Még egy hete is voltak szabad helyek
A szakemberek szerint nagyrészt a válságnak tudható be, hogy idén lényegesen kisebb volt a reklámozók érdeklődése a hétvégi szingapúri futam iránt, mint egy évvel ezelőtt. A várost most jóval kevésbé bolygatta meg a futam, sőt, a hírek szerint még egy héttel a verseny előtt is voltak szabad szponzori helyek.
A válság mellett a visszafogott érdeklődés másik oka az lehetett, hogy 2008-ban tartották a Forma 1 történetének első éjszakai futamát Szingapúrban. Idén az esti verseny már nem volt akkora újdonság, mint egy éve, emiatt a cégek érdeklődése is visszaesett.
Az autóversenyek szervezői igyekeznek alkalmazkodni a cégek megváltozott igényeihez, a szingapúri futam egyik szervezője például a BBC kérdésére elmondta: hónapokkal a verseny előtt kedvezményes hirdetési lehetőségeket ajánlottak a vállalatoknak. Ezek elsősorban azoknak a körében voltak népszerűek, akik a válság miatt visszafogták reklámkiadásaikat.
James Thompson, a Diageo ázsiai marketingvezetője például úgy nyilatkozott, hogy cégük továbbra is szem előtt tartja a márkaépítést, azonban a kisebb márkanevek esetében ők is kénytelenek voltak visszafogni a büdzsét. A Diageo egyébként 2005 óta van jelen a Forma 1-ben, jelenleg a McLaren Mercedes csapat egyik főszponzora.
"Igyekszünk minél hatékonyabbá tenni a reklámozásunkat, azonban a jelenlegi válság közepette ez nem egyszerű. Próbálunk a kisebb területekről pénzt elvonni, hogy a nagyobb kampámyokat ne veszélyeztesse a recesszió" - vázolta fel Thompson.
A csapatoknak is spórolni kell
A szponzori pénzek csökkenése természetesen érzékenyen érinti a csapatokat is, hiszen bevételük jelentős része a támogatóktól származik. Vannak cégek, melyek még a Diageonál is jobban visszafogják kiadásaikat: a brit kormány által megmentett RBS bank például 2010-ben a tervek szerint felére csökkenti majd szponzorációs keretét.
A versenysorozat magas presztízse miatt egyébként nagyon drágán hirdetnek a cégek a Forma 1-ben, ehhez hozzájárul az is, hogy horribilis összegbe kerül a csapatok fenntartása. A BBC cikke szerint a leggazdagabb csapatok akár évi 400 millió dollárt is elkölthetnek az autók kifejlesztésére. Többek között ezért döntött úgy tavaly a Honda, hogy kiszáll a sorozatból, a BMW pedig idén jelentette be, hogy ez az utolsó éve.
Több csapatot is szponzorál a DHL, mely elsősorban az autók és az alkatrészek, felszerelések szállításában nyújt segítséget. A cég egyik ázsiai vezetője szerint jelenleg jóval kevesebb felszerelést kell szállítaniuk, mint egy-két éve, azóta ugyanis részben éppen a spórolás miatt megváltoztatták a szabályokat, így már nem lehet korlátlan számú motort és váltót használni.
Máshol kell behozni a kieső pénzt
Részben éppen a szponzori bevételek csökkenése miatt a szervezőknek más területeken kell behozniuk a kieső összeget, ezért a legtöbb Forma 1-es futam már több napos fesztivállá nőtte ki magát.
A hétvégén Szingapúrban például a futammal egyidőben egy három napos zenei fesztivált is tartottak F1 Rocks névvel, melynek főszponzora a koreai LG elektronikai cég volt. Ezen az eseményen világhírű zenészekkel próbálták a verseny miatt a városba látogató embereket magukhoz vonzani.
A tervek szerint ez a zenei fesztivál a jövőben több Forma 1-es verseny velejárója lesz, a Universal Music ugyanis azt tervezi, hogy a szingapúri debütálás után folytatja a rendezvényeket.
Beke Károly