A közösségi médiában tömegesen jelennek meg azok reakciók, amelyeket a Google új AI Overview mesterséges intelligencia-termékének félresiklott válaszai váltanak ki. Előfordult, hogy a gépi agy azt javasolta kérdezőjének, tegyen ragasztót a pizzájába, máskor azt mondta: egyen köveket.
A megjegyzések és a mémek sora katasztrofálissá tette az újdonság megjelenését. A Google versenyt fut az idővel, hogy kijavítsa a termék egymást követő hibáit. A felhasználók csak annyit látnak ebből, hogy a mémek egy része megjelenése után nagyon gyorsan eltűnik az internetről. A probléma egy éve húzódik.
A Google 2023 májusában indította útjára az AI Overview béta változatát. Ezt megelőzően Sundar Pichai, a vállalat vezérigazgatója a Verge szakportál szerint azt mondta, hogy több mint egymilliárd kereséssel tesztelték a működését. Ezzel egyidejűleg azt is bejelentette, hogy nyolcvan százalékkal csökkentették az MI válaszadásainak költségét. „Technikai áttörésekről” beszélt, amit azóta bizonyára megbánt, mert az optimalizálásnak ez a szintje, úgy tűnik, még nem reális.
Rémálom lehet az álomból
„Egy vállalat, ami egykor arról volt ismert, hogy kiváló minőségű termékekkel áll elő, most a mémkészítők célpontjává vált” – mondta neve elhallgatását kérő MI-specialista a Verge-nek. A Google azzal védekezik, hogy sok szokatlan kérdést kapott az AI Overview, amelyek közül egyeseket és a rájuk adott rossz válaszokat nem tudták megismételni.
Sok vállalat álmokat akar eladni azzal, hogy ennek a technológiának a megbízhatósága a 80 százalékos szintről 100 százalékra emelhető – mondta Gary Marcus, a New York-i Egyetem MI-vel foglalkozó professzora.
Valójában azonban a 80 százalékos pontosság viszonylag könnyen elérhető, mivel a hatalmas mennyiségű emberi információ, amely alapján a mesterséges intelligencia reagál a kérdésekre, ad erre egy garanciát. Az esetek ötöde, amelyekben megjelenik a kreativitás igénye, az az igazán nehéz feladat. Marcus szerint valójában az embernek egyfajta tényellenőrzést kell végeznie az MI-től kapott információkkal kapcsolatban. A jelenlegi nagy nyelvi modellek még nagyon messze vannak attól, amit angolul AI helyett AGI-nak (Artificial Generative Intelligence) nevezhetünk. Azaz messze van az idő, hogy ez a technológiai az emberi szellemi képességnek megfelelő vagy azokat felülmúló szinten működjön.
A kapkodás a hibázás biztos forrása
A Google-nek persze megvan a maga gondja. Az OpenAI hírek szerint saját keresőmotort fejleszt, amivel a Google termékének versenytársává válhat. Sok fiatal a TikTokra váltott, a MI-n alapuló, természetes nyelven válaszoló keresőt fejlesztő Perplexity startupot első körös tőkebevonása egymilliárd dollárra értékelte.
A sietség azonban nem jó tanácsadó. Marcus megemlít egy esetet 2022-ből, amikor a Meta megjelent Galactica MI-eszközével, amit kisvártatva ki kellett vonni a forgalomból, mert egyebek mellett azt tanácsolta az embereknek, hogy egyenek üveget.
A Google-nak nagy tervei vannak az AI Overview-val, ám jelenleg az a feladat, hogy elkerüljék a még nagyobb blamázst, amit ez a termékük okoz. A cégek megfeledkeznek arról, hogy ezek az MI-eszközök nem tudják ellenőrizni, hogy nem adtak-e hibbant választ valamelyik kérdésre – összegzi Marcus a probémát.