4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kilencven éve, 1926. november 20-án nyílt meg a Városligetben az ország első műjégpályája.

A városligeti tavat már az 1830-as évektől használták telente a gyerekek és a vállalkozóbb kedvű felnőttek csúszkálásra. 1869-ben megalakult a Pesti Korcsolyázó Egylet (hazánk egyik legrégebbi sportegyesülete Budapesti Korcsolyázó Egylet néven ma is működik), amely a tó egy részén korcsolyapályát alakított ki, és a jégen rendezett téli bálokkal, jelmezes ünnepélyekkel népszerűsítette a sportágat. Erre szükség is volt, mert a korcsolyázást akkoriban nem nézték jó szemmel, az orvosok káros hatásokat tulajdonítottak a jégen száguldozásnak.

Az első "korcsolyacsarnok", a tó partján felállított kéthelyiséges kis fabódé 1874-ben leégett. Helyére 1875-ben került a Lechner Ödön tervezte eklektikus korcsolyacsarnok, amelyet az 1890-es évek első felében, a millenniumi ünnepségekre készülve Francsek Imre tervei szerint átépítettek és kibővítettek. A tó is ekkor nyerte el mai alakját, majd a múlt század elején két ütemben lebetonozták medrének jelentős részét, hogy alkalmassá váljon nagyobb versenyek lebonyolítására. 1895-ben itt tartották az első gyors- és műkorcsolya Európa-bajnokságot (az első magyar Európa-bajnok, Földváry Tibor hosszú szőrmebundában, kucsmában futotta kűrjét), 1909-ben Kronberger Lili, a magyar sport első világbajnoka itt védte meg világbajnoki címét. 1900-ban írták ki az első országos bajnokságot, a győztes Wein Árpád lett.

A jégpálya erősen függött az időjárás szeszélyétől: ha a tél enyhe volt, a tó csak januárban fagyott be, ezzel rövidebb lett a korcsolyaszezon. A BKE már ekkor fontolgatta a műjégpálya gondolata, de a terv megvalósulására az első világháború kitörése miatt még egy évtizedet várni kellett.

A 80x70 méteres, 5600 négyzetméter alapterületű, a kontinensen második gépi hűtésű műjégpálya 1926-ra készült el. A terveket Hollerung Gábor, Krencsey Géza, Krempels Béla és Bauer Béla mérnök készítette, szakértőként közreműködött a bécsi Eduard Engelmann is. A már meglévő korcsolyacsarnokhoz hozzáépítettek két toldalékszárnyat: a déli oldalon helyezték el a gépházat, az északin az öltözőket és a ruhatárakat. A tómeder betonjába összesen 62 kilométer hosszú, 4,2 centiméter átmérőjű gázcsövet ágyaztak be, egymástól nyolc-tíz centiméterre. A csövekben sós víz keringett, melyet a zárt rendszerben elpárologtatott ammónia mínusz 7-12 fokra hűtött le, a betonra felhordott vizet a hideg csövek fagyasztották meg.

A hűtőberendezések üzempróbáját 1926. november 19-én tartották, a műszaki átadás november 20-án volt. Az új sportlétesítmény 1926. november 23-án nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, de még csak a terület felén, mert a gépek nem bírták az egész pálya fagyasztását. A Műjégpálya meghosszabbította a szezont, a bizonytalan harminc-negyven nap helyett három hónapig lehetett korcsolyázni. A műjégnek köszönhetően a mű- és gyorskorcsolyázás mellett fejlődésnek indult a jégkorongsport is.

A harmincas években a Városliget lett a jéghoki és a műkorcsolya európai fellegvára, ahol 1929-ben, 1935-ben és 1939-ben műkorcsolya-világbajnokságot, 1929-ben jégkorong Európa-bajnokságot rendeztek. Ezeken magyar sikerek is születtek, 1935-ben a Rotter Emília, Szollás László páros nyerte az aranyérmet.

A második világháborúban a pálya károkat szenvedett, az épület bal szárnya teljesen tönkrement. A részleges újjáépítésre 1947-ben került sor, majd 1968-ban megnövelték a jég területét. 1955-ben itt rendezték meg a műkorcsolyázó Európa-bajnokságot, ahol a Nagy Mariann, Nagy László testvérpár győzött, 1963-ban műkorcsolya és jégtánc Európa-bajnokságot, 2001-ben a nagypályás gyorskorcsolya világbajnokságot is itt tartották.

Óriás irodaház növekszik az Üllői úton

A pálya és a hozzá tartozó épület teljes felújítására 2009 és 2011 között került sor. A műemlék épületet az 1926-os állapot szerint újították fel, és újjáépítették a második világháborúban megsemmisült szárnyat is. Megszüntették a pálya 10 centiméteres lejtését, a régi beton helyére új burkolat került. A pálya alá 198 kilométernyi csövet fektettek, és a legkorszerűbb jégkészítő és épületgépészeti technológiát építették be. A sportolásra alkalmas terület a rekonstrukció után 14800 négyzetméter lett, és a korcsolyapálya mellett kialakítottak egy 1800 négyzetméteres hokipályát is.

A Városligeti Műjégpálya jelenleg Európa legnagyobb és legrégibb ma is működő mesterséges szabadtéri jégfelülete. Varázsa az évtizedek alatt mit sem kopott, változatlanul a fiatalok egyik kedvenc téli szórakozóhelye.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!