122,4 milliárd forintot kap idén költségtérítésként a MÁV Start az államtól személyszállítási közszolgáltatásaihoz, derül ki a Magyar Közlöny mai számában megjelent kormányrendeletből. A GYSEV 5,5 milliárd fontos juttatásban részesül, a busztársaságok pedig 24,7 milliárdot kapnak helyközi személyszállítási közszolgáltatásaik elvégzéséért.
40 milliárdos megvonás
A fenti számok azt jelzik, hogy idén több mint 40 milliárd forinttal kevesebből kell gazdálkodnia a MÁV Startnak, amely tavaly még 165 milliárd forintot kapott költségtérítésre. A GYSEV-nek szánt összeg viszont hét százalékkal növekedett a tavalyi 5,13 milliárd forinthoz képest, a Volánoknak pedig mintegy 14 százalékkal több jut a múlt évi 21,6 milliárd forinthoz viszonyítva.
A kormányrendelet szerint az állam 1,3 milliárd forint költségtérítést biztosít a GYSEV által működtetett vasúti pályahálózathoz - tavaly 690 millió forint volt ez az összeg. A MÁV által működtetett szakaszok esetében 389 millió forint jutott ilyen célra 2009-ben - hogy idén mennyi jut, azt a kormányrendelet nem tartalmazza, az mfor.hu erre vonatkozó kérdésére pedig a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) még nem válaszolt.
15 milliárdos spórolás a vasútnál
A MÁV-ot érintő megvonások miatt a társaság jelentős nadrágszíjmeghúzásra kényszerül: Antali Károly kormánybiztos december végi közlése szerint a közösségi közlekedésben - az idén is folytatódó "lyuktömködés" és "a lámpaoltás" eredményeként - 2009-es bázison számolva 27 milliárd forint megtakarítás várható 2010-ben.
A kormánybiztos szerint a vasútnál 15 milliárd, a Volánoknál négymilliárd forintot spórolnak meg, a fennmaradó megtakarítás egy része pedig a február eleji 10-15 százalékos tarifaemelésnek köszönhető - utóbbi a várakozások szerint 3,5 milliárd forint pluszt hoz majd a konyhára.
Nagyobb kontroll lesz a miniszternél
A KHEM kedden közölte, hogy január végétől teljesen megújult a MÁV Zrt. alapító okirata. Ennek értelmében bővül a tulajdonosi jogokat gyakorló szakminiszter hatásköre: a jövőben kizárólag az ő egyetértésével lehet a MÁV Zrt. tíz nagyobb gazdasági társaság (köztük a MÁV Start, a MÁV Gépészet és a MÁV Trakció) vezető tisztségviselőinek, felügyelőbizottsági tagjainak megválasztása, alapító okiratának, társasági szerződésének elfogadása, módosítása, illetve üzleti tervének és éves beszámolójának elfogadása. Ezáltal a szakminiszter a jövőben az eddiginél közvetlenebbül alakíthatja a vasúttársaság és leányvállalatai működését.
Az új alapító okirat bővíti az igazgatóság döntési jogköreit is, elsősorban az értékhatárhoz kötött jogügyletek alsó határának - ez eddig jellemzően félmilliárd forint volt - eltörlésével. Ezzel párhuzamosan szűkül az alsóbb döntési szintek (elnök-vezérigazgató, vezérigazgató-helyettesek) hatásköre, áll a közleményben. Az igazgatóság gyakrabban ülésezik majd a jövőben, így összességében a remények szerint az eddiginél hatékonyabb működés válik lehetségessé.
Módosul a vezető testületek létszáma is: az igazgatóság a korábbi 3-7 helyett öt, a felügyelőbizottság pedig az eddigi 9-15 helyett hat taggal működik mostantól.
Végleges a 3 éves terv
A KHEM egyúttal véglegesítette a személyszállító vasúttársaságok 2010 és 2012 közötti időszakra szóló közszolgáltatási szerződéseit, amelyeket még alá kell írnia a pénzügyminiszternek.
Ezek keret jelleggel tartalmazzák az országos jelentőségű és a regionális vasúti személyszállítási közszolgáltatások megrendelésének részleteit, illetve rögzítik a szolgáltatások ellentételezésével kapcsolatos kalkulációs szabályokat. Az éves megrendelések és a konkrét finanszírozási szabályok az egyes menetrendek jóváhagyásával, az adott évre vonatkozó záradék révén kerülnek a szerződésbe.
A MÁV személyszállító leányvállalatának közszolgáltatási szerződése a társaság egy plusz három éves üzleti tervén alapul, megkötésével a MÁV Zrt. üzleti terve is véglegesíthető. A GYSEV szerződését a társaság február végi közgyűlésének jóváhagyása léptetheti életbe.
Veszteséges anyacég, nyereséges leányok
Ami a vállalatok eredményeit illeti, az anyacég (a pályavasút fenntartását és üzemeltetését, valamint a központi szolgáltatásokat végző MÁV) saját becslése szerint 28,9 milliárd forint üzemi szintű veszteséggel zárta 2009-et, nem konszolidált árbevétele pedig elérte a 178,3 milliárd forintot.
A leányvállalatok viszont üzemi szinten valószínűleg nyereséget könyvelhettek el a tavalyi évben. A MÁV Start bevétele 2009-ben 65 milliárd forint volt, amit a központi költségvetésből kiegészít a már említett 165 milliárd forintos költségtérítés. A társaság 66 millió forint üzemi szintű nyereséget mondhatott magáénak előzetes adatok szerint.
A vontatási tevékenységet végző a MÁV Trakció 89,2 milliárd forint nettó árbevételre és 1,9 milliárd forint üzemi szintű profitra tett szert 2009-ben, a MÁV Gépészet pedig 43 milliárd forintos árbevétellel és 40-50 millió forintos nyereséggel búcsúztatta 2009-et.
Az MTI korábbi híre szerint a MÁV csoport 2000-től 2009-ig 1660 milliárd forint állami pénzt kapott költségtérítésre, adósságrendezésre és veszteségpótlásra, miközben az összes ráfordítása elérte a 3496 milliárd forintot. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztés-források nélkül 622 milliárd forintot fordítottak beruházásokra és 408 milliárd forint közterhet fizettek meg.
Wéber Balázs