3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Google legújabb mesterséges intelligencia-eszköze egyelőre túl sok "zöldséget" beszél, ami komolyan veszélyeztetheti a cég hírnevét.

A közösségi médiában tömegesen jelennek meg azok reakciók, amelyeket a Google új AI Overview mesterséges intelligencia-termékének félresiklott válaszai váltanak ki. Előfordult, hogy a gépi agy azt javasolta kérdezőjének, tegyen ragasztót a pizzájába, máskor azt mondta: egyen köveket.

Nem tökéletes még.
Nem tökéletes még.
Fotó: Wikipedia / Google

A megjegyzések és a mémek sora katasztrofálissá tette az újdonság megjelenését. A Google versenyt fut az idővel, hogy kijavítsa a termék egymást követő hibáit. A felhasználók csak annyit látnak ebből, hogy a mémek egy része megjelenése után nagyon gyorsan eltűnik az internetről. A probléma egy éve húzódik. 

A Google 2023 májusában indította útjára az AI Overview béta változatát. Ezt megelőzően Sundar Pichai, a vállalat vezérigazgatója a Verge szakportál szerint azt mondta, hogy több mint egymilliárd kereséssel tesztelték a működését. Ezzel egyidejűleg azt is bejelentette, hogy nyolcvan százalékkal csökkentették az MI válaszadásainak költségét. „Technikai áttörésekről” beszélt, amit azóta bizonyára megbánt, mert az optimalizálásnak ez a szintje, úgy tűnik, még nem reális.

Rémálom lehet az álomból

„Egy vállalat, ami egykor arról volt ismert, hogy kiváló minőségű termékekkel áll elő, most a mémkészítők célpontjává vált” – mondta neve elhallgatását kérő MI-specialista a Verge-nek. A Google azzal védekezik, hogy sok szokatlan kérdést kapott az AI Overview, amelyek közül egyeseket és a rájuk adott rossz válaszokat nem tudták megismételni.

Sok vállalat álmokat akar eladni azzal, hogy ennek a technológiának a megbízhatósága a 80 százalékos szintről 100 százalékra emelhető – mondta Gary Marcus, a New York-i Egyetem MI-vel foglalkozó professzora.

Valójában azonban a 80 százalékos pontosság viszonylag könnyen elérhető, mivel a hatalmas mennyiségű emberi információ, amely alapján a mesterséges intelligencia reagál a kérdésekre, ad erre egy garanciát. Az esetek ötöde, amelyekben megjelenik a kreativitás igénye, az az igazán nehéz feladat. Marcus szerint valójában az embernek egyfajta tényellenőrzést kell végeznie az MI-től kapott információkkal kapcsolatban. A jelenlegi nagy nyelvi modellek még nagyon messze vannak attól, amit angolul AI helyett AGI-nak (Artificial Generative Intelligence) nevezhetünk. Azaz messze van az idő, hogy ez a technológiai az emberi szellemi képességnek megfelelő vagy azokat felülmúló szinten működjön.

A kapkodás a hibázás biztos forrása

A Google-nek persze megvan a maga gondja. Az OpenAI hírek szerint saját keresőmotort fejleszt, amivel a Google termékének versenytársává válhat. Sok fiatal a TikTokra váltott, a MI-n alapuló, természetes nyelven válaszoló keresőt fejlesztő Perplexity startupot első körös tőkebevonása egymilliárd dollárra értékelte.

A sietség azonban nem jó tanácsadó. Marcus megemlít egy esetet 2022-ből, amikor a Meta megjelent Galactica MI-eszközével, amit kisvártatva ki kellett vonni a forgalomból, mert egyebek mellett azt tanácsolta az embereknek, hogy egyenek üveget.

A Google-nak nagy tervei vannak az AI Overview-val, ám jelenleg az a feladat, hogy elkerüljék a még nagyobb blamázst, amit ez a termékük okoz. A cégek megfeledkeznek arról, hogy ezek az MI-eszközök nem tudják ellenőrizni, hogy nem adtak-e hibbant választ valamelyik kérdésre – összegzi Marcus a probémát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!