3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A technológiamenedzsment összetett fogalma alatt azt a tevékenység együttest értjük, amely keretében a vállalat termékeit, gyártási eljárásait komplex módon újítjuk meg. A megújulás kiterjed, mind az elméleti és módszertani ismeretekre, a hasznosított K+F eredményekre, az újdonságteremtés, az újdonság befogadás vállalaton belüli folyamatainak muködtetésére, a stratégia megalkotásától az újdonság piacra vezetéséig terjedõ tevékenységekre, mind pedig a rendszerben hasznosuló mûszaki-technikai, gazdasági, szervezési-vezetési ismeretekre egyaránt.

A tudásalapú kompetenciákra épülő rendszerekben, ahol erőteljes törekvés figyelhető meg a magkompetenciák nyújtotta előnyök kiaknázására és az ilyen kompetencia tar-tományok hangsúlyozott kialakítására, előtérbe kerülnek:

  • a tudástranszfert erősítő szabad mozgásterek biztosítása,

  • személyorientált szabályozás,

  • külső ismeret források bekapcsolása,

  • decentralizált tudásbázisok kialakulásának támogatása.


A vállalatok innovatív képességei (innovációs vagyon) a cégértékelésnek ma meghatározó elemei. Jól példázza ezt az olyan akvizíciók gyakoriságának növekedése, amelyekben a tudásbázis megszerzése az elsődleges cél.
Christensen (1995), e tendenciát érzékelve indítványozta az "innovatív vagyontárgyak" kategóriájának bevezetését. E vagyon csoportot, négy kompetencia csomag definiálására építi

  • Kutatási kompetenciák, beleértve az alap- illetve alkalmazott kutatások minden mozzanatát.

  • Folyamat- (technológia) orientált kompetenciákat, amelyek a gyártásfejlesztéstől a logisztikai képességekig terjednek, beépítve a minőségbiztosítási képességeket is.

  • Termék-szolgáltatás alapú kompetenciák, amelyek az output oldalon megjeleníthető képességeket testesítik meg (márka, diverzifikáltság stb.).

  • Esztétikai kompetenciák, az igény kielégítés szubjektív dimenzióit szolgáló képességek köre (design, arculat, megbízhatóság stb.).


A technomenedzselés új fókusza ennek megfelelően az immobil innovációs vagyonelemek, ezen belül a különleges előnyöket biztosító magkompetenciák hangsúlyozott fejlesztése, a technológiaváltási auditokra építve.(Pataki, 1998)

Irodalom:

CHRISTENSEN, H.K. - COOPER, A.C.(1982): The dogbusiness: a reexamination.
Business Horizons, 25.k. 6.sz. p.12-18.
HANDY, C. (1989): The Age of Paradox.
Boston. Harvard Business S. Press.
NELSON, R. P. (1993): National Innovation Systems.
Oxford Press N.Y.
PATAKI B. (1999): Technológiaváltások menedzselése.
Műszaki K. Budapest.
PAVITT, K.(1982): R+D, patenting and innovative activities. A statistical exploration. Research Policy, Vol. 1. pp. 33-51.
SZAKÁLY D. (2001): Transfer of Technology - Transfer of Knowledge.
(In: Business Studies. A Publication of the University of Miskolc.) Vol 1, Number 1. Miskolc. Miskolc University Press. 2001. p.179-191.
SZAKÁLY D.(2001): Tudásmenedzselési stratégiák.
Tudásalapú társadalom. Tudásteremtés - Tudástranszfer -Értékrenváltás. III. Nemzetközi Tudományos Konferencia. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar. Miskolc-Lillafüred. 2001. május 21-22.p. 521-532.
TARI, E. (1997): Stratégiai technológiamenedzsment.
(In.: Antal-Mokos Z. - Balaton K. - Drótos Gy. - Tari E.: Stratégia és szervezet) KJK. Budapest, p. 203-231.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!