1975-ben mutatták be a BMW sport szedánját, az első 3-asokat, amely ezt követően alapvetően meghatározta az egész márka imázsát. A sportos teljesítmény lett a BMW egyik szinonimája. 40 évvel később, annak ellenére, hogy egyre erősödő versenyben és a változó vásárlói igényeknek kell megfelelni, a 3-asok még mindig uralják ezt a kategóriát. A versenytársak számára a 3-as BMW jelentik a viszonyítási pontot, ami gyakran a hirdetéseikben is visszaköszön. Ez persze amennyire nyűg, annyira elismerés is az autógyár számára, amelyre a kommunikációjukban természetesen ők is ráerősítenek. Az évek során megújuló modellek ugyanakkor folyamatosan rászolgálnak a vevők bizalmára, így a szegmensben a BMW piacvezető pozíciója nem véletlen.
Ezek a 3-as széria legendás tagjai
A márka elkötelezett hívei mindezt úgy fogalmazzák meg, hogy a 3-as BMW testesíti meg a néha misztikusnak tartott kompromisszumok nélküli német mérnöki teljesítményt. Eközben persze akár az európai, akár az amerikai piacon a versenytársak is legalább ilyen kérlelhetetlenek az új modellek fejlesztése során, így az elemzők szerint a Mercedes-Benz C-osztály és a Cadillac ATS technológiájában már legalább egy szinten van a BMW-vel, míg a jövőre debütáló új Audi A4-es várhatóan felül is fogja múlni a mostani 3-asokat.
Elég lehet-e a márka ereje?
Persze nagy kérdés, hogy napjaink kihívásainak mennyiben tud a BMW megfelelni. Hiszen a védjegyének számító erős teljesítmény mellett kellene még több luxust nyújtó járműveket gyártania, amelyek eközben üzemanyag takarékosak és a félautomata vezetési rendszereket is alkalmazzák. Más kérdés, hogy ha a BMW eladási statisztikáit nézzük, akkor a gyár nem engedheti meg, hogy elveszítse ezt a 40 éve uralt piaci szegmenst. Világszerte ugyanis minden negyedik BMW a 3-as széria valamely modellje, míg az Egyesült Államokban ennél is nagyobb, 28 százalékos a típus részaránya az értékesítésből.
Az egyik legnagyobb autóipari tanácsadócég, az IHS Automotive elemzője, Stephanie Brinley az autonews.com-nak úgy nyilatkozott, nincs meggyőződve arról, hogy a BMW olyan progresszíven fejleszti a 3-as modelljeit mint a versenytársak, a márkakereskedők nincsenek kétségbe esve. A lap által megkérdezett, több modellel is foglalkozó vállalkozások úgy látják, hogy a 40 év alatt nem érdemtelenül felépített márka nagyon erős. Így hiába gyárt valamelyik versenytárs legalább olyan jó kocsit, mint a BMW, egy legendával nehéz versenyre kelni.
A hatodik generációnál tartanak
Ami nehézséget okozhat, hogy a BMW a korábbi időszakban igyekezett egy-egy generáció életgörbéjét kitolni, így a 2012-ben debütált hatodik még várhatóan néhány évig forgalomban marad. Igaz, az eddig alkalmazott 8 éves periódusnál akár rövidebb időt szánhatnak a mostani generációnak.
Az első E21-es kódjelű modell 1975-ös bemutatkozása óta számos emlékezetes fejlesztést hajtott végre a gyár, a bemutatkozó darabok jellemzője volt például a vezető felé fordított középkonzol, ami sokáig jellemezte a BMW-k utastéri kialakítását. 1982-ben debütált a második generáció, a közismert E30, amely a klasszikus négyajtós, és kétajtós változat mellett kombi karosszériával is jelentkezett, ezzel alaposan lekörözve ezzel legnagyobb vetélytársát, a kizárólag limuzinként árusított Mercedes 190-est. Az 1990-től gyártott harmadik generáció, az E36 volt az első, amellyel kezdetben voltak műszaki problémák, de ezt később orvosolták. Itt kínálták 1995-től a szokatlan formájú, háromajtós Compact-ot is, amely finoman szólva sem váltotta meg a világot.
Ilyen a BMW "elektromos minicápája"
Tartva a 8 esztendős ritmust, a negyedik 3-as sorozat, az E46 1998-ban jelent meg. Ennek egyik újítása az xDrive összkerékhajtás bevezetése volt. 2001-től ennek a generációnak a tagjait common-rail dízelekkel is kínálták. A 2005-ös születésű E90-es a sorban az ötödik generáció képviselője. A négyhengeres és manuális váltóval szerelt modelleket start/stop automatikával látták el az EfficientDynamics jegyében, és a kétliteres dízelhez is elérhetővé vált az xDrive összkerékhajtás. Az eddigi utolsó, F30-as jelű modell 2011 őszén debütált, és 2012 tavaszán kezdődött a forgalmazása. Minden motor turbós, stop-start technológiával szerelt és a kocsi teljesítményéhez képest takarékos lett. A helykínálatot ért kritikákra reagálva az autó hosszát is növelték.
mfor.hu