A 2015-ös évet összefoglaló cikksorozatunk egyik darabja részletesen foglalkozott Simicska Lajos "kiszorításával". A 2010 és 2014 közötti kormányzati ciklusában még a közbeszerzések királyának számító vállalkozó komoly sajtóbirodalmat épített fel, így az év elején nagy nyilvánosságot kapott "kenyértörés" a médiapiacon is éreztette hatását.
Nyomtatott média
A 2013-ban a CEMP-től a Századvég tulajdonába került a Napi Gazdaság például az új kormányzati napilap lett. Ehhez mind külsőben, mind elnevezésben változásokra volt szükség. Az áprilisban Liszkay Gábor érdekeltségébe került lapot szeptember 1-től Magyar Idők néven adták ki. A napilap nyíltan felvállalta kormányközeli státuszát, hiszen kommunikációjában is annak nevezte magát.
Szintén a fent említett ellenségeskedés folyománya, hogy a Simicska Lajos üzlettársaként emlegett Fonyó Károly tulajdonában lévő Metropol ingyenes napilap szerződését sajtóértesülések szerint nem hosszabbítja meg a BKV. Más kérdés, hogy a lap kiadója szerint a terjesztett példányszám negyedét osztják ki a BKV területén, így ha a közlekedési vállalat új tenderén nem nyernek, akkor is el tudják juttatni az olvasókhoz az újságot.
Általánosságban a nyomtatott lapok piacáról mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az elmúlt évek trendje folytatódott, a nagyobb lapok folyamatos példányszámcsökkenéssel szembesültek.
Tévés piac
Noha már korábban döntöttek arról hogyan szervezzék át a közmédiát, itt is érződött az, hogy Simicska Lajost próbálják marginalizálni. A közmédia ugyanis számos olyan munkatársat igazolt az idei évben, akik korábban például a HírTV-nél voltak. A közmédia idén az M4 nevet viselő sportműsorokat sugárzó csatornával bővült, míg az M1-ből hírcsatorna lett, helyét, nemzeti főadóként pedig a Duna TV vette át. Az M1 március 15-i indulása finoman szólva is problémás volt, noha a nézettség csapnivaló volt, az első napokban elkövetett bakik kapcsán több műsorvezető komoly ismertségre tett szert. Miután az MTVA külső kommunikációja többnyire gőgös vagdalkozásból állt, így ebből nem derült ki, hogy mi állt a vezérigazgató, Szabó László Zsolt lemondásának hátterében. Mindenestre szeptember óta az MTVA első embere az a Vaszily Miklós lett, aki korábban az Index és az Origo vezérigazgatói posztját is betöltötte.
Volt egy ennél is nagyobb nagy port felvert vezetőváltás is, márciusban ugyanis az RTL megvált akkori vezetőjétől Dirk Gerkenstől. A vállalat élére egy rövidebb átmeneti időszakot követően belülről választottak új vezetőket. Július elején ugyanis eldőlt, hogy Vidus Gabriella lesz az RTL Magyarország új vezérigazgatója, Kolosi Péter programigazgató vezérigazgató-helyettesként folytattta munkáját. Az RTL azért a csoporton kívülről is igazolt egy nagy nevet, október 1-től Szabó András, a Viasat korábbi vezérigazgatója lesz az újonnan létrehozott Digitális és Fejlesztési Igazgatóságunk vezetője.
Így néz ki a YouTube milliomos háza
A tavalyi év során volt egy kisebb médiavisszhangot kiváltó felvásárlás, a Sony Pictures megszerezte a Modern Times Grouptól a Viasat Hungáriát, így csoportszinten számottevően javította közönségarányát.
A piac koncentrációját mutatta az a bejelentés is, mely szerint az RTL-csoporthoz tartozó R-Time sales house végzi 2016-tól a Viacom csatornák reklámköltéseit, ezzel tovább erősítik a piacon a vezető pozíciójukat.
Az év legnagyobb durranása egy másik tulajdonosváltás lett. Már a nyár során többször felröppentek olyan sajtóhírek, hogy Simon Zsolt és Yvonne Dederick megválik a TV2-től és kormányközeli kézbe kerül a tévés csoport. Október 15-én Andy Vajna hivatalosan bejelentette, hogy megvásárolta a TV2-t, vezérigazgatóvá pedig Dirk Gerkenst, az RTL Klub tavasszal elbocsátott vezérét nevezi ki. A történet azonban néhány órával később "gellert kapott", Fonyó Károly is bejelentette, hogy a Megapolis Media nevű holdingján keresztül megvásárolta a médiavállalatot. A háttérben egy korábban kötött opciós jog állt, amely igazolta azt a 2013-as tulajdonosváltás utáni - ám a TV2 vezetői által rendre cáfolt - pletykát, hogy - legalábbis pénzügyileg - Simicska Lajosék állnak a tulajdonosi kivásárlás mögött.
Bár a jogi kérdések időnként okozhatnak meglepetéseket, úgy tűnik Andy Vajnáék a maguk részéről befejezettnek tekintik az akvizíciót. Vasárnap ugyanis azt közölték, hogy a Magyar Broadcasting Co. Kft. lezárta a TV2 Csoport megvásárlását, a vállalat a tranzakcióhoz szükséges engedélyek birtokában benyújtotta a változásbejegyzési kérelmét a cégbírósághoz és Dirk Gerkens-t kinevezte a TV2 Csoport vezérigazgatójának.
Online piac
A tévés piaccal összevetve az internetes média szegmensében az év nagy részében csendesen "folydogáltak az események". Volt ugyan néhány olyan történés, ami témát adott a szektorban, ám ezek piaci jelentősége korlátozott volt. Így érdemes megemlíteni, hogy az egyébként hirdetések nélkül futó cink.hu szeptember elején megszűnt, de indult két kormányközelinek mondott oldal is; a Habony Árpád médiavállalkozása által gondozott 888.hu és a Faktor.hu, amelynek szakmai vezetője a TV2 korábbi programigazgatója György Bence.
A nagy hír azonban az év végén látott napvilágot, a Magyar Telekom ugyanis eladta az Origo Zrt-t. A médiacégnek ugyan egy ideje már próbáltak új tulajdonost találni, ám ez nem ment simán, korábban ugyanis a Centrál Médiával való összeolvadás, amelyet sokan már kész tényként könyveltek el, kútba esett. Az online piac egyik legerősebb szereplőjének a megszerzése sokak számára hangzott csábítóan, vélhetőleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy a vs.hu kiadója, a New Wave Media Kft. 13,2 millió eurót (hozzávetőleg 4,2 milliárd forint) fizessen az Origo Zrt-ért.
mfor.hu