4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a Forma-1 a világ egyik leghíresebb autóversenye, és több milliárd dolláros üzlet is egyben, az utóbbi időben egyre többször fordul elő az, amire korábban nem volt példa: a szervezők a válság miatt nehezen tudják értékesíteni a reklámfelületeket és a szponzori helyeket - írja a BBC internetes oldala.

Még egy hete is voltak szabad helyek

A szakemberek szerint nagyrészt a válságnak tudható be, hogy idén lényegesen kisebb volt a reklámozók érdeklődése a hétvégi szingapúri futam iránt, mint egy évvel ezelőtt. A várost most jóval kevésbé bolygatta meg a futam, sőt, a hírek szerint még egy héttel a verseny előtt is voltak szabad szponzori helyek.

A válság mellett a visszafogott érdeklődés másik oka az lehetett, hogy 2008-ban tartották a Forma 1 történetének első éjszakai futamát Szingapúrban. Idén az esti verseny már nem volt akkora újdonság, mint egy éve, emiatt a cégek érdeklődése is visszaesett.

Az autóversenyek szervezői igyekeznek alkalmazkodni a cégek megváltozott igényeihez, a szingapúri futam egyik szervezője például a BBC kérdésére elmondta: hónapokkal a verseny előtt kedvezményes hirdetési lehetőségeket ajánlottak a vállalatoknak. Ezek elsősorban azoknak a körében voltak népszerűek, akik a válság miatt visszafogták reklámkiadásaikat.

James Thompson, a Diageo ázsiai marketingvezetője például úgy nyilatkozott, hogy cégük továbbra is szem előtt tartja a márkaépítést, azonban a kisebb márkanevek esetében ők is kénytelenek voltak visszafogni a büdzsét. A Diageo egyébként 2005 óta van jelen a Forma 1-ben, jelenleg a McLaren Mercedes csapat egyik főszponzora.

"Igyekszünk minél hatékonyabbá tenni a reklámozásunkat, azonban a jelenlegi válság közepette ez nem egyszerű. Próbálunk a kisebb területekről pénzt elvonni, hogy a nagyobb kampámyokat ne veszélyeztesse a recesszió" - vázolta fel Thompson.

A csapatoknak is spórolni kell

A szponzori pénzek csökkenése természetesen érzékenyen érinti a csapatokat is, hiszen bevételük jelentős része a támogatóktól származik. Vannak cégek, melyek még a Diageonál is jobban visszafogják kiadásaikat: a brit kormány által megmentett RBS bank például 2010-ben a tervek szerint felére csökkenti majd szponzorációs keretét.

A versenysorozat magas presztízse miatt egyébként nagyon drágán hirdetnek a cégek a Forma 1-ben, ehhez hozzájárul az is, hogy horribilis összegbe kerül a csapatok fenntartása. A BBC cikke szerint a leggazdagabb csapatok akár évi 400 millió dollárt is elkölthetnek az autók kifejlesztésére. Többek között ezért döntött úgy tavaly a Honda, hogy kiszáll a sorozatból, a BMW pedig idén jelentette be, hogy ez az utolsó éve.

Több csapatot is szponzorál a DHL, mely elsősorban az autók és az alkatrészek, felszerelések szállításában nyújt segítséget. A cég egyik ázsiai vezetője szerint jelenleg jóval kevesebb felszerelést kell szállítaniuk, mint egy-két éve, azóta ugyanis részben éppen a spórolás miatt megváltoztatták a szabályokat, így már nem lehet korlátlan számú motort és váltót használni.

Máshol kell behozni a kieső pénzt

Részben éppen a szponzori bevételek csökkenése miatt a szervezőknek más területeken kell behozniuk a kieső összeget, ezért a legtöbb Forma 1-es futam már több napos fesztivállá nőtte ki magát.

A hétvégén Szingapúrban például a futammal egyidőben egy három napos zenei fesztivált is tartottak F1 Rocks névvel, melynek főszponzora a koreai LG elektronikai cég volt. Ezen az eseményen világhírű zenészekkel próbálták a verseny miatt a városba látogató embereket magukhoz vonzani.

A tervek szerint ez a zenei fesztivál a jövőben több Forma 1-es verseny velejárója lesz, a Universal Music ugyanis azt tervezi, hogy a szingapúri debütálás után folytatja a rendezvényeket.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!