Szerdán Budapesten ünnepélyes keretek között aláírták a Rail Cargo Austria (RCA) AG és a MÁV Cargo privatizációs szerződését.
Az osztrák fél által 2007 legnagyobb vasúti ügyleteként aposztrofált üzlet keretében az RCA a magyar cégért 102,5 milliárd forintot fizet, a bevétel teljes egészében a MÁV-ot illeti meg. "Ezt a hatalmas összeget kizárólag beruházási folyamatok finanszírozására fordítja majd a vasúttársaság" - közölte a sajtótájékoztatón Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
Az RCA a most aláírt szerződésben fejlesztésekre is kötelezettséget vállalt. Erre a célra a társaság öt év alatt mintegy 43,5 milliárd forintot fog fordítani, 2011-ig például ötezer új tehervagont vásárol majd. A két társaság jelenleg összesen 32 ezer, ezen belül a MÁV Cargo 13.500 vagonnal rendelkezik, utóbbiak azonban felújításra szorulnak.
A Balkánon terjeszkednek
A MÁV Cargo megvétele révén az RCA elsősorban a dél-kelet-európai piacokon kívánja erősíteni pozícióit, így ebben a térségben komplett logisztikai megoldásokkal bővíti majd szolgáltatásait, mondta el Gustav Poschalko.
Az RCA igazgatósági tagja szerint a Törökországból, a Balkánról és Ukrajnából az Európai Unióba, valamint az Északi-tengerről az Adriára és a Fekete-tengerhez irányuló forgalom elegendő forrást biztosít majd a cégnek a növekedésre. Emellett arra is számít, hogy hosszú távon az Európai Unió és Távol-Kelet közötti árufuvarozásban a hajó mellett a vasúti forgalom is egyre nagyobb szerepet kap majd.
Poschalko az ügylettel kapcsolatban kiemelte: az RCA és a MÁV Cargo már eddig is nagyon sok területen együttműködött, azaz "már eddig is összetartoztak. A két cég külön-külön túl kicsi lett volna ahhoz, hogy talpon maradhasson, az egyesüléssel viszont elérték azt a méretet, amellyel versenyképesek maradhatnak a liberalizált árufuvarozási piacon" - magyarázta a szakember.
Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium új államtitkára emlékeztetett rá: a privatizáció célja az volt, hogy egy tőkeerős külföldi cég bevonásával biztosítani tudják a magyar cég fejlődését. Szerinte a két vállalatnak együtt nagyon jó esélye van arra, hogy piacvezető legyen Közép-Kelet-Európában.
Veres János pénzügyminiszter kiemelte: Ausztria jelenleg a harmadik legnagyobb tőkebefektető Magyarországon, s ezzel az üzlettel tovább erősítette ezt a pozícióját. Véleménye szerint a MÁV Cargo privatizációja a globalizáció kihívásaira megfelelő választ adó döntés volt.
102 milliárd: sok vagy kevés?
Mint ismert, a MÁV még novemberben jelentette be, hogy az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, az RCA és a GySEV Zrt. konzorciuma nyerte a MÁV Cargo privatizációs tenderét. Osztrák elemzők egyébként sokallták a 102,5 milliárd forintos vételárat, ami valóban magasnak mondható ahhoz képest, hogy korábban privatizációs tanácsadók mindössze 50-60 milliárdra becsülték a magyar cég üzleti értékét.
Az osztrákok által fizetendő vételár egyébként két-háromszorosa annak, mint amennyit elemzők szerint a nemzetközi gyakorlat alapján el lehetett volna várni.
A hasonló profilú cégeket általában az általuk megtermelt éves profit 10-15-szereséért szokták értékesíteni, a tavaly 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt elért MÁV Cargo esetében viszont a szorzó mintegy 35-szörös.
Gustav Poschalko minderre úgy reagált: nem tartja túl magasnak a vételárat – figyelembe véve, hogy a felvásárlással komoly piaci lehetőségek nyílnak meg az RCA előtt.
Ami a MÁV Cargo 2007. évi működését illeti, Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. elnöke az MTI-nek elmondta: bár az év végi szállítások még befolyásolják a várható eredményt, a tervek szerint a MÁV Cargo egymilliárd forint osztalékot fog fizetni a MÁV-nak tavalyi nyereségéből.
W. B.
Menedzsment Fórum