Piac- és közvélemény-kutatásra a magyarországi cégek és állami intézmények 2006-ban 14,5 milliárd forintot költöttek, ami 700 millió forinttal több a megelőző évinél - közölte a Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) hétfőn.
A PMSZ közleménye szerint az elmúlt években lassult a piac növekedési üteme csak úgy mint, világszerte általában. A bővülési ütem visszafogását a szakma egyrészt az internetes kutatások térnyerésével magyarázza, amelyek olcsóbbak más kutatási típusok. A bevételek korábbinál szerényebb mértékű emelkedése mögött áll az is, hogy a nagy cégek az egyszerűbb piackutatási tevékenységeket szerényebb működési költségű országokba helyezik át.
Ugyanakkor jelentős növekedési potenciálra utalnak az egy főre eső magyar piaci adatok nemzetközi összehasonlításban. A 7,15 dolláros magyarországi mutató Ausztriában 14,13 dollár, Németországban 26,50 dollár, a legfejlettebb piackutatási szektorral rendelkező európai országban, az Egyesült Királyságban pedig 39,69 dollár.
Magyarországon a 2006-os bevételek 80 százaléka belföldi megbízásokból származott, ez 3 százalékponttal alacsonyabb szint a megelőző évihez képest. A külföldi megbízások arányának emelkedése annak köszönhető, hogy Magyarország a piackutató ügynökségek célországa egyes munkafolyamatok kiszervezésénél.
Magas az állami megrendelések aránya
A piackutatási összköltés 44 százalékát termelő vállalatok adják, ez a szektor külföldön általában magasabb arányt képvisel. Magyarországon ugyanakkor az állami megrendeléseknek van nemzetközi mércével nagyobb aránya, tavaly a bevételek 23 százaléka származott a közszférából. A média megbízásai 16 százalékot tesznek ki, ez a szint hasonló a világszerte tapasztalhatóhoz.
Az adatfelvétel módja szerint a személyes megkérdezések aránya 51 százalék, a telefonos kutatások aránya 22 százalék, az online kutatásoké 3 százalék volt 2006-ban. A személyes megkérdezések aránya folyamatosan csökken, a modernebb módszereké pedig nő.
Koncentrálódik a piac
A közlemény szerint a magyarországi piackutató ügynökségek megbízásaiknak elsősorban saját kapacitásuk felhasználásával tesznek eleget, az alvállalkozókkal végeztetett munka aránya alacsony, 10 százalék. Magyarországon is megfigyelhető a piaci koncentráció. A legnagyobb három piackutató cég - AC Nielsen, a GfK Hungária és a Szonda Ipsos - piaci részesedése 2002 óta 35 százalékról tavalyra 42 százalékra nőtt. A 23 tagszervezettel rendelkező PMSZ a piac 90 százalékát fedi le a cégek bevétele alapján.