Az év eleji átállás nehézségei januárban még okoztak egy kisebb csúszást az uniós kifizetésekben, ezt azonban február közepére sikerült ledolgozni - tette hozzá a Miniszterelnökség helyettes államtitkára. Így az év eleje óta 158 milliárd forintot fizettek ki, amivel túlszárnyalták a tervezett 156 milliárdot.
Emlékeztetett, hogy az idén a tavalyi rekordnak számító 1700 milliárd forintot is meghaladóan, 2000 milliárd forint támogatást kell kifizetni a 2007-2013-as uniós ciklus programjaira. Az új intézményrendszernek emellett már a 2014-2020-as ciklusra szóló pályázatokat is el kell indítania.
Az Európai Bizottság által december óta vizsgált útépítési szerződésekkel kapcsolatban Csepreghy Nándor azt mondta, hogy "ez a vita még nyitva van", a Bizottság szakértői jelenleg vizsgálják a magyar kormány által kiküldött dokumentumokat. Hozzátette: a kormány azt kérte a brüsszeli Bizottságtól, hogy egy olyan eljárást, amelyet 2007 óta a versenyszabályok szempontjából elfogadhatónak és EU-konformnak minősített, azt a ciklus záró évében ne tekintse versenykorlátozónak.
A helyettes államtitkár valószínűsítette, hogy minden olyan érintett szerződésnél, amelyben a kifogásolt "aszfaltkeverő ügy" napirendre kerül, egyedi vizsgálatot fog kérni Magyarország, és a kormány szeretné úgy rendezni ezt a vitát, hogy a lehető legkisebb érdeksérelem érje az országot. Arra a kérdésre, hogy a vizsgálattal összefüggésben mekkora összeget jelenthet egy esetleges korrekció, úgy válaszolt: az attól függ, hogy a Bizottság mit tekint érintett szerződésállománynak, ez alapján határozhatja meg ugyanis a szankcionálás mértékét.
Kifejtette, hogy a sajtóban napvilágra került becslések szerint 650-700 milliárd forint lehet az összes érintett szerződésállomány. Ha azonban egyedi elbírálást kérünk, akkor lehetnek olyan szerződések, amelyeknél egyáltalán nem merül fel a versenykorlátozás ténye. A helyettes államtitkár elmondta azt is, hogy brüsszeli jelzések alapján elképzelhető, hogy akár hónapokig is elhúzódik ennek az ügynek a lezárása. Hozzáfűzte, hogy a költségvetés addig is tudja finanszírozni ezeket a fejlesztéseket. Egy brüsszeli szankció esetén pedig az érintett összeget más projektekre fel lehet használni.
Hangsúlyozta: a kormány abban bízik, hogy ezt a kérdést is hasonlóan lehet kezelni, mint a tavalyi "mérnök ügyet", amely az ország számára forrásvesztéssel nem járt. A brüsszeli intézmény az említett útépítési pályázatokkal kapcsolatban azt kifogásolja, hogy diszkriminatív lehet az a kitétel, miszerint csak olyan cégek vehettek részt a pályázatokon, amelyek aszfaltelőállító teleppel rendelkeztek a projekt helyszínének közelében.
MTI