3p

Még csak néhány hete, hogy a Loreál a vegyszermentes kozmetikumokat forgalmazó Body Shop felvásárlásáról döntött, s máris újabb természetes cikkeket gyártó vállalatot ért utol a bekebelezés: a Colgate a napokban határozott az amerikai Tom’s of Maine megvételéről.

A természetes tisztaság

A világ legnagyobb fogkrémgyártója a jövőben a magánkézben lévő Toms of Maine részvényeinek mintegy 84 százalékát birtokolja majd, a maradék a társaságot 1970-ben alapító Chappell család kezében marad. Az ügylet értéke - melyet a Deutsche Bank elemzője borsosnak nevezett - 100 millió dollár, az összeg várhatóan 2006 második negyedévében kerül kifizetésre.

Az Egyesült Államok száj- és testápolási termékeinek piaca mintegy 3 milliárd dollárra tehető, s évente 15 százalékkal gyarapszik, így a fogpaszta-óriás nagy reményekkel tekint az akvizícióra. A bekebelezett vállalat nagyobb bruttó árréssel dolgozik, mint a Colgate, éves bevétele 50 millió dollár körüli, ami elenyészőnek számít a multi tavalyi 11,4 milliárdos bevétele mellett. A Colgate az utóbbi években óvakodott a felvásárlásoktól, utoljára 2004-ben szánta rá magát hasonló lépésre, akkor a svájci GABA Holding AG-t vette meg mintegy 841 millió dollárért.

A Toms of Maine-t alapító Tom és Kate Chappell ötezer dolláros kölcsönből alapozta meg vállalatát, amely piacvezetővé vált a természetes szappanok, fogkrémek és piperecikkek szegmensben. A 200 főt foglalkoztató vállalat népszerűségét növelte jelentős társadalmi elkötelezettsége is. A nyereség 10 százalékát jótékony célra fordítják, s a tulajdonosok dolgozóikat is arra ösztönzik, hogy munkaidejük 5 százalékában végezzenek valamilyen önkéntes munkát.

A felvásárlást a család újabb lépcsőfoknak tekinti a vállalat életében. Véleményük szerint a mintegy 200 éves múltú Colgate elkötelezett a minőség és a szájápolás iránt, ezért döntöttek az akvizíció mellett.

Már bekebelezték

A társadalmi felelősségvállalásukról, etikus magatartásukról elhíresült cégek bekebelezésének az utóbbi években számos példája akadt. A sort 2000-ben az Unilever nyitotta meg, amely a jégkrémjeiről híres Ben & Jerrys-t vette meg. Noha sokan siratták a természetes fagylaltjai miatt kedvelt céget, az a multi kötelékében ugyan, de különálló vállalatként működik jelenleg is. Ugyancsak az üzleti etika szakkönyvek jellegzetes példája az Anita Roddick nevével fémjelzett Body Shop, mely egy hete került

a Loreál szárnyai alá.

A hr-szakemberek szerint meglehetősen nagy kihívást jelent a nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező multiknak a kis halak beolvasztása a nagyvállalati gépezetbe. Amennyiben szem elől tévesztik a jelentős vezetési eltéréseket, illetve a kulturális különbséget (Loréal-Body Shop), akár bele is törhet a bicskája a nagyoknak a sikeres akvizícióba.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!