3p

Jóllehet az üzemek bezárása szinte naponta tizedeli az utazóközönséget, a dunántúli Volán-társaságok forgalma a legtöbb helyen egyelőre a vártnál kisebb mértékben csökkent. Ezért főleg a vasútnak tartoznak köszönettel: az alacsony színvonalú szolgáltatások, a sztrájkok vagy műszaki okok miatt kiszámíthatatlan vasúti menetrend a közutakra terelik az utazókat, írja a Napi Gazdaság.

A pécsi vagy a kaposvári közgyűlés napirendjén rendszeresen szerepel a vasúti közlekedés ellehetetlenülése, de a fővárosból a Balatonra igyekvők is egyre többet mérgelődnek. A térség busztársaságai évek óta igyekeznek kihasználni a MÁV gyengülő teljesítményét, más kérdés, hogy finanszírozási okok miatt ez nem mindig könnyű. A pécsi székhelyű Pannon Volán, illetve a Kapos Volán például járatsűrítésekkel és útvonal-módosításokkal reagált arra, hogy egyes dél-somogyi, illetve dél-baranyai térségekben nemrég megszüntették a vonatközlekedést, de mindkét társaság igyekszik több budapesti és balatoni járatot is indítani. (Anyagi szempontból kifizetődő olyan buszra felszállni például Kaposváron, amellyel szinte az összes északkelet-somogyi falucska alaposan megismerhető, mire Siófokra ér.)

A Balaton, a Somló és az Alba Volánnál is állítják: minden vasúti sztrájk hoz a konyhára és az utasok néhány százaléka nem is tér vissza a MÁV-hoz. A lehetőségeket még jobban ki lehetne használni, ám az utaslétszám a válság beköszönte óta egyre kiszámíthatatlanabb, ráadásul kisebb lett az igény a különjáratokra, illetve munkásszállításra, amiből a menetrend szerinti közlekedést is finanszírozni lehetne. A dunántúli Volán-cégek felmérése szerint lassan, de folyamatosan nő azok száma, akik a tömegközlekedésről a saját járműre térnek át, az interneten pedig rendszeresek az olyan felhívások, amelyekben például budapesti utazáshoz társakat keresnek. (Ha Szombathelyen vagy Zalaegerszegen akár másodmagával ül a kocsiba, akkor nemcsak kényelmesebben, hanem olcsóbban is utazhat, mint ha tömegközlekedési eszközt választana.)

A hiányosságokat mindinkább kihasználják a személyszállító kisvállalkozók is. A legtöbb dunántúli nagyvárosban működnek olyan 6-8 személyes iránytaxik, amelyek naponta közlekednek a fővárosba, sőt már Pécs és Győr között, valamint a Balatonra is van ilyen járat. Tarifájuk általában nem magasabb az első osztályú vonatjegynél, és mivel házhoz viszik az utast, a helyi közlekedés költsége is megspórolható. Bérci Tamás zalaegerszegi taxis például három éve egy kocsival kezdett a fővárosba járni, ma már három autóval teszi ezt, melyek a nyugat-balatoni térség igényeit is igyekeznek kielégíteni. Többtucatnyi olyan törzsutasuk is van, akik például a balatoni vagy a hévízi szállodákból mennek a bécsi vagy a budapesti repülőtérre (vagy fordítva). A nyári főszezonban egy nyitott mikrobusszal is indítanak járatot a Balaton körül, illetve a térség gyógyfürdőibe, írja a Napi Gazdaság.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!