Az idén január elsejével hatályba lépett új médiatörvény már szabályozza a reklámhangerő kérdését, és eszerint a reklám nem lehet hangosabb, mint a környező műsorszámok hangereje. A magyar fejlesztésű, "Humanoid” névre „hallgató” szoftver az RTL Klub, a TV2, az MTV1, MTV2 és a Duna TV csatornáin vizsgálja január óta a műsorjelek hangosságát, illetve a kritikus hangerőugrásokat.
A "Humanoid” fejlesztése 2010 decemberében fejeződött be, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban. A mérést végző szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, majd a megadott paramétereket túlszárnyaló szegmensek esetében a táblázatokban megjelöli az adott műsorrészeket, időpontokat. A program azt is lehetővé teszi, hogy az adott "ugrásokról" teljes bizonyossággal megállapítsák, hogy azok reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez kapcsolhatóak-e.
A "Humanoid” szoftver által készített adattáblák a Médiatanács weboldalán találhatóak meg. A program segítségével laikusok számára is könnyen értelmezhető módon megjeleníthetőek a vélhetően jogsértően erős hangerő kiugrások. A közzétett adatbázisban bárki könnyedén rákereshet a szolgáltató és az időszak beállításával a feldolgozott adatbázisban tárolt szpotokra. A megjelenő grafikonok piros színnel jelölik a problémás részeket, ezekről pedig egy kattintással rögtön a kifogásolt reklám videóját is elérhetik az érdeklődők.
A kezdeti türelmi időszakban a Médiatanács a közzétett információkkal és a szolgáltatókkal kezdeményezett konzultációval szeretné elérni, hogy a rendelkezésre bocsátott információk segítségével, együttműködés révén tűnjenek el a képernyőkről és az éterből a túl hangos szpotok. A testület azonban várhatóan idén ősztől már szankciókkal is sújthatja a médiaszolgáltatókat, ha a reklám a megengedettnél hangosabb.
mfor.hu