Médiaterv, promóciós terv, PR- és rendezvényterv
Médiaterv
A vevőszerzés alapja az ismertség növelése, a reklámozás, persze csak azokban a médiumokban, melyekkel el is érjük célcsoportunkat. A legnagyobb pénzkidobás ezen a területen történhet. Ezért figyeljünk arra, hogy megismerjük célközönségünket (ne akarjunk mindenkinek eladni) és médiahasználati szokásaikat. Egy helyi autókereskedésnek például nem érdemes országos terjesztésű újságokban hirdetni, elég a helyi médiumokban.
A médiaterv magába foglalja mind a hagyományos (sajtó, rádió, TV, plakát, szórólap), mind az internetes lehetőségeket. A legtöbb cégnél ez a legnagyobb költségtényező, ezért ennek hatásossága nagyon fontos. Az eredményesség és a költségtakarékosság érdekében mindenképpen érdemes médiatervezésben és -vásárlásban járatos szakember segítségét igénybe venni.
Promóciós terv
Eladásösztönzésnek nevezünk minden olyan tevékenységet, amely valamilyen módon elősegíti a személyes vásárlást vagy a forgalmazók és az értékesítő ügynökök "pozitív hozzáállását". Leggyakoribb formája az akciózás, melynek során előnyt vagy plusz értéket adunk a termékhez. Emellett ide sorolható a hostessek, bolti szóróanyagok használata, a DM, a kupon, valamint a rendezvényeken, bemutatókon való részvétel is. Ha például új számítógép vásárlásakor beszámítjuk a régi gépet, akkor ennek a lépésnek a költsége szerepeljen a promóciós tervben, magának az akciónak a meghirdetése pedig a médiatervben.
A legtöbb promóció csak egy jól körülhatárolt ideig működik és a termékeladások rövid távú, azonnali növelésére irányul. Célja lehet még az új termék megismertetése, új vevők szerzése, régi vevők megerősítése, a szezonalitás kiegyenlítése, a raktárkészlet kiárusítása. Nagyon kell figyelni arra, hogy az akció ne rombolja a márkaképet, tehát ne alakuljon ki az állandó akciózásból adódó "biztos valami baj van vele" érzés.
PR- és rendezvényterv
Ide sorolható minden, ami a nyilvánosságon keresztül úgy ad tájékoztatást, hogy nem reklámoz, csak informál. Ilyen módon lehetőség van a termékkel kapcsolatos előnyök bemutatására, az újdonságtartalom elmagyarázására. Sokszor használt megoldás, amikor - még a reklámozás előtt - egy szakember vagy egy terméket használó vásárló a saját szavaival ismerteti az újdonság kedvező tulajdonságait. Emellett ide sorolhatóak az újságcikkek, a sajtótájékoztatók, a sajtóközlemények, a szakmai előadások vagy akár a jótékonykodás és díjak alapítása is.
Vannak olyan területek, melyeknél kiemelt fontosságú a vevők személyes tájékoztatása, a személyes kapcsolattartás. Ide sorolhatóak többek között a célcsoport számára tartott tréningek, a szakmai konferenciák, a vevőtalálkozók vagy egy új termék esetében a beharangozó termékbemutatók (például egy új autó modelljének bemutatására szervezett nyílt hétvége).
Ha a célkitűzések elkészültek, akkor azokat meg kell ismertetni a cég alkalmazottaival is, hiszen nekik is ismerniük kell az elvárásokat ahhoz, hogy jó irányba tudják terelni a tőlük függő folyamatokat. A marketingtervet célszerű meghatározott időközönként felülvizsgálni, és - ha szükséges - módosítani. A nyár erre is jó időszak lehet, hiszen ekkor kiértékelhetjük az elmúlt pár hónap eredményeit és felkészülhetünk az őszi-téli időszakra.
A következő részben azt nézzük meg, mely marketingeszközök nélkülözhetetlenek egy vállalkozás sikeres működtetéséhez.Keszténé Kiss Jolán
www.marketingpraktikak.hu