7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Soha nem drága parfümökkel locsoltak a férfiak – e tipikusan magyar, elsősorban vidéki szokás kialakulásának kezdetekor meg pláne nem. Az öntözés anno hideg kútvízzel történt, jól fel is öltöztek az alkalomhoz a falusi lányok. Aztán meg rögtön beszaladtak száraz ruhába öltözni, nehogy tüdőgyulladást kapjanak a hűvös húsvéti szélben.

A gáláns férfiak nem csupán locsolnak – vagy inkább manapság sprayből fújnak –, hanem inkább márkás parfümöket vásárolnak a szerelmüknek. (Ezt is lehet sikeresen vagy éppen sután abszolválni persze.) Jóllehet, az illatok arzenálját elsősorban a nők szerzik be, saját maguknak.

A hazai parfümeladásban, értékben mérve 9 százalékos növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe a 2021-es évben (január-december között), a 2020-as forgalommal összevetve.

A tavalyi parfümforgalom meghaladta a 10 milliárd forintot is. Mennyiséget tekintve ez több, mint 1300 hektolitert jelent, ami 1 százalékkal magasabb, mint a 2020. január-december közötti időszakban.

Egyre nő a parfümök forgalma. Fotó: Depositphotos
Egyre nő a parfümök forgalma. Fotó: Depositphotos

A kategória piaca erősen koncentrált: az értékbeli forgalom 93 százaléka a drogériákban realizálódik. Ez az értékesítési csatorna erősített is a pozícióján 2020-hoz képest, 4 százalékponttal nagyobb szeletet hasított ki az eladásból 2021-ben; amit 14 százalékos értékbeli és 6 százalékos mennyiségi eladás-gyarapodással ért el. A 2500 négyzetméternél nagyobb boltok 4, a 401-2500 négyzetméteres üzletek 2 százalékot tesznek ki a forgalomból. A fennmaradó rész az ennél kisebb boltokban oszlik meg.

Egyértelműen a gyártói – azaz nem kereskedelmi – márkás parfümök dominálnak: a forintban mért forgalom 98 százalékát ezek adják. A szegmens eladása értékben 10, volumenben 4 százalékkal növekedett az egyik évről a másikra. A saját márkáké ezzel szemben kétszámjegyű csökkenést mutat; értékben 21, mennyiségben 18 százalékkal adtak el kevesebbet.

Kiszerelés szerint vizsgálva, a 16-30 milliliteres parfümök hasítják ki a legnagyobb szeletet a piacból: az értékbeli forgalom 39 százalékát.

31 százalékot értek el az ennél eggyel nagyobb, 31-50 milliliteres üvegcsék. A 76-100 mililiteres kiszerelés részesedése 17, az 51-75 milliliteresé 9 százalékos. (A tárgyalt témakörbe beletartoznak az eau de toilette-k, vagy hétköznapi nyelven kölnivizek, amelyeknek persze ma már semmi közük a 4711-es városához, Kölnhöz - valamint a jellegzetes parfümös üvegekben kínált deodorant folyadékok is, amelyek a szakemberek szerint egyébként nem számítanak hivatalosan parfümnek.)

A férfiak is egyre többet használnak

Érdekes arány: a női parfümök az értékbeli eladás 57 százalékát teszik ki, azaz 43 százalékuk a férfiakat illatosítja. Ez elképzelhetetlen lett volna még akár 50 éve is, és nem csupán a választék szűkössége okán. Tegyük mindjárt hozzá, hogy a felmérésben nem szerepelnek a kínai piacokon kapható illatok, mint ahogyan a Széll Kálmán téren kószáló és táskából hamisítványt árusítók bevételei sem. Hasonlóképpen kimarad a statisztikából a reptéri duty free shopok forgalma – igaz, a járvány ideje alatt sokkal kevesebbet repültünk, és most sem merészkednek sokan távolabbi országokba. A külföldön vásárolt parfümök tétele éppen emiatt ugyancsak elenyésző lehetett az utóbbi két évben.

Ma mesterséges illatárban élünk, ami fel sem tűnik, és ami a multinacionális cégek és a vegyipar elképesztő térhódításához köthető. Ezerféle illatosított mosóport, kapszulát, öblítőt, vízlágyítót, WC-illatosítót, dezodort, sampont, kozmetikumok garmadáját vásároljuk. Minden illatosítva van, a toalettpapírtól a mécsesig és a radírig, a papírzsebkendőtől a mosogató és súrolószerekig, fertőtlenítőig.

Ennek ellenére az orrunk pontosan emlékszik egyes családi események, randevúk vagy éppen ruháink illatára és bizonyos parfümkorszakainkra. Miközben – és ez az érdekes – az illatpróbákat „kóstolván”, a negyedik-ötödik után elfárad a szaglóérzékünk.

Már társasági eseményeknek is lehet saját illata

A parfümök választéka ma nagyon széles Magyarországon. A nemzetközi trendekkel közel azonos a multimárkák népszerűsége, Chanel és Dior bizonyos tekintetben ma is verhetetlen. De a fiatalok már a merészebb, gyümölcsös, alkalomhoz illő illatokat kedvelik, és gyakran cserélik a márkákat. Az üvegcsék tartalmának, formavilágának és a reklámra felkért világsztárok bevételének ugyancsak összetett a kapcsolata.

Ma már egyes társasági eseményeknek is létezik kifejezetten arra az alkalomra komponált illata.

Pár éve részt vettem egy különleges vacsorán, amelyet Chandler Burr, a New York Times világhírű parfümkritikusa vezényelt le a Sofitel Budapest Chain Bridge éttermében. Akkori alkotótársa Andreas Mensch volt, a Paris Budapest Restaurant séfje. A két szakember együtt találta ki a menüsort. A vendégeket előre arra kérték, hogy semmiképpen ne használjanak parfümöt, vagy testápolót, és ne is dohányozzanak, hogy még jobban érvényesüljenek a főszereplő illatok.

Társasági eseményeknek is kreálnak ma már illatokat. Fotó: Depositphotos
Társasági eseményeknek is kreálnak ma már illatokat. Fotó: Depositphotos

Az est folyamán bemutatták a budapesti Sofitel Chain Bridge szálloda saját feketeszeder alapú kompozícióját, amely belengte az épület minden szegletét. A különleges akció előzményeként néhány hónappal előtte szederpalántákat ültettek el a szálloda tetőkertjén. 

De az is megesett, hogy a leghíresebb hazai gyógynövényes szeszesital új termékének bemutatója alkalmából felkérték Zólyomi Zsoltot, a leghíresebb magyar parfümőrt, alkosson az az alkalomra friss illatárt.

Űrparfüm

A parfümök története közismert: anno a per fumo, azaz füst szóból ered maga a kifejezés, és valaha a rossz szagokat próbálták ezzel elnyomni, a mai ésszel felfoghatatlanul primitív higiéniai viszonyok közepette. Sokan dohányoztak, pipáztak és lovak trappoltak a macskaköveken. Kutyát nem sétáltattak, ha mégis, aligha szedték fel utánuk, amit elhullajtottak. Dezodor? Évtizedekig hordtak egy öltözetet. Volt, akit az esküvői ruhájában temettek el. A ruhákat kézmaró lúgban mosták, a makacs foltokat savanyú káposzta levével próbálták eltüntetni, a tiszta fehérneműt, ágyneműt levendulával, rozmaringgal illatosították, miután a szenes vasaló kisimította.

Azt nagyjából el tudjuk képzelni, milyen lehetett egy régi utca szaga – sár, mocsok, szennyvíz kiöntve az utcára – de arról fogalmunk sincs, milyen az űr illata.

Bizonyára fémes, semleges jellegű, gondolkodom el a híren, amely arról tudósít, hogy a NASA már évekkel ezelőtt megalkotta az űrparfümöt.

Érdekes, hogy amikor az űrhajósok visszanyerik az érzékeiket – mert egy ideig csökken az ízérzékelésük és a szaglásuk – akkor állítólag fém, égett hús, málna és rum keverékének idézi fel az agyuk az űrséta idején. Hogy miért éppen ezeket? Állítólag a Tejútrendszer közepében formálódó hatalmas porfelhő etil-formiátot tartalmaz, ez egy édeskés és éteres illatú folyadék, és megtalálható számos gyümölcsben. A fémes szagot meg a világűrből származó ionizált részecskék és a benti levegő randevúja okozhatja…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!