WhatsApp, Oculus VR, Moves - mi a közös bennük? Mindhárom céget a Facebook vásárolta fel az utóbbi néhány hónapban, összesen több mint 21 milliárd dollárért. De ez nem minden.
Az Instagram 2012-es megszerzése óta több mint 20 cég akvizíciójával mutatja meg a Facebook, hogy hogyan képzeli el a saját útját, és ezzel egyben a mi jövőnket is.
Életünk közösségi hálózataA Facebook célja, hogy összekapcsolja az embereket egymással, de úgy tűnik, hogy - főleg - a fiatalok ezt már egyre kevésbé akarják, és más felületeket keresnek a társasági életük online kiterjesztéséhez. Ez azonban a Facebooknak nem tetszik, ezért igyekszik megszerezni vagy akár megteremteni azokat az alternatív felületeket, ahol az emberek egyre több időt töltenek el.
Az első ilyen nagy bevásárlás az Instagram volt, ami a fotó alapú élménymegosztás fellegvára. Aztán jött a Whatsapp, amelyik egy nagyon egyszerű üzenetküldő szolgáltatás több, mint 450 millió felhasználóval.
De persze voltak kudarcok is, hiszen az önmegsemmisítő üzeneteket küldő Snapchat visszautasította Mark Zuckerberg ajánlatait. Ami pletykák szerint egy Facebookos Snapchat létrehozását fogja eredményezni.
Az új internet
A Facebook terjeszkedésének másik iránya az észrevétlen jelenlétről taktikája. Ez a Facebook Like gombbal kezdődött, majd egyre több különböző webes és mobilos beépülő szolgáltatás kialakításában teljesedett ki.
De persze több olyan felvásárlás is történt, amik abban segítik a közösségi hálózatot, hogy annak ellenére maradjon kapcsolatban az emberekkel, hogy azok éppen nem a Facebookot használják. Erre jó példa a legújabb üdvöske, a Moves, amit ha feltelepítünk a mobiltelefonunkra, akkor vissza tudjuk nézni, hogy melyik nap merre jártunk, hány lépést tettünk meg, és mennyi kalóriát égettünk el.
Nos, ezek az adatok néhány napja már a Facebookhoz is eljutnak, így könnyen lehet, hogy a közösségi hálózat akkor is tudja, hogy merre jártunk, ha a Facebook app nincs is feltelepítve a telefonunkra. (Bár ez elég ritka, valljuk be.)
A Facebook törekvése azonban nem csak virtuálisAz internet.org kezdeményezésével új felhasználókat is el akar érni a közösségi hálózat, olyanokat, akiknek ma még nincs lehetőségük internetezni. Vagyis előbb-utóbb több emberről fog többet tudni a Facebook, ráadásul nem csak a saját platformjain keresztül lesz kapcsolatban az emberekkel, hanem a weboldalak mellett mobil alkalmazások során keresztül is.
De miért fontos ez a teljes pályás letámadás? Hát persze, hogy a hirdetések miatt!
Mi vagyunk az áru
Ha valamiért nem fizetsz, Te vagy az áru. Ez a mondás soha nem volt még olyan aktuális, mint most.
A Facebook - a Google-höz hasonlóan - már így is többet tud rólunk mint bárki más (vagy akár mi magunk), és ahogy láthatjuk a kíváncsisága még nem tetőzött. Ne legyenek kétségeink, ezek az adatok aranyat érnek!
Mit szeretünk, merre járunk, kivel beszélünk, miről beszélünk, mennyi a vérnyomásunk, mennyi kalóriát égetünk, mennyi pénzt költünk… ezek az információk szó szerint dollár milliókat érnek, és ezek az információk most már indirekt módon is a Facebook kezébe kerülhetnek.
Nem véletlen, hogy az adatgyűjtés mellett a Facebook gyűjti azokat a cégeket és technológiákat, amik adatelemzéssel, online hirdetéssel, vagy éppen hirdetés optimalizálással foglalkoznak.
Más világA felvásárlások sorából leginkább az Oculus VR lóg ki, amelyik néhány hónapja azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy közösségi finanszírozású kampány keretében 2,4 millió dollárt gyűjtött egy olyan virtuális szemüvegre, ami a mozgásunkat használva nyújt valóság közeli élményt.
Ezt az elsősorban számítógépes játékokhoz tervezett speciális eszközt, illetve az eszközt fejlesztő céget vette meg szőröstül-bőröstül a Facebook néhány hete.
Ez azt jelenti, hogy a közösségi oldal felhasználói nem sík képernyőn, hírfolyamokat böngészve fogják tartani egymással a kapcsolatot, hanem egymás 3D-s hasonmásával fognak beszélgetni egy nem létező világban? Akár még ez is előfordulhat.
A Facebook szerint az Oculus a következő platform a számítógépek, és az okoseszközök után.
Ha tényleg így van, akkor Mark Zuckerberg jó lóra tett, de ennek eldöntéséhez valószínűleg még hosszú évek kellenek.
Azt egyelőre még nehéz elképzelni, hogy a vonaton virtuális szemüveget viselő emberek menekülnek el a MÁV valósága elől egy online világba, de az életünk más területein akár észrevétlenül is erősödő Facebook-jelenlét már talán nem is a jövő, csupán a jelen második lépcsője.
Egy olyan világ, ahol az online és az offline szó szerint összefonódik.
Ahol már nem csak annak alapján jelenít meg nekünk hirdetéseket a Facebook, hogy melyik oldalt lájkoltuk, hanem annak alapján is, hogy melyik bolt kirakatát nézegetve emelkedett meg a pulzusunk.
Mert úgy tűnik, ez a Facebook útja. Egy közösségi hálózat, ami a szándékos megosztásaink és a megjósolt vágyainkra építve ad nekünk több kényelmi szolgáltatást, a hirdetőknek pedig több bevételszerzési lehetőséget.
Lévai Richárd közösségi marketing specialistája (RG Studió Kft)
ÜzletiKlinika Előadó