Tesztüzemben kezdte meg a Tesco az E-85-ös bioetanol üzemanyag forgalmazását. Ahogy Hardy Mihálytól, a Tescó pr-igazgatójától lapunk megtudta, már egy hete árusítják a bioüzemanyagot a lánc pesterzsébeti töltőegységnél.
A hipermarketóriásnak azért esett a Pest szélén lévő kútra a választása, mert itt volt szabad kapacitása a láncnak. Amennyiben a tesztüzem sikeres lesz, a következő zöld kutat Budaörsön nyitják majd meg.
Mivel a 98-as üzemanyagot év végétől már egyik töltőállomás sem forgalmazza, a felszabaduló kapacitást gyorsan át lehetne állítani E-85-re és mindez jelentős pluszköltséggel sem járna. Mindössze néhány tömítőgumit kell kicserélni, így a kiadás nem haladja meg a tízezeres nagyságrendet, magyarázta Hardy Mihály.
A pesterzsébeti töltőállomás a negyedik, amely zöld üzemanyagot kínál az autósoknak Magyarországon. A környezetkímélő nafta ez idáig a fővárosban nem, csupán Bábolnán, Győrben és Kecskeméten volt elérhető, tudtuk meg Laky Andreától, a Ford Hungária Kft. ügyvezetőjétől. Az első kút 209 forintos árral indult néhány hónappal ezelőtt, de a piaci tendenciák és az előállítási költségek emelkedésével jelenleg 215 forintért értékesítik a bioetanolt.
A Ford autóeladásának mintegy negyven százaléka Budapesten történik, így kézenfekvő volt, hogy előbb utóbb a fővárosban is értékesíteni fogják a bioetanolt. Igaz, etanolos kocsi meglehetősen kevés van az országban, számuk mintegy százra tehető. Jelenleg a Fordnak két környezetbarát típusa van, a Ford Focus és a Ford C-Max, ám hamarosan a nagyobb kategóriában is lesznek hasonló modellek, így a Ford S-Max, a Galaxy és a Mondeo. Az amerikai cég mellett a svéd Saab kínál legrégebb óta itthon etanolos autókat, ám az észak-európai cég eladásai sem lendítették fel túlságosan a zöldbenzin iránti igényt.
Szakértők szerint a kutak szaporodása, valamint a növekvő üzemanyag-árak meggyorsíthatják a modellek terjedését. Az is lendítene a környezetbarát modellek széles körű használatán, ha Svédországhoz hasonlóan Magyarországon is nagyobb lenne az állami szerepvállalás. De már az is sokat javítana a jelenlegi helyzeten, ha nem csak a hibrid autókra járna jelentős adókedvezmény, hanem a bioetanolosokra is.
A Tesco és néhány "fehér" kút mellett a nagy üzemanyag-forgalmazó láncok egyike sem döntött még a bioetanol-forgalmazásról. Ennek indoka a szerény piaci igény lehet. "Tesztelési jelleggel nincs szükség a bevezetésre" - fogalmazott lapunknak a Mol Lakossági Szolgáltatások Divíziójának vezetője, Geszti László.
Hozzátette: ha a lánc elkötelezi magát a bioetanol mellett, akkor "pillanatok" alatt át tudja állítani a kutakat az üzemanyagra, forgalmazóként pedig kellő tapasztalattal rendelkezik. Jelenleg azonban a Mol más speciális szolgáltatások bevezetésével van elfoglalva, s - ahogy a vezető fogalmazott - nincs olyan nagy autópark hazánkban, amelynek bioetanolra lenne szüksége.
A hazai autóutakon valóban nem dübörögnek még a zöld autók. Az eladási eredmények még mindig csak a néhány tizes nagyságrendet érték el, de az értékesítők és az üzemanyag-forgalmazók bizakodók. Andrew Prest, a Polarmobil ügyvezetője ismét kiemelte, hogy sokat lendítene a hazai eladásokon, ha nőne az állami szerepvállalás.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVVM) államtitkára, Dióssy László biztosította a jelenlévőket a minisztérium elkötelezettségéről, de amíg nem történik valódi lépés akár a regisztrációs adó csökkentése, akár a céges autókat érintő adók tekintetében, nagyobb zöld autóparkok értékesítéséről még csak álmodhatnak a forgalmazók, tette hozzá.
Istvánko Viktória