4p

David Ogilvy, az elismert marketing- és reklámguru szerint "az üzleti siker és a kudarc közti különbség csaknem mindig kizárólag a marketingtervezésben rejlik." Azok a cégek, melyek kidolgozott marketingtervvel rendelkeznek, átlagosan harminc százalékkal nagyobb nyereséget érnek el, mint az azt nem használó társaik. Az mfor.hu kkv-knak szóló sorozata ezúttal arra kereste a választ, a puszta szerencsén kívül mi szükséges a marketing jó kialakításához.

Médiaterv, promóciós terv, PR- és rendezvényterv

Médiaterv

A vevőszerzés alapja az ismertség növelése, a reklámozás, persze csak azokban a médiumokban, melyekkel el is érjük célcsoportunkat. A legnagyobb pénzkidobás ezen a területen történhet. Ezért figyeljünk arra, hogy megismerjük célközönségünket (ne akarjunk mindenkinek eladni) és médiahasználati szokásaikat. Egy helyi autókereskedésnek például nem érdemes országos terjesztésű újságokban hirdetni, elég a helyi médiumokban.

A médiaterv magába foglalja mind a hagyományos (sajtó, rádió, TV, plakát, szórólap), mind az internetes lehetőségeket. A legtöbb cégnél ez a legnagyobb költségtényező, ezért ennek hatásossága nagyon fontos. Az eredményesség és a költségtakarékosság érdekében mindenképpen érdemes médiatervezésben és -vásárlásban járatos szakember segítségét igénybe venni.


Promóciós terv

Eladásösztönzésnek nevezünk minden olyan tevékenységet, amely valamilyen módon elősegíti a személyes vásárlást vagy a forgalmazók és az értékesítő ügynökök "pozitív hozzáállását". Leggyakoribb formája az akciózás, melynek során előnyt vagy plusz értéket adunk a termékhez. Emellett ide sorolható a hostessek, bolti szóróanyagok használata, a DM, a kupon, valamint a rendezvényeken, bemutatókon való részvétel is. Ha például új számítógép vásárlásakor beszámítjuk a régi gépet, akkor ennek a lépésnek a költsége szerepeljen a promóciós tervben, magának az akciónak a meghirdetése pedig a médiatervben.

A legtöbb promóció csak egy jól körülhatárolt ideig működik és a termékeladások rövid távú, azonnali növelésére irányul. Célja lehet még az új termék megismertetése, új vevők szerzése, régi vevők megerősítése, a szezonalitás kiegyenlítése, a raktárkészlet kiárusítása. Nagyon kell figyelni arra, hogy az akció ne rombolja a márkaképet, tehát ne alakuljon ki az állandó akciózásból adódó "biztos valami baj van vele" érzés.


PR- és rendezvényterv

Ide sorolható minden, ami a nyilvánosságon keresztül úgy ad tájékoztatást, hogy nem reklámoz, csak informál. Ilyen módon lehetőség van a termékkel kapcsolatos előnyök bemutatására, az újdonságtartalom elmagyarázására. Sokszor használt megoldás, amikor - még a reklámozás előtt - egy szakember vagy egy terméket használó vásárló a saját szavaival ismerteti az újdonság kedvező tulajdonságait. Emellett ide sorolhatóak az újságcikkek, a sajtótájékoztatók, a sajtóközlemények, a szakmai előadások vagy akár a jótékonykodás és díjak alapítása is.


Vannak olyan területek, melyeknél kiemelt fontosságú a vevők személyes tájékoztatása, a személyes kapcsolattartás. Ide sorolhatóak többek között a célcsoport számára tartott tréningek, a szakmai konferenciák, a vevőtalálkozók vagy egy új termék esetében a beharangozó termékbemutatók (például egy új autó modelljének bemutatására szervezett nyílt hétvége).

Ha a célkitűzések elkészültek, akkor azokat meg kell ismertetni a cég alkalmazottaival is, hiszen nekik is ismerniük kell az elvárásokat ahhoz, hogy jó irányba tudják terelni a tőlük függő folyamatokat. A marketingtervet célszerű meghatározott időközönként felülvizsgálni, és - ha szükséges - módosítani. A nyár erre is jó időszak lehet, hiszen ekkor kiértékelhetjük az elmúlt pár hónap eredményeit és felkészülhetünk az őszi-téli időszakra.

A következő részben azt nézzük meg, mely marketingeszközök nélkülözhetetlenek egy vállalkozás sikeres működtetéséhez.
Keszténé Kiss Jolán
www.marketingpraktikak.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!