2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzései rávilágítanak, hogy az autópálya-fejlesztések előtt gazdaságossági számításokat kellene készíteni - áll abban a számvevőszéki jelentésben, amelyet az ÁSZ a tavaly megépített autópályák kapcsán készített.

"Jelenleg ugyanis Magyarországon nem tudni, miért kerülnek annyiba az autópálya-építések, amennyiről a végleges számlák szólnak" - mondta Bihary Zsigmond főigazgató az ÁSZ csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján. Az Állami Számvevőszék munkatársai megállapították: a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése során szétaprózott, nehezen átlátható a tervezés, az irányítás, illetve a megvalósítás.

A tavaly átadott és az ÁSZ által ellenőrzött mintegy 118 kilométer autópálya és 19,5 kilométer főút megvalósítása 2006. december 31-ig több mint 143 milliárd forintba került. A beruházásokat megrendelő Nemzeti Autópálya Zrt. (NA Zrt.) azonban egyetlen egyszer sem tudott az esetleges késések után kötbért felszámítani, mert a kivitelezők számos esetben be tudták volna bizonyítani, hogy különböző adminisztratív hiányosságok és az autópálya-építések előkészítetlensége volt a késedelmes kivitelezés oka.

Bihary Zsigmond elmondta: a számvevőszék öt nagy autópálya, illetve gyorsforgalmi út építését ellenőrizte tavaly, így az M3-as, az M35-ös, az M7-es és az M5-ös, illetve M6-os autópályák megvalósítását. A számvevőszék munkatársai szerint az egyik legnagyobb gond az volt, hogy az autópálya-beruházással kapcsolatos területszerzés és a régészeti feltáró tevékenység gyakran átcsúszott a kivitelezési szakaszba.

Ezek a feladatok mind az öt beruházásnál több hónapos csúszással valósultak meg, az M3-as autópálya esetében több mint egy évvel húzódott el a területek megvétele, illetve a régészeti tevékenység a kivitelezési szakaszba. Ez természetesen veszélyeztette az eredeti határidőt.

A számvevőszék megállapításai szerint a kivitelezési szerződések éppen ezért szakaszos munkaterület-átadást tartalmaztak: így az ütemezéshez képest késedelmes területátadások miatt a NA Zrt.-nek nem volt módja a kötbér érvényesítésére, ami jelentős összegektől fosztotta meg a vállalatot. Egy harmincmilliárd forintba kerülő útszakasz megépítésénél például a kötbér 10 százalékra tehető, azaz késedelmes kivitelezés esetén mintegy hárommilliárd forintot kapott volna a NA Zrt. kötbér címén.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!