3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szinte kikerülhetetlen manapság a médiában a disznóhúsra vonatkozó állítás, miszerint a sertésinfluenza nem terjed a hús elfogyasztásával. A lakosságot azonban ezek az "apró" részletek nem izgatják, a rossz hírbe keveredett élelmiszerek fogyasztása általában szinte egyik napról a másikra drasztikusan csökkenni szokott. Most azonban a pánik elmaradni látszik itthon. Mfor.hu háttér.

Bon appétit! (Mfor-montázs)

Nem látszik jelentős változás a sertéshús-fogyasztásban az elmúlt hetekben, mondta el az mfor.hu-nak Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője. Pedig az emberek általában hajlamosak a médiában megjelenő botrányokra egyből vásárlói döntéseikkel reagálni. Így volt ez a madárinfluenza esetében is, de említhetjük a tavalyi paprikabotrányt is, amikor is Molitórisz Károly, az Univer Zrt. vezetője szerint egyik napról a másikra az emberek szinte leálltak a paprika-őrlemény vásárlásával.

Bár az Univer Zrt. termékében nem szerepelt a bűnösnek kikiáltott összetevő, a lakosság érzékelése nem ennyire szofisztikált. Komoly kommunikációs kampányok kellettek ahhoz az ÁNTSZ és a gyártó részéről, hogy ez az üzenet eljusson a fogyasztókhoz, és újra vásárolni merjék a termékeket.

Farkast kiáltottak

A madárinfluenza esetében is túlzott volt a lakossági reakció (igaz, amikor tényleg felütötte fejét a vírus a hazai szárnyasokban is, addigra már senkit nem érdekelt a téma.) 2005 októberében, amikor három vezető politikus látványosan beoltatta magát madárinfluenza ellen, kitört a pánik: a baromfifogyasztás harminc százalékkal esett vissza, szinte egyik hétről a másikra – mondta az mfor.hu-nak Takács László, a Baromfi Termék Tanács igazgatója.

Decemberre a csökkenés mértéke kisebb lett, a fogyasztás ekkor tíz százalékkal maradt el a botrány előtti szinttől. Takács szerint a média felelőtlen viselkedése járulhatott hozzá leginkább ehhez az áldatlan állapothoz, hiszen a baromfihús fogyasztása nem okozott betegséget. Később viszont, 2006 nyarán, amikor ténylegesen megjelent a kór hazánkban is, és egymillió szárnyast kellett elpusztítani, az emberek már nem hittek a médiának, és vígan fogyasztották a baromfitermékeket.

Már vagy még nem reagálunk a botrányokra

Remény Ervin, a Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetségének (HÚSCÉH) ügyvezető alelnöke szintén nem lát jelentős fogyasztásbeli eltérést az előző hetekhez képest. Persze nem telt még el sok idő a sertésinfluenza kitörése óta, de a vásárlók jellemzően gyorsan szoktak reagálni az ilyen hírekre. Az biztos, hogy a mostani helyzet a HÚSCÉH-en belül is téma, tartanak is a pánik kitörésétől, de bíznak a magyar hatóságok kommunikációs meggyőző erejében.

Remény Ervin szerint a magyar lakosság fogyasztásában kiemelt helyen szerepel a sertéshús. Hullámvölgyek voltak már az évszázadok alatt e téren is, és bármekkora pánik is törne ki a piacon, pár napig, hétig tartana csak, aztán helyreállna a rend.

Hackl Mónika szerint a Tesco - annak ellenére, hogy a pánik jelei nem mutatkoztak még a fogyasztásban - felkészült. Személyzetük tisztában van azzal, hogy a sertéshús elfogyasztása által nem terjed a vírus, és erről felvilágosítást is ad az áruházakban, ha igény van rá. Külön kommunikációs eszközökkel még nem készült a cég, mivel nem érzi ennek szükségét.

Ugyanezt a véleményt osztja Láber Zsuzsanna, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője is. Véleménye szerint nincs mitől tartaniuk az embereknek, és mivel a média megfelelően közvetítette ezt az üzenetet, nem is tapasztalható bizonytalanság a fogyasztókban.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!