A fokozatos telítődés révén a hazai kiskereskedelem jelentős változásokon esett át az elmúlt években. Míg korábban a fogyasztóknak kellett alkalmazkodniuk az elérhető kínálathoz, addig ma már a kínálat mértéke következtében a fogyasztó beszerzései céljából maga választhatja ki a számára legmegfelelőbb üzletet. Az árazáson, mint marketingeszközön túl ma már léteznek egyéb, kevésbé szembetűnő stratégiai elemek is, amelyek javíthatják egy cég megítélését, imázsát, ennek eredményeképpen pedig növelhetik a vásárlási kedvet az adott láncban, áll a GfK Hungária szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.
Az egyik, egyre nagyobb közérdeklődésre számot tartó terület a társadalmi felelősségvállalás, melynek értelmében az egyes vállalatok üzleti tevékenységükbe önkéntesen építenek be szociális és környezetvédelmi intézkedéseket, melyeket részben a vállalatokkal szemben támasztott egyre erőteljesebb társadalmi elvárások hívták életre. E tevékenységek érinthetik a cég munkavállalóit, üzleti partnereit, a fogyasztókat, a helyi közösségeket, vagy akár önkormányzatokat.
A GfK Hungária Stratégiai Levél tanulmánya szerint a kiskereskedelmi üzleteknek tevékenységük során elsősorban a környezetvédelem, másodsorban az üzlet alkalmazottainak szempontjait – így az egészséges, biztonságos munkakörülmények biztosítását – kell szem előtt tartaniuk. Fontos ugyanakkor a vásárlók és a helyi közösségek érdekeinek figyelembe vétele is.
Nő a kereslet a bioélelmiszerekre
Miután hazánkban is egyre több az egészségtudatos vásárló, és bár a kereslet egyelőre visszafogott, a biotermékek piaca Magyarországon várhatóan növekedni fog, így fontos stratégiai eszköz lehet az árukínálat biotermékekkel való bővítése.
Jelenleg a 15 éven felüli magyar lakosságnak mindössze 11 százaléka vásárol bioélelmiszereket, és csak öt százalék választja havonta többször e termékeket. A mérsékelt vásárlási kedv egyik fő oka a biotermékek viszonylag magas árfekvése, mely részben annak tulajdonítható, hogy Magyarországon az összes művelt földterület mindössze három százalékán folyik biogazdálkodás. A hazánkban legkeresettebb biotermékek közé a zöldségek, gyümölcsök, a kenyérfélék és a tejtermékek tartoznak.