2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A technológiamenedzsment összetett fogalma alatt azt a tevékenység együttest értjük, amely keretében a vállalat termékeit, gyártási eljárásait komplex módon újítjuk meg. A megújulás kiterjed, mind az elméleti és módszertani ismeretekre, a hasznosított K+F eredményekre, az újdonságteremtés, az újdonság befogadás vállalaton belüli folyamatainak mûködtetésére, a stratégia megalkotásától az újdonság piacra vezetéséig terjedõ tevékenységekre, mind pedig a rendszerben hasznosuló mûszaki-technikai, gazdasági, szervezési-vezetési ismeretekre egyaránt.

A technológiamenedzsment területén kimutatható fő irányzatokat Tari (1997) foglalta össze. Öt jellegzetes és a gyakorlatban is felismerhető felfogást különíthető el:

Technológiai innováció menedzsmentjének irányzata (amerikai felfogás):

Technológiai erőforrások menedzsmentje (francia felfogás):

Radikális technológia váltások menedzsmentje: (modernizációs felfogás)

Technológia-integráció menedzsmentje: (német felfogás)

Információtechnológia menedzsmentjének irányzata: (feltörekvő irányzat)


Az új technológiák felgyorsuló megjelenése és az innovatív eljárás birtoklásából származó versenyelőny megszerezhetősége a technológia-gazdálkodás (menedzselés) fontosságát erőteljesen kiemeli. A kutatók és a vállalatvezetők egyetértenek abban, hogy a vállalkozások alappillérei továbbra is az üzletágban megvalósuló termékek vagy szolgáltatások és ezek piaci pozíciói. De ezen piaci pozíció ma már nagymértékben függvénye a birtokolt információs technológiáknak is, az adekvát információs technológia hiánya a termékötlet piacosításának kemény korlátja. (Lásd vegyipar, mikro-elektronika, biotechnológia stb.)

Az irányzatok összevetése alapján a technológia-menedzselés súlyponti feladatai napjainkban a következők:

Stratégia szint:

  • innovációs mozgástér értelmezése,

  • innovációs potenciálok kifejlesztése,

  • technológiai portfolió kezelése,

  • technológiai transzfer befogadási feltételeinek megteremtése,

  • technológiai know-how előnyök-hátrányok felismertetése,

  • technológiai stratégiák (jövőképek) kialakítása,

  • technológiák szociológiai hatásainak értékelése,

  • stratégiai szövetségek létrehozása a technológiák fejlesztésében.




LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!