2p

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzései rávilágítanak, hogy az autópálya-fejlesztések előtt gazdaságossági számításokat kellene készíteni - áll abban a számvevőszéki jelentésben, amelyet az ÁSZ a tavaly megépített autópályák kapcsán készített.

"Jelenleg ugyanis Magyarországon nem tudni, miért kerülnek annyiba az autópálya-építések, amennyiről a végleges számlák szólnak" - mondta Bihary Zsigmond főigazgató az ÁSZ csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján. Az Állami Számvevőszék munkatársai megállapították: a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése során szétaprózott, nehezen átlátható a tervezés, az irányítás, illetve a megvalósítás.

A tavaly átadott és az ÁSZ által ellenőrzött mintegy 118 kilométer autópálya és 19,5 kilométer főút megvalósítása 2006. december 31-ig több mint 143 milliárd forintba került. A beruházásokat megrendelő Nemzeti Autópálya Zrt. (NA Zrt.) azonban egyetlen egyszer sem tudott az esetleges késések után kötbért felszámítani, mert a kivitelezők számos esetben be tudták volna bizonyítani, hogy különböző adminisztratív hiányosságok és az autópálya-építések előkészítetlensége volt a késedelmes kivitelezés oka.

Bihary Zsigmond elmondta: a számvevőszék öt nagy autópálya, illetve gyorsforgalmi út építését ellenőrizte tavaly, így az M3-as, az M35-ös, az M7-es és az M5-ös, illetve M6-os autópályák megvalósítását. A számvevőszék munkatársai szerint az egyik legnagyobb gond az volt, hogy az autópálya-beruházással kapcsolatos területszerzés és a régészeti feltáró tevékenység gyakran átcsúszott a kivitelezési szakaszba.

Ezek a feladatok mind az öt beruházásnál több hónapos csúszással valósultak meg, az M3-as autópálya esetében több mint egy évvel húzódott el a területek megvétele, illetve a régészeti tevékenység a kivitelezési szakaszba. Ez természetesen veszélyeztette az eredeti határidőt.

A számvevőszék megállapításai szerint a kivitelezési szerződések éppen ezért szakaszos munkaterület-átadást tartalmaztak: így az ütemezéshez képest késedelmes területátadások miatt a NA Zrt.-nek nem volt módja a kötbér érvényesítésére, ami jelentős összegektől fosztotta meg a vállalatot. Egy harmincmilliárd forintba kerülő útszakasz megépítésénél például a kötbér 10 százalékra tehető, azaz késedelmes kivitelezés esetén mintegy hárommilliárd forintot kapott volna a NA Zrt. kötbér címén.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!