekerét tolom, de ez nem állhatna távolabb tőlem. Szimplán azt látom, hogy
ez így nem mehet tovább, tisztelt miniszter úr és miniszterelnök úr!
És itt tovább megyek a vasútnál. Ha Önök ott a kormányban rábólintanak Pintér Sándor teljesen vállalhatatlan döntéseire, akkor ne csodálkozzanak, ha épeszű ember tiltakozik ezek ellen. Vállalja a felelősséget az egészségügyet is puttonyában tudó miniszter és mondjon le Takács Péter államtitkárral együtt, ha a kórházak alulfinanszírozottsága miatt hetekig 40 fok van egy kórteremben vagy 39 a műtőben, s emiatt betegek százai vagy ezrei kerülnek életveszélybe. Nem rúghat ki egy gimnáziumi igazgatót ugyanez a mindenhez értő miniszter csak azért, mert az tiltakozott egy értelmetlen döntés ellen.
Nem lehet állami 1200 milliárd forintot (3,1 milliárd eurót) költeni a Budapest Airport Zrt. visszavásárlására és 600 milliárd forintot kidobni teljesen fölösleges irodaház-vásárlásokra, amikor akkora lyuk van a költségvetésben, hogy egy elefánt is átfér rajta. Az ezekre rábólintó Nagy Márton gazdasági főminiszternek is búcsút kell mondania miniszteri székének, más tetteihez sem kell kommentár: megint befenyítette az kúthálózatokat (kivéve Mol), hogy tartsák alacsonyan az árakat, mert ha nem, abból méretes büntetés lesz. Majd eltörölte a kötelező akciózást a boltokban, ezután közölte, hogy maradnak a különadók a kiskereskedelmi láncoknál, sőt, rájuk küldi majd az árkommandót, végül leszidta a lakosságot, hogy nem költ eleget a tovább tartó drágaság miatt.
Ha csak Lázár János vagonja lenne vakvágányon, még viszonylag nyugodtak is lehetnénk. De sajnos itt egy egész szerelvény ment félre. Nem kicsit.
A rovat korábbi cikkeit itt olvashatják.