A biodízel piaci előnyeihez tartozik az is, hogy felhasználása több autógyártó véleménye szerint magasabb keverési arányban sem igényli a dízelüzemű járművek motorjainak különösebb átalakítását. Magas bioetanol-tartalmú benzinnel ugyanakkor csak speciális autók működnek meghibásodás nélkül.
Döntő különbség a két bioüzemanyag-féle között, hogy a biodízel energiamérlege kedvezőbb. Amíg biodízellel gyakorlatilag ugyanannyit lehet autózni, mint a hagyományos gázolajjal, addig a magas etanol tartalmú benzineket használó járműveket gyakrabban kell majd tankolni, mint a hagyományos benzinnel üzemelőket. Az pedig még egyelőre vitatott, hogy a bioetanol előállítása nem jár-e több energiával, mint amennyit maga a végtermék tartalmaz, míg a biogázolajnál egyértelmű az energianyereség.
Milliárdos kutatások
A fejlesztési igazgató beszámolt arról, hogy az említett előnyök miatt a Mol jelenleg elsősorban a biodízellel kapcsolatos kutatásokra összpontosít. A társaság nemrég nyert el több más magyarországi szervezettel közösen ötszáz millió forintot a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos programján.
A Mol tudományos akadémiai és egyetemi műhelyekkel, minisztériumi háttérintézményekkel, mezőgazdasági vállalkozásokkal 2009-ig egymilliárd forint értékű kutatást végez azzal a céllal, hogy a jelenleginél jobb fizikai tulajdonságú biodízelt lehessen előállítani nagy mennyiségben. A tervekben magasabb cetánszámú, azaz nagyobb teljesítményt lehetővé tevő, továbbá kedvezőbb hidegtűrésű, minimális kéntartalmú termék, illetve technológia kifejlesztése szerepel.
A projekt célja az is, hogy ne csak repcéből, hanem a magyarországi növénytermesztési adottságoknak inkább megfelelő napraforgóból is lehessen szabványoknak megfelelő biogázolajat gyártani. Az alapanyagbázis kibővítése azért fontos, mert így fedezhető marad a biodízel alapanyag hazai forrásokból akkor is, ha az EU a későbbiekben növeli az üzemanyagokba keverhető bio-komponensek mennyiségét.
A jelenlegi szabályozások és elterjedt járműkonstrukciók öt százalék biokomponens bekeverését teszik lehetővé Európában. A Mol 2008-tól tervez biodízelt keverni a hazai gázolajba, mégpedig 4,4 százalékos mértékben.
A jövedéki szabályok ösztönzésének hatására ugyanakkor a Mol által forgalmazott motorbenzinek hetven százaléka már most is tartalmaz körülbelül két százalék mértékben biokomponenst.