4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán hivatalosan is a Rail Cargo Austria tulajdonába került a MÁV árufuvarozási üzletága. Az osztrák cég ígéretei szerint öt év alatt 43,5 milliárd forintot fordít majd fejlesztésre, így többek között ötezer új vagonnal bővíti a teljes járműparkot. Mfor.hu tudósítás.

43,5 milliárd fejlesztésre (Forrás:ÖBB)

Szerdán Budapesten ünnepélyes keretek között aláírták a Rail Cargo Austria (RCA) AG  és a MÁV Cargo privatizációs szerződését.

Az osztrák fél által 2007 legnagyobb vasúti ügyleteként aposztrofált üzlet keretében az RCA a magyar cégért 102,5 milliárd forintot fizet, a bevétel teljes egészében a MÁV-ot illeti meg. "Ezt a hatalmas összeget kizárólag beruházási folyamatok finanszírozására fordítja majd a vasúttársaság" - közölte a sajtótájékoztatón Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Az RCA a most aláírt szerződésben fejlesztésekre is kötelezettséget vállalt. Erre a célra a társaság öt év alatt mintegy 43,5 milliárd forintot fog fordítani, 2011-ig például ötezer új tehervagont vásárol majd. A két társaság jelenleg összesen 32 ezer, ezen belül a MÁV Cargo 13.500 vagonnal rendelkezik, utóbbiak azonban felújításra szorulnak.

A Balkánon terjeszkednek

A MÁV Cargo megvétele révén az RCA elsősorban a dél-kelet-európai piacokon kívánja erősíteni pozícióit, így ebben a térségben komplett logisztikai megoldásokkal bővíti majd szolgáltatásait, mondta el Gustav Poschalko.

Az RCA igazgatósági tagja szerint a Törökországból, a Balkánról és Ukrajnából az Európai Unióba, valamint az Északi-tengerről az Adriára és a Fekete-tengerhez irányuló forgalom elegendő forrást biztosít majd a cégnek a növekedésre. Emellett arra is számít, hogy hosszú távon az Európai Unió és Távol-Kelet közötti árufuvarozásban a hajó mellett a vasúti forgalom is egyre nagyobb szerepet kap majd.

Poschalko az ügylettel kapcsolatban kiemelte: az RCA és a MÁV Cargo már eddig is nagyon sok területen együttműködött, azaz "már eddig is összetartoztak. A két cég külön-külön túl kicsi lett volna ahhoz, hogy talpon maradhasson, az egyesüléssel viszont elérték azt a méretet, amellyel versenyképesek maradhatnak a liberalizált árufuvarozási piacon" - magyarázta a szakember.

Dióssy Gábor, a  Gazdasági és Közlekedési Minisztérium új államtitkára emlékeztetett rá: a privatizáció célja az volt, hogy egy tőkeerős külföldi cég bevonásával biztosítani tudják a magyar cég fejlődését. Szerinte a két vállalatnak együtt nagyon jó esélye van arra, hogy piacvezető legyen Közép-Kelet-Európában. 

Veres János pénzügyminiszter kiemelte: Ausztria jelenleg a harmadik legnagyobb tőkebefektető Magyarországon, s ezzel az üzlettel tovább erősítette ezt a pozícióját. Véleménye szerint a MÁV Cargo privatizációja a globalizáció kihívásaira megfelelő választ adó döntés volt.

102 milliárd: sok vagy kevés?

Mint ismert, a MÁV még novemberben jelentette be, hogy az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, az RCA és a GySEV Zrt. konzorciuma nyerte a MÁV Cargo privatizációs tenderét. Osztrák elemzők egyébként sokallták a 102,5 milliárd forintos vételárat, ami valóban magasnak mondható ahhoz képest, hogy korábban privatizációs tanácsadók mindössze 50-60 milliárdra becsülték a magyar cég üzleti értékét.

Az osztrákok által fizetendő vételár egyébként két-háromszorosa annak, mint amennyit elemzők szerint a nemzetközi gyakorlat alapján el lehetett volna várni.

A hasonló profilú cégeket általában az általuk megtermelt éves profit 10-15-szereséért szokták értékesíteni, a tavaly 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt elért MÁV Cargo esetében viszont a szorzó mintegy 35-szörös.

Gustav Poschalko minderre úgy reagált: nem tartja túl magasnak a vételárat – figyelembe véve, hogy a felvásárlással komoly piaci lehetőségek nyílnak meg az RCA előtt.

Ami a MÁV Cargo 2007. évi működését illeti, Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke az MTI-nek elmondta: bár az év végi szállítások még befolyásolják a várható eredményt, a tervek szerint a MÁV Cargo egymilliárd forint osztalékot fog fizetni a MÁV-nak tavalyi nyereségéből.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!