Hétfőn is tárgyaltak a British Airways és a szakszervezetvezetők a korábbi bejelentés szerint kedden kezdődő sztrájkról. Mint előzőleg beszámoltunk róla, a legnagyobb vita a British Airways másfél éve bevezetett új betegszabadság-elbírálási rendszeréről folyik. Ez az érdekképviselet szerint nem más, mint a beteg alkalmazottak munkára kényszerítése fenyegetéssel. A BA vezetése szerint mindössze arról van szó, hogy csökkenteni kellett a betegség miatti hiányzások magas arányát. Emellett a munkabeosztással és a pályakezdő alkalmazottak alacsony fizetésével kapcsolatos elégedetlenség miatt hirdették meg a légi kísérők sztrájkját.
A TGWU szakszervezet korábbi szavazásán a 14 ezer fős légi kísérői állomány 11 ezer szervezett tagjának 96 százaléka támogatta a munkabeszüntetést. Ha a vitás kérdéseket továbbra sem sikerül rendezni, februárban még két, hasonló időtartamú sztrájk lesz a BA-nél. A szakszervezet által kitűzött két újabb dátum február 5-7. és február 12-14.
Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója és Tony Woodley a TGWU első embere egész hétvégén tárgyalt egy titkosított helyszínen; a megbeszélésekről, azok esetleges eredményéről egyetlen szó sem szivárgott ki. A felek mindazonáltal hétfőn ismét tárgyalóasztalhoz ültek. A BA ugyanakkor már péntek este email-üzenetekben értesítette minden ügyfelét arról, hogy a kedd-szerdai sztrájk a tárgyalások ellenére meg lesz tartva.
1300 járatot töröltek
A cég megerősítette, hogy a Heathrow-ról, a legnagyobb londoni repülőtérről az érintett két napon egyetlen járat sem indul - jóllehet a tengerentúlról visszatérő hosszú távú járatok meg fognak érkezni -, a második legnagyobb londoni repülőtérről, a Gatwickről pedig a BA belföldi és európai járatai nem fognak felszállni. A British Airways naponta három járatot közlekedtet Heathrow-ról Budapestre: a reggel induló 868-ast, a kora délutáni 866-ost és az esti 870-est. A járattörlések ezeket is érintik.
A leállás két napjára összesen mintegy 1300 járatot töröltek, ami előzetes számítások szerint 150 ezer utast sújt. A teljes sztrájksorozat, ha a terveknek megfelelően megtartják, iparági elemzők szerint 300 millió font (117 milliárd forint) kárt okozhat a cégnek.
A BA a múlt héten bejelentette azt is, hogy igen sok hosszú távú járata még február első napjaiban sem fog közlekedni Heathrow-ról, mivel a kedd-szerdai sztrájk miatt az e járatok üzemeltetéséhez szükséges személyzet és géppark nem lesz a megfelelő helyeken. Így például a február 1-jén esedékes 11 New York-i járatból tíz, február 2-án pedig egy nem indul el.
A riválisoknak jól jön a sztrájk
A rivális légitársaságok nem titkolják, hogy jól jön nekik a BA-t sújtó munkajogi vita. A Ryanair, a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaság közölte, hogy "megugrottak" foglalásai, és a cég jegyfoglaló honlapjának látogatottsága 25 százalékkal emelkedett. Hasonló közleményeket adott ki az easyJet és a Virgin Atlantic is.
A Virgin vonattársasága, a Virgin Trains a belföldi BA-járatok utasainak felajánlotta, hogy első osztályon, ingyen elszállítja őket célállomásukra a sztrájknapokon.
A BMI légitársaság - a korábbi British Midland -, amely a Heathrow-t használó második legnagyobb légitársaság forgalom alapján, közölte, hogy nagyobb gépek beállásával háromezer többletférőhelyet bocsát az utasok rendelkezésére, a Thomsonfly chartertársaság pedig bejelentette, hogy bizonyos útvonalakon ingyen - csak az adókat és illetékeket felszámolva - viszi el a BA Londonban rekedt utasait.