3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szakemberek a rich mediát, mint az online hirdetések új eszközét emlegetik. A hazai adatok szerint itthon a használatuk talán elterjedtebb, mint az USA-ban, amely korántsem a piaci fejlettséget mutatja, hanem egyrészt az egységes definíció hiányának, másrészt a médiatulajdonosok által támasztott lazább feltételeknek tudható be.

A hazai adatok alapján a MRSZ 2001 első féléves adatai állnak rendelkezésre, melyek a rich média 17 százalékos arányát mutatta (a tavalyi év egészére vonatkozó felmérés még nem készült el). A piacon továbbterjedt az új technológiák használata - mondta Grégász Zsolt a red-stars.com Hungary vezető médiatervezője. Becslése szerint a rich médiát használó kampányok aránya 20 százalékosra tehető. A viszonylag magas arány magyarázata lehet, hogy Amerikában mind a technológia definícióját, mind a megjelenítendő kreatívok méretét szigorúbban veszik. A tengerentúlon 12-15 kilobyte a mérethatár, amit szigorúan betartatnak. Itthon ez többnyire 20-25 Kb, amit azért olykor túllépnek a kreatívok készítői. A rich mediás megoldások pedig a flash technológia ellenére is gyakran nagyobb méretet igényelnek – mondja a szakember.

Az amerikai hirdetőkkel ellentétben itthon nem lehet ennyire egy szektorhoz kötni, az alkalmazás a magasabb ár miatt sokkal inkább a marketing büdzsék függvénye. A rich mediás kampányok ugyanis nagyobb költségvetést feltételeznek, mert egyrészt a bannerek elkészítése az egyedi technológia miatt jóval magasabb, másrészt a megjelentetésük is többe kerül, mint a hagyományos bannereké - emeli ki a red-stars.com szakembere. Véleménye szerint itthon az elmúlt időszakban az FMCG cégek kampányaiban tűntek fel leggyakrabban ilyen technológiával készült kreatívok, a második helyen itthon az autó-, a telekom- és IT szektor hirdetései állnak Grégász Zsolt becslése szerint.

Amerikában a rich médiás hirdetési piac második legnagyobb szereplője a b2b szektor volt. Az online reklámjaik 12 százalékánál használtak ugyanis az iparág képviselői rich médiás eszközöket. A képzeletbeli dobogóról kicsivel maradtak le a telekommunikációval foglalkozó vállalatok, amelyek a szórakoztató ipart követik a maguk a 8 százalékos alkalmazással. Sokaknak talán meglepő, hogy az amerikai szórakoztatóipar, amely köztudottan szereti a látványos „show-elemeket” - amelyek leginkább a rich médiával valósítható meg -, nem kiemelkedő felhasználó. Ugyan a technológia nyújtotta grafikai megoldásokat előszeretettel alkalmazzák, ám így is csak a hirdetéseik 9 százalékánál használnak rich média reklámokat. Figyelembe kell azonban venni, mondja Grégász Zsolt, hogy ezek gyakran filmes hirdetések, videófileok szoktak lenni. Ezek széles sávú internet kapcsolatot igényelnek, és a tengerentúlon sem ez az általános kapcsolat, otthonról ott is a hagyományos modemes netezés dívik. Ezek a tényleg komoly technológiát igénylő magas vizuális élményt nyújtó bannerek hazai megjelenése egyelőre várat magára, aminek a legfontosabb okai a szakemberek szerint az alacsony hirdetési büdzsék, az online marketing korlátozott hazai elterjedése, és a kevés felhasználó miatti magas fajlagos költségek.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!