4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) és a Budapest Airport (BA) angol tulajdonosához fordulnak a ferihegyi droszttenderen vesztes, nagy fővárosi taxiscégek. Szerintük a nyertes Zóna Service szerződésszegések sorozatát követte el, amit többek között a tőlük a Zónához távozott 25-30 taxis példáján is képesek bizonyítani, tudta meg az mfor.hu. A BA szerint eddig minden rendben zajlik, ezzel együtt "tárt karokkal várják a konkurencia levelét."

Háttér: a GVH korábban már lecsapott

A BA tapasztalatai eddig összességében pozitívak. A céghez mintegy egy tucat észrevétel érkezett a taxiszolgáltatásról, ezek közül négy volt panasz, ebből kettő vonatkozott túlárazásra. Miután a vádak igaz volta bebizonyosodott, a Zóna azonnali hatállyal felmondott két taxisának.

Emellett mind a BA, mind Veres István, a Zóna Service vezetője állítja, hogy a szolgáltatás megkezdésének napján, augusztus 15-én igenis

rendelkeztek 150 taxival

, sőt, a hónap végére 200 autóra duzzasztották a flotta létszámát. Bár azt a BA is elismerte, hogy csúcsidőben 30-40 percet is várni kellett az utasoknak az autókra, ám ezt nem a Zóna hiányosságainak, hanem a vártnál sokkal nagyobb érdeklődésnek tudták be. Az átvilágításokkal kapcsolatban pedig Szollár kiemelte: rendelkeznek egy listával az összes sofőrről, akiket az arra illetékes szervek igenis átvilágítottak.

Levél a brit tulajdonosnak

A nagy taxiscégek konzorciuma emellett angol nyelvű levelet juttat el a Budapest Airportot 2005 vége óta birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltető társaság londoni központjába, mivel szerintük a tulajdonosok nincsenek kellőképp informálva az eseményekről. A beadványban azt is részletezik majd, mekkora üzlettől estek el a vereség által. "Mi egy komoly, nyereséges vállalkozást terveztünk, eszerint ajánlottunk árakat. Ha tudtuk volna, hogy blöffel is lehet nyerni, akkor máshogy álltunk volna hozzá a pályázathoz" - emelte ki Lengyel Sándor.

Mint ismert, a BA még

július 20-án hirdette ki

a droszttender győztesének a Zóna Service Zrt.-t, amely a ferihegyi drosztokat az elmúlt években részben uraló Tourist Taxi "utódcégének" tekinthető. A társaság már kezdéskor a támadások össztűzébe került: a tenderen vesztes konkurencia szerint ugyanis ilyen áron

nem lehet nyereségesen fuvarozni

, legalábbis tisztességes szolgáltatás mellett.

Veres István szerint másfél éven keresztül havonta 5 millió forintos veszteséggel kalkulálnak. Ennyi idő alatt reményeik szerint sikerül majd a szolgáltatást megfelelő szintre felfuttatni, s így 2008-tól már nyereséges lehet az üzlet. A vállalt 1,5 milliárd forintos beruházásból augusztus 15-ig mintegy 100 millió forintnyi valósult meg.

A GVH egyszer már lecsapott

A történések hátteréhez egyrészt hozzátartozik, hogy a játszmába most bevont GVH a Tourist Taxit üzemeltető, korábban Veres István érdekeltségébe tartozó V.I.P.T. Kft.-t egyszer már elmarasztalta amiatt, mert taxijaik hosszú évekig - az akkor még rendezetlen viszonyokat kihasználva - nem legálisan, hanem a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (például fizikai erőszakkal) biztosítottak a maguk számára kivételezett helyzetet a reptéren.

Másrészt tény az is, hogy a tender szülőatyja, a BA-nál 2006 első felében vezérigazgatói posztot betöltő Chris Woodruff annak idején - éppen a fenti állapotokat megtapasztalva -

azzal indokolta

a pályázat kiírását, hogy a legtöbb panasz a taxi-szolgáltatások színvonala, például a rendszeres túlszámlázások miatt érkezett hozzájuk. "Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépnünk kellett az ügyben" - vélekedett még márciusban.

Szollár Domokos a jövőbeni esetleges panaszokkal, illetve a vesztes taxiscégek mostani akciójával kapcsolatban megjegyezte: "Mindenkit arra bátorítunk - legyen az utas vagy konkurens taxitársaság -, hogy észrevételüket vagy panaszukat küldjék meg nekünk. Így tárt karokkal várjuk a fővárosi taxitársaságok levelét is."

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!