3p

Felújítják a szebb napokat is látott sármelléki repülőteret, de az titok, hogy milyen turisztika eredményeket vár a beruházástól a Hévíz-Balaton Airport Kft. és a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A kétezres évek közepén volt, hogy évente százezernél több utas fordult meg a Hévízhez és a Balatonhoz közeli sármelléki repülőtéren, ám azóta csökken a forgalom – írja a Népszava. A reptér sorsát súlyosan érintette az utóbbi években a koronavírus-járvány, továbbá az, hogy a háború miatt kiestek az orosz charterjáratok. Ezt egyelőre nem sikerült más forgalommal pótolni.

Hiányoznak az utasok
Hiányoznak az utasok
Fotó: MTI / Varga György

A KSH adatai szerint tíz évvel ezelőtt még 28 ezres forgalmat ért el a repülőtér, az elmúlt évben azonban alig négyezren fordultak meg a légikikötőben. A kereskedelmi, utasokat szállító járatok száma a 2010-es évek közepén 250-325 volt, tavaly 34. Jakab Zsófia, a Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációs vezérigazgató-helyettese 2022-ben még azt mondta, hogy menetrend szerinti dortmundi járatot indított a Wizz Air Sármellékről. A járat azonban alig pár hónapot „élt”.

Több mint 2 milliárdos nekifutás

A kudarcok ellenére most újból nekiveselkednek a repülőtér felélesztésének. Ezúttal 2,2 milliárd forintot költenének arra, hogy megmentsék a légikikötőt, amelynek üzemeltetője a – nagyobb részben állami, kisebb részben a hévízi önkormányzat tulajdonában lévő – Hévíz-Balaton Airport Kft. A tervekkel kapcsolatban szinte minden érdemi adatot titkolnak. A tulajdonosi jogokat gyakorló a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt., amely a Wizz Air-járat bejelentésekor még szívesen szerepelt a nyilvánosságban, most csak annyit válaszolt a napilap közérdekű adatigénylésére, hogy nem minősülnek adatkezelőnek.

Benkő Attila, a sármelléki Hévíz-Balaton Airport Kft. ügyvezető igazgatója azt felelte a napilap megkeresésére, hogy a sármelléki repülőtér nemzetgazdasági jelentősége megkérdőjelezhetetlen, miközben közvetlen környezetének gazdaságfejlesztési motorja, nemcsak a turizmus, hanem más gazdasági ágak is profitálhatnak működéséből.

Az Átlátszó írta meg még márciusban, hogy két NER közeli cég versengett a reptér felújítási lehetőségéért. Végül a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Zrt.-t megelőzve Tiborcz István volt üzlettársa, Paár Attila érdekeltsége, a West Hungária Bau (WHB) Kft. nyerte el a projektet. A WHB-nek a nemzetközi reptér folyamatos működése mellett kell elvégeznie a munkálatokat.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!