Úgy tűnik, hogy a világgazdasági krízissel párhuzamosan vezetői válsággal is kell számolnunk – mondta Svékus Márton, a Common Purpose Magyarország igazgatója, az AIESEC nemzetközi diákszervezet korábbi tagja egy hétfőn tartott konferencián.
A felgyorsult világ és a hihetetlen információmennyiség miatt a menedzserek egyre nehezebben birkóznak meg a mind komplexebbé váló problémákkal. Ezért szükség van arra, hogy a leendő vezetőket minél hamarabb, akár már diákéveik alatt felkészítsék erre a feladatra - vélte a szakember. Hozzátette: a mostani menedzsereknek pedig nyitniuk kell, ki kell lépniük a négy fal közül ahhoz, hogy jobban teljesítsenek.
Ezt a véleményt alátámasztja egy nemrégiben, a válság hazai megjelenése után végzett felmérés is. Eszerint a vezetőktől elsősorban azt várják el, hogy inspiráljanak, bizalmat keltsenek, a korábbinál nagyobb felelősséggel végezzék a munkájukat és jobban együttműködjenek a külvilággal.
Svékus Márton szerint az AIESEC tagjai éppen azt tanulhatják meg, hogyan nyissanak a külvilág felé, hiszen lehetőségük van cégvezetőkkel tárgyalni, külföldi gyakornokokat fogadni és részt venni vállalatok gyakornoki programjaiban.
Erősíteni kell vezetői képzésekben
A szakember szerint a korábbinál is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a leadership (vezetői) képzésekre. Ezeken inspirációt, tudást kaphatnak a menedzserek, és megtanulhatják, milyen jelentős a megfelelő jövőkép kialakítása, és hogyan tudják mindezt a mindennapokban kialakítani.
A vezetői készség ugyanis mindenkinél fejleszthető, csak egyes főnököknek ez már születésétől fogva jobban megy. Ugyanakkor valamilyen formában mindenkiben benne van az igény, hogy valamit vezessen, nagyobb vagy kisebb szervezetet, több száz főt vagy kis méretű csoportot, tette hozzá a szakember.
Nőhet a CSR szerepe
Svékus szerint a válság miatt még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a társadalmi felelősségvállalásra, azaz a CSR-ra, amelynek az alapja mindig a személyes felelősségvállalás (PSR). Emellett lényeges, hogy egy menedzser a hatáskörén túl is legyen vezető, akár a munkahelyén, akár otthon a családban, vagyis ne csak a saját területén vállaljon felelősséget. Harmadrészt – mint mondta - pedig egy vezetőnek mindig rendelkeznie kell egy jövőképpel, még krízisek idején is.
Takács Júlia, az Atlanti Press Kft. ügyvezető igazgatója szintén a CSR szerepét emelte ki előadásában, mondván, hogy a közelgő szociális válságra ez megoldást jelenthet vagy legalábbis enyhítheti azt. Igaz, szerinte fontos az is, hogy a cégek mindezt ne pr-elemként használják, hanem valóban felelős gondolkodás legyen mögötte.
Önbizalomhiányban szenvednek a vezetők
Svékus Márton szerint pozitív fejlemény, hogy az AIESEC és hasonló szervezetek már ezen szellemben nevelik ki a jövő menedzsereit. Remélhetőleg ez a fiatal nemzedék már jobban meg fog tudni küzdeni a komplexebbé váló problémákkal.
Egy 2007 végén készült felmérés eredményei szerint a vezetőknek a következő kompetenciákkal szükséges rendelkezniük: fel kell ismerniük a kívülről érkező lehetőségeket és veszélyeket, sokszínű csapatot kell tudniuk vezetni, befolyást kell szerezniük a szervezeten belül és kívül egyaránt, emellett hálózatot kell tudni építeniük a szektorok között.
Úgy tűnik, a vezetők tisztában is vannak azzal, milyen készségekre lenne szükségük, ugyanakkor az is látszik, hogy kevés önbizalommal rendelkeznek. A legtöbben ugyanis kevéssé hiszik el, hogy mindezt el is tudják érni.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum