5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavalyi 165 milliárd forint után idén mindössze 122 milliárd forintot kap költségtérítésként az államtól a MÁV, a Volánoknak viszont a tavalyi 21,6 milliárd után 24,7 milliárd forint jár majd, derül ki a mai kormányrendeletből. A MÁV esetében bővül a tulajdonosi jogokat gyakorló szakminiszter hatásköre, aki az eddigieknél közvetlenebbül alakíthatja az anya- és a leányvállalatai működését. Mfor.hu háttér.

122,4 milliárd forintot kap idén költségtérítésként a MÁV Start az államtól személyszállítási közszolgáltatásaihoz, derül ki a Magyar Közlöny mai számában megjelent kormányrendeletből. A GYSEV 5,5 milliárd fontos juttatásban részesül, a busztársaságok pedig 24,7 milliárdot kapnak helyközi személyszállítási közszolgáltatásaik elvégzéséért.

40 milliárdos megvonás

A fenti számok azt jelzik, hogy idén több mint 40 milliárd forinttal kevesebből kell gazdálkodnia a MÁV Startnak, amely tavaly még 165 milliárd forintot kapott költségtérítésre. A GYSEV-nek szánt összeg viszont hét százalékkal növekedett a tavalyi 5,13 milliárd forinthoz képest, a Volánoknak pedig mintegy 14 százalékkal több jut a múlt évi 21,6 milliárd forinthoz viszonyítva.

A kormányrendelet szerint az állam 1,3 milliárd forint költségtérítést biztosít a GYSEV által működtetett vasúti pályahálózathoz - tavaly 690 millió forint volt ez az összeg. A MÁV által működtetett szakaszok esetében 389 millió forint jutott ilyen célra 2009-ben - hogy idén mennyi jut, azt a kormányrendelet nem tartalmazza, az mfor.hu erre vonatkozó kérdésére pedig a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) még nem válaszolt. 

15 milliárdos spórolás a vasútnál

A MÁV-ot érintő megvonások miatt a társaság jelentős nadrágszíjmeghúzásra kényszerül: Antali Károly kormánybiztos december végi közlése szerint a közösségi közlekedésben - az idén is folytatódó "lyuktömködés" és "a lámpaoltás" eredményeként - 2009-es bázison számolva 27 milliárd forint megtakarítás várható 2010-ben.

A kormánybiztos szerint a vasútnál 15 milliárd, a Volánoknál négymilliárd forintot spórolnak meg, a fennmaradó megtakarítás egy része pedig a február eleji 10-15 százalékos tarifaemelésnek köszönhető - utóbbi a várakozások szerint 3,5 milliárd forint pluszt hoz majd a konyhára. 

Nagyobb kontroll lesz a miniszternél

A KHEM kedden közölte, hogy január végétől teljesen megújult a MÁV Zrt. alapító okirata. Ennek értelmében bővül a tulajdonosi jogokat gyakorló szakminiszter hatásköre: a jövőben kizárólag az ő egyetértésével lehet a MÁV Zrt. tíz nagyobb gazdasági társaság (köztük a MÁV Start, a MÁV Gépészet és a MÁV Trakció) vezető tisztségviselőinek, felügyelőbizottsági tagjainak megválasztása, alapító okiratának, társasági szerződésének elfogadása, módosítása, illetve üzleti tervének és éves beszámolójának elfogadása. Ezáltal a szakminiszter a jövőben az eddiginél közvetlenebbül alakíthatja a vasúttársaság és leányvállalatai működését.

Az új alapító okirat bővíti az igazgatóság döntési jogköreit is, elsősorban az értékhatárhoz kötött jogügyletek alsó határának - ez eddig jellemzően félmilliárd forint volt - eltörlésével. Ezzel párhuzamosan szűkül az alsóbb döntési szintek (elnök-vezérigazgató, vezérigazgató-helyettesek) hatásköre, áll a közleményben. Az igazgatóság gyakrabban ülésezik majd a jövőben, így összességében a remények szerint az eddiginél hatékonyabb működés válik lehetségessé.

Módosul a vezető testületek létszáma is: az igazgatóság a korábbi 3-7 helyett öt, a felügyelőbizottság pedig az eddigi 9-15 helyett hat taggal működik mostantól.

Végleges a 3 éves terv

A KHEM egyúttal véglegesítette a személyszállító vasúttársaságok 2010 és 2012 közötti időszakra szóló közszolgáltatási szerződéseit, amelyeket még alá kell írnia a pénzügyminiszternek.

Ezek keret jelleggel tartalmazzák az országos jelentőségű és a regionális vasúti személyszállítási közszolgáltatások megrendelésének részleteit, illetve rögzítik a szolgáltatások ellentételezésével kapcsolatos kalkulációs szabályokat. Az éves megrendelések és a konkrét finanszírozási szabályok az egyes menetrendek jóváhagyásával, az adott évre vonatkozó záradék révén kerülnek a szerződésbe.

A MÁV személyszállító leányvállalatának közszolgáltatási szerződése a társaság egy plusz három éves üzleti tervén alapul, megkötésével a MÁV Zrt. üzleti terve is véglegesíthető. A GYSEV szerződését a társaság február végi közgyűlésének jóváhagyása léptetheti életbe.

Veszteséges anyacég, nyereséges leányok

Ami a vállalatok eredményeit illeti, az anyacég (a pályavasút fenntartását és üzemeltetését, valamint a központi szolgáltatásokat végző MÁV) saját becslése szerint 28,9 milliárd forint üzemi szintű veszteséggel zárta 2009-et, nem konszolidált árbevétele pedig elérte a 178,3 milliárd forintot.

A leányvállalatok viszont üzemi szinten valószínűleg nyereséget könyvelhettek el a tavalyi évben. A MÁV Start bevétele 2009-ben 65 milliárd forint volt, amit a központi költségvetésből kiegészít a már említett 165 milliárd forintos költségtérítés. A társaság 66 millió forint üzemi szintű nyereséget mondhatott magáénak előzetes adatok szerint.

A vontatási tevékenységet végző a MÁV Trakció 89,2 milliárd forint nettó árbevételre és 1,9 milliárd forint üzemi szintű profitra tett szert 2009-ben, a MÁV Gépészet pedig  43 milliárd forintos árbevétellel és 40-50 millió forintos nyereséggel búcsúztatta 2009-et.

Az MTI korábbi híre szerint a MÁV csoport 2000-től 2009-ig 1660 milliárd forint állami pénzt kapott költségtérítésre, adósságrendezésre és veszteségpótlásra, miközben az összes ráfordítása elérte a 3496 milliárd forintot.  A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztés-források nélkül 622 milliárd forintot fordítottak beruházásokra és 408 milliárd forint közterhet fizettek meg.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!