3p

A globalizáció, valamint a nyitott határok Európa nyugati részén és a Közép-kelet Európával kialakulóban lévő szorosabb gazdasági kapcsolatok új logisztikai stratégia kidolgozását kényszerítik ki a logisztikai menedzserektől.

Versenytársak vagy partnerek?

A hagyományos megközelítés szerint a piaci versenyt úgy fogjuk fel, mint cégek versenyét ugyanazon vevő megrendeléseinek megnyeréséért. Ebből a nézőpontból egy vállalat sikere úgy értékelhető, hogy az adott cég alkalmasságát, képességét, eredményeit a versenytársához viszonyítjuk.

Az ellátási lánc menedzsment vizsgálatakor felmerül a kérdés, kik is versenyeznek egymással? Például egy autóipari beszállító (egy részegység összeszerelő) az adott autógyártó egyik modelljéhez tartozó alrendszer kizárólagos forrása lehet, és a beszállítónak ez a fő üzlete.

Ez a viszony magával hozza azt a kockázatot is, hogy a beszállító gazdasági sikerei nemcsak a saját teljesítményétől függenek, hanem a vevő sikereitől is. Hasonlóképpen az autógyártó sikere függ a beszállítók gyártási, tervezési, fejlesztési tevékenységétől. A láncban együttműködő cégek egymástól való függése megköveteli a stratégiai megközelítést. A "kivel játsszunk együtt?" kérdés ugyanolyan fontossá válik, mint a "mit játsszunk?".

Egy ilyen láncnak a kialakítása ugyan sok időt és vezetői erőforrást vesz igénybe, de ezeknek a viszonyoknak a versenytársak általi másolása szinte lehetetlen, de legalábbis nagyon nehéz.

A partneri viszony kialakításánál és működtetésénél a következő szabályokat érdemes figyelembe venni:

  • A vevők és beszállítók kiválasztásánál portfolió megközelítést kell alkalmazni. Nem lehetséges mindenki partnerévé lenni. A vevőket partnerek, nagyobb vevők és kisebb vevők kategóriákba; a beszállítókat partnerek, közös gyártók és alvállalkozók kategóriákba kell sorolni. A saját képességeiket és a partner különleges képességeit össze kell hangolni, és egyesített "megkülönböztető képességet" kell kifejleszteni.


  • A stratégiát a partnerekhez illesztve kell kialakítani. Tisztázni kell a beszállítóval, hogy fontos vevői vagyunk-e, és meg kell kérdeznünk a vevőinket, fontos beszállítói vagyunk-e?


  • Meg kell érteni mind a vevők, mind a beszállítók üzletét és érdekeit, és tisztázni kell, hogy a jövőbeni célokat illetően azonos irányban haladunk-e, egyeztetni kell a fejlesztési terveket.


  • Biztosítani kell a teljes körű információáramlást és a többszintű kommunikációt a partnerekkel.


  • Közös oktatásokat kell szervezni.


  • Hosszú távú szerződéseket kell kötni, világos, egyértelmű szabályokkal az árképzés felülvizsgálatára vonatkozóan. A beszállítók és a vevők költségeire kell fókuszálni és nem a profit-részesedésükre. A teljesítménymérés módszereit közösen kell kidolgozni, és meg kell állapodni a profit-megosztás szabályaiban.


  • A kereslet lánc menedzsment rövidesen a hatékony verseny legfontosabb hajtóereje lesz. A versenyképes cégek felismerik ennek stratégiai jelentőségét és kialakítják a beszállítók és vevők portfolióját. A szervezeti kapcsolódások kialakítása és fejlesztése nem egyszerű feladat, új kompetenciákat követel meg az együttműködés és bizalom építésében, az információs és más kommunikációs mechanizmusok összehangolásában. A sikerhez a ma meglévő gyakorlat és gondolkodásmód megváltozására van szükség, a lánc csak akkor működhet jól, ha minden egyes résztvevője megtalálja a saját számítását is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!