3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eddig szerencsések voltak a fővárosi tömegközlekedők, hiszen 2010 óta egy forintot sem emelkedett a bérlet ára, ám úgy tűnik, hogy jövőre már nem ússzuk meg az áremelést. Az szintre biztosra vehető, hogy a lélektani 10 ezer forintos határt átlépi a bérlet ára.

"Nem valószínű, hogy a BKV jövőre is az idei szinten tudja tartani a jegy- és a bérletárakat" - ezt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid jelentette ki csütörtökön az MR1-Kossuth Rádió Krónika című műsorában, számolt be az MTI.

Indoklásként elmondta: a főváros az elmúlt három évben nem emelte a tömegközlekedési tarifákat, és mivel ez idő alatt nőtt az infláció, és az áfa is emelkedett, reálértéken csaknem 15 százalékkal alacsonyabbak most a jegyek és bérletek árai, mint három éve. Korábban a szinten tartás mellett a tömegközlekedés versenyképessége miatt döntöttek, ám október végén, november elején a fővárosi közgyűlés napirendre veszi a jövő évre vonatkozó egyes tarifajavaslatokat.

Vitézy Dávid a rádióműsorban utalt arra, hogy évek óta változatlanok a tömegközlekedés tarifái, amit az mfor.hu utánajárása részben meg is erősít, hiszen 2010 óta az általános havi bérlet változatlanul 9800 forintba kerül, ám ami a vonaljegyek árát illeti, egy az elmúlt három évben átlagos 5 százalékos emelés mutatkozik. 2008-ban a 270 forintos jegyár 17 százalékkal volt magasabb az előző évinél, majd 2009-ben 7,4, 2010-ben 3,5 és 2011-ben 6,6 százalékos növekedés volt. Ekkor érte el a jelenlegi 320 forintos szintet is.

(Forrás: mfor-gyűjtés)

Ami a bérletárakat illeti, 2008-ban 9050 forintért lehetett beszerezni a havi bérletet, 2009-ben 9400 forint volt - ekkor közel 4 százalékos áremelést eszközölt a BKV, majd ezt ismét egy 4,2 százalékos emeléssel a mostani 9800 forintos szintre vitték fel 2010-ben.

Ám időközben történt két áfaemelés is: 2009 júliusában az áfa mértéke 20-ról 25 százalékra emelkedett, amit 2010 februárjától be is építettek a bérlet árába, így az 9800 forintra növekedett. Idén január elsejétől pedig a 25 helyett már 27 százalék az általános forgalmi adó mértéke, ami viszont egyelőre nem mutatkozott meg a bérlet árában.

Másik jelentős befolyásoló tényező az infláció, melynek alakulása az oldalsó táblázatban látható. A 2012-es 5,8 százalékos adattal kapcsolatban viszont meg kell jegyezni, hogy ez a január-szeptember viszonylatban mért éves inflációt jelenti, a tényleges éves infláció vélhetően valamivel másként fog alakulni. Azt ugyan még nem tudni, hogy a fővárosi közgyűlés milyen tarifajavaslatokat fog tárgyalni október végén, november elején, ám mi a korábbi emelésekkel megegyező mértékből, vagyis 4 százalékból indulunk ki.

Egy 4 százalékos áremelés után a 320 forintos vonaljegy 333 forintba kerülhetne, egy havi bérletért pedig a 9800 forint helyett 10 192 forintot kellene majd fizetni. Bár ez egyelőre még csak találgatás, és akár az is megeshet, hogy a 2012-es éves infláció mértékével megegyező emelést eszközölnek a jegy- és bérletárakban, ami viszont biztos, hogy 4 százaléknál magasabb mértéket jelent. Extrém esetben még az is elképzelhető, hogy az elmúlt évek elmaradt emeléseit is most hajtják végre, és akkor akár 15 százalékos drágulás is bekövetkezhet. Ekkor egy vonaljegy 368, egy havi bérlet pedig 11 270 forint lenne.

(Forrás: mfor-gyűjtés)

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!