2001. február 28. 11:00

A globalizáció, valamint a nyitott határok Európa nyugati részén és a Közép-kelet Európával kialakulóban lévő szorosabb gazdasági kapcsolatok új logisztikai stratégia kidolgozását kényszerítik ki a logisztikai menedzserektől.

Versenytársak vagy partnerek?

A hagyományos megközelítés szerint a piaci versenyt úgy fogjuk fel, mint cégek versenyét ugyanazon vevő megrendeléseinek megnyeréséért. Ebből a nézőpontból egy vállalat sikere úgy értékelhető, hogy az adott cég alkalmasságát, képességét, eredményeit a versenytársához viszonyítjuk.

Az ellátási lánc menedzsment vizsgálatakor felmerül a kérdés, kik is versenyeznek egymással? Például egy autóipari beszállító (egy részegység összeszerelő) az adott autógyártó egyik modelljéhez tartozó alrendszer kizárólagos forrása lehet, és a beszállítónak ez a fő üzlete.

Ez a viszony magával hozza azt a kockázatot is, hogy a beszállító gazdasági sikerei nemcsak a saját teljesítményétől függenek, hanem a vevő sikereitől is. Hasonlóképpen az autógyártó sikere függ a beszállítók gyártási, tervezési, fejlesztési tevékenységétől. A láncban együttműködő cégek egymástól való függése megköveteli a stratégiai megközelítést. A "kivel játsszunk együtt?" kérdés ugyanolyan fontossá válik, mint a "mit játsszunk?".

Egy ilyen láncnak a kialakítása ugyan sok időt és vezetői erőforrást vesz igénybe, de ezeknek a viszonyoknak a versenytársak általi másolása szinte lehetetlen, de legalábbis nagyon nehéz.

A partneri viszony kialakításánál és működtetésénél a következő szabályokat érdemes figyelembe venni:

  • A vevők és beszállítók kiválasztásánál portfolió megközelítést kell alkalmazni. Nem lehetséges mindenki partnerévé lenni. A vevőket partnerek, nagyobb vevők és kisebb vevők kategóriákba; a beszállítókat partnerek, közös gyártók és alvállalkozók kategóriákba kell sorolni. A saját képességeiket és a partner különleges képességeit össze kell hangolni, és egyesített "megkülönböztető képességet" kell kifejleszteni.


  • A stratégiát a partnerekhez illesztve kell kialakítani. Tisztázni kell a beszállítóval, hogy fontos vevői vagyunk-e, és meg kell kérdeznünk a vevőinket, fontos beszállítói vagyunk-e?


  • Meg kell érteni mind a vevők, mind a beszállítók üzletét és érdekeit, és tisztázni kell, hogy a jövőbeni célokat illetően azonos irányban haladunk-e, egyeztetni kell a fejlesztési terveket.


  • Biztosítani kell a teljes körű információáramlást és a többszintű kommunikációt a partnerekkel.


  • Közös oktatásokat kell szervezni.


  • Hosszú távú szerződéseket kell kötni, világos, egyértelmű szabályokkal az árképzés felülvizsgálatára vonatkozóan. A beszállítók és a vevők költségeire kell fókuszálni és nem a profit-részesedésükre. A teljesítménymérés módszereit közösen kell kidolgozni, és meg kell állapodni a profit-megosztás szabályaiban.


  • A kereslet lánc menedzsment rövidesen a hatékony verseny legfontosabb hajtóereje lesz. A versenyképes cégek felismerik ennek stratégiai jelentőségét és kialakítják a beszállítók és vevők portfolióját. A szervezeti kapcsolódások kialakítása és fejlesztése nem egyszerű feladat, új kompetenciákat követel meg az együttműködés és bizalom építésében, az információs és más kommunikációs mechanizmusok összehangolásában. A sikerhez a ma meglévő gyakorlat és gondolkodásmód megváltozására van szükség, a lánc csak akkor működhet jól, ha minden egyes résztvevője megtalálja a saját számítását is.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.