3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kritikusok szerint a reklámozóknak be kellene fejezni a fiatalok kizsákmányolását, s a gyermekek telhetetlen fogyasztóvá formálását.

Az SCEC a gyermekek reklámokkal történő kizsákmányolása ellen küzdő szervezet, melynek célja a gyermekek egészségének és jólétének védelme. A szervezet szívósan küzd az iskolák szabad zónává nyilvánítása mellett, s felmérésekkel próbálják igazolni a reklámok pszichológiai és egészségügyi következményeit. Szeretnék felszámolni a 8 évesnél fiatalabbaknak szóló hirdetéseket, s kérvényezik különféle gyakorlatok bevezetését is a gyermek reklámokkal kapcsolatban. A legtöbb hirdető azonban úgy érzi, hogy éppen elég tájékoztató áll rendelkezésükre ebben a témakörben ahhoz, hogy az iparág tisztességes jellege megmaradjon.

A gyermekreklámokkal kapcsolatos osztály kiadványa szigorú megkötések mellett engedélyezi a hirdetéseket, amik nem lehetnek félrevezetőek a termék használatával kapcsolatban, s tilos a gyermeki fantáziára alapuló hirdetés is.

Az ellenvélemények között gyakran szerepel az az érv, hogy a reklámokkal a fiatalok önbecsülése jelentősen befolyásolható, főként az alacsony jövedelmű családok körében. A reklámozók pontosan tudják, hogyan szólítsák meg a fiatalokat, hogy célhoz érjenek. A felnőttek, a szülők felelőssége óriási ebben a kérdésben, hiszen a reklámok nagy része a televízión keresztül jut el a tinikhez. Nekik kell több figyelmet szentelniük arra, gyermekük mit néz és milyen gyakorisággal teszi azt. A szakértők szerint a legnagyobb probléma abban rejlik, hogy a reklámozók a gyermekek kizsákmányolásakor a sebezhetőségre apellálnak, s egyetlen motivációjuk az önzés.

Egy amerikai felmérés szerint a 3 éves korú gyermekek közül minden ötödik gyerek adott termék esetén ragaszkodik egy bizonyos márkához, s befolyásolja a szülőt annak megvásárlására. Az idősebbeknél ez a kör jóval nagyobb. A 12-19 közötti korosztály a tavalyi évben 155 milliárd dollárt költött zsebpénzéből különféle termékekre, ami jelentős emelkedés a négy évvel korábbi 63 milliárd dollárhoz képest. A '60-as években a gyermekek befolyására történt vásárlások összege még alig érte el az 5 milliárd dollárt, s az elmúlt 25 év alatt mindez megtízszereződött.

A mai kor gyermeke félelmetes mennyiségű információhoz jut különböző csatornákon keresztül, elméje néhány évtizeddel korábbi társaihoz képest fejlettebb. A reklámozók mindezzel tisztában vannak és ki is használják a lehetőségeket. Ma negatív utópia, holnap lehet hogy valóság lesz a 2 évesnél fiatalabbak reklámokkal történő befolyásolása, hogy időben megszülessen a márkához hű vásárló.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!