3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

14,5 milliárd forintot költöttek piackutatásra a hazai szervezetek 2006-ban. Az egy főre jutó kiadások az osztrák szint felét érték el.

Piac- és közvélemény-kutatásra a magyarországi cégek és állami intézmények 2006-ban 14,5 milliárd forintot költöttek, ami 700 millió forinttal több a megelőző évinél - közölte a Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) hétfőn.

A PMSZ közleménye szerint az elmúlt években lassult a piac növekedési üteme csak úgy mint, világszerte általában. A bővülési ütem visszafogását a szakma egyrészt az internetes kutatások térnyerésével magyarázza, amelyek olcsóbbak más kutatási típusok. A bevételek korábbinál szerényebb mértékű emelkedése mögött áll az is, hogy a nagy cégek az egyszerűbb piackutatási tevékenységeket szerényebb működési költségű országokba helyezik át.

Ugyanakkor jelentős növekedési potenciálra utalnak az egy főre eső magyar piaci adatok nemzetközi összehasonlításban. A 7,15 dolláros magyarországi mutató Ausztriában 14,13 dollár, Németországban 26,50 dollár, a legfejlettebb piackutatási szektorral rendelkező európai országban, az Egyesült Királyságban pedig 39,69 dollár.

Magyarországon a 2006-os bevételek 80 százaléka belföldi megbízásokból származott, ez 3 százalékponttal alacsonyabb szint a megelőző évihez képest. A külföldi megbízások arányának emelkedése annak köszönhető, hogy Magyarország a piackutató ügynökségek célországa egyes munkafolyamatok kiszervezésénél.

Magas az állami megrendelések aránya

A piackutatási összköltés 44 százalékát termelő vállalatok adják, ez a szektor külföldön általában magasabb arányt képvisel. Magyarországon ugyanakkor az állami megrendeléseknek van nemzetközi mércével nagyobb aránya, tavaly a bevételek 23 százaléka származott a közszférából. A média megbízásai 16 százalékot tesznek ki, ez a szint hasonló a világszerte tapasztalhatóhoz.

Az adatfelvétel módja szerint a személyes megkérdezések aránya 51 százalék, a telefonos kutatások aránya 22 százalék, az online kutatásoké 3 százalék volt 2006-ban. A személyes megkérdezések aránya folyamatosan csökken, a modernebb módszereké pedig nő.

Koncentrálódik a piac

A közlemény szerint a magyarországi piackutató ügynökségek megbízásaiknak elsősorban saját kapacitásuk felhasználásával tesznek eleget, az alvállalkozókkal végeztetett munka aránya alacsony, 10 százalék. Magyarországon is megfigyelhető a piaci koncentráció. A legnagyobb három piackutató cég - AC Nielsen, a GfK Hungária és a Szonda Ipsos - piaci részesedése 2002 óta 35 százalékról tavalyra 42 százalékra nőtt. A 23 tagszervezettel rendelkező PMSZ a piac 90 százalékát fedi le a cégek bevétele alapján.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!