Háttér: a GVH korábban már lecsapott
A BA tapasztalatai eddig összességében pozitívak. A céghez mintegy egy tucat észrevétel érkezett a taxiszolgáltatásról, ezek közül négy volt panasz, ebből kettő vonatkozott túlárazásra. Miután a vádak igaz volta bebizonyosodott, a Zóna azonnali hatállyal felmondott két taxisának.
Emellett mind a BA, mind Veres István, a Zóna Service vezetője állítja, hogy a szolgáltatás megkezdésének napján, augusztus 15-én igenis
rendelkeztek 150 taxival, sőt, a hónap végére 200 autóra duzzasztották a flotta létszámát. Bár azt a BA is elismerte, hogy csúcsidőben 30-40 percet is várni kellett az utasoknak az autókra, ám ezt nem a Zóna hiányosságainak, hanem a vártnál sokkal nagyobb érdeklődésnek tudták be. Az átvilágításokkal kapcsolatban pedig Szollár kiemelte: rendelkeznek egy listával az összes sofőrről, akiket az arra illetékes szervek igenis átvilágítottak.
Levél a brit tulajdonosnakA nagy taxiscégek konzorciuma emellett angol nyelvű levelet juttat el a Budapest Airportot 2005 vége óta birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltető társaság londoni központjába, mivel szerintük a tulajdonosok nincsenek kellőképp informálva az eseményekről. A beadványban azt is részletezik majd, mekkora üzlettől estek el a vereség által. "Mi egy komoly, nyereséges vállalkozást terveztünk, eszerint ajánlottunk árakat. Ha tudtuk volna, hogy blöffel is lehet nyerni, akkor máshogy álltunk volna hozzá a pályázathoz" - emelte ki Lengyel Sándor.
Mint ismert, a BA még
július 20-án hirdette kia droszttender győztesének a Zóna Service Zrt.-t, amely a ferihegyi drosztokat az elmúlt években részben uraló Tourist Taxi "utódcégének" tekinthető. A társaság már kezdéskor a támadások össztűzébe került: a tenderen vesztes konkurencia szerint ugyanis ilyen áron
nem lehet nyereségesen fuvarozni, legalábbis tisztességes szolgáltatás mellett.
Veres István szerint másfél éven keresztül havonta 5 millió forintos veszteséggel kalkulálnak. Ennyi idő alatt reményeik szerint sikerül majd a szolgáltatást megfelelő szintre felfuttatni, s így 2008-tól már nyereséges lehet az üzlet. A vállalt 1,5 milliárd forintos beruházásból augusztus 15-ig mintegy 100 millió forintnyi valósult meg.
A történések hátteréhez egyrészt hozzátartozik, hogy a játszmába most bevont GVH a Tourist Taxit üzemeltető, korábban Veres István érdekeltségébe tartozó V.I.P.T. Kft.-t egyszer már elmarasztalta amiatt, mert taxijaik hosszú évekig - az akkor még rendezetlen viszonyokat kihasználva - nem legálisan, hanem a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (például fizikai erőszakkal) biztosítottak a maguk számára kivételezett helyzetet a reptéren.
Másrészt tény az is, hogy a tender szülőatyja, a BA-nál 2006 első felében vezérigazgatói posztot betöltő Chris Woodruff annak idején - éppen a fenti állapotokat megtapasztalva -
azzal indokoltaa pályázat kiírását, hogy a legtöbb panasz a taxi-szolgáltatások színvonala, például a rendszeres túlszámlázások miatt érkezett hozzájuk. "Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépnünk kellett az ügyben" - vélekedett még márciusban.
Szollár Domokos a jövőbeni esetleges panaszokkal, illetve a vesztes taxiscégek mostani akciójával kapcsolatban megjegyezte: "Mindenkit arra bátorítunk - legyen az utas vagy konkurens taxitársaság -, hogy észrevételüket vagy panaszukat küldjék meg nekünk. Így tárt karokkal várjuk a fővárosi taxitársaságok levelét is."
Wéber BalázsMenedzsment Fórum