Nem látszik jelentős változás a sertéshús-fogyasztásban az elmúlt hetekben, mondta el az mfor.hu-nak Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője. Pedig az emberek általában hajlamosak a médiában megjelenő botrányokra egyből vásárlói döntéseikkel reagálni. Így volt ez a madárinfluenza esetében is, de említhetjük a tavalyi paprikabotrányt is, amikor is Molitórisz Károly, az Univer Zrt. vezetője szerint egyik napról a másikra az emberek szinte leálltak a paprika-őrlemény vásárlásával.
Bár az Univer Zrt. termékében nem szerepelt a bűnösnek kikiáltott összetevő, a lakosság érzékelése nem ennyire szofisztikált. Komoly kommunikációs kampányok kellettek ahhoz az ÁNTSZ és a gyártó részéről, hogy ez az üzenet eljusson a fogyasztókhoz, és újra vásárolni merjék a termékeket.
A madárinfluenza esetében is túlzott volt a lakossági reakció (igaz, amikor tényleg felütötte fejét a vírus a hazai szárnyasokban is, addigra már senkit nem érdekelt a téma.) 2005 októberében, amikor három vezető politikus látványosan beoltatta magát madárinfluenza ellen, kitört a pánik: a baromfifogyasztás harminc százalékkal esett vissza, szinte egyik hétről a másikra – mondta az mfor.hu-nak Takács László, a Baromfi Termék Tanács igazgatója.
Decemberre a csökkenés mértéke kisebb lett, a fogyasztás ekkor tíz százalékkal maradt el a botrány előtti szinttől. Takács szerint a média felelőtlen viselkedése járulhatott hozzá leginkább ehhez az áldatlan állapothoz, hiszen a baromfihús fogyasztása nem okozott betegséget. Később viszont, 2006 nyarán, amikor ténylegesen megjelent a kór hazánkban is, és egymillió szárnyast kellett elpusztítani, az emberek már nem hittek a médiának, és vígan fogyasztották a baromfitermékeket.
Már vagy még nem reagálunk a botrányokra
Remény Ervin, a Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetségének (HÚSCÉH) ügyvezető alelnöke szintén nem lát jelentős fogyasztásbeli eltérést az előző hetekhez képest. Persze nem telt még el sok idő a sertésinfluenza kitörése óta, de a vásárlók jellemzően gyorsan szoktak reagálni az ilyen hírekre. Az biztos, hogy a mostani helyzet a HÚSCÉH-en belül is téma, tartanak is a pánik kitörésétől, de bíznak a magyar hatóságok kommunikációs meggyőző erejében.
Remény Ervin szerint a magyar lakosság fogyasztásában kiemelt helyen szerepel a sertéshús. Hullámvölgyek voltak már az évszázadok alatt e téren is, és bármekkora pánik is törne ki a piacon, pár napig, hétig tartana csak, aztán helyreállna a rend.
Hackl Mónika szerint a Tesco - annak ellenére, hogy a pánik jelei nem mutatkoztak még a fogyasztásban - felkészült. Személyzetük tisztában van azzal, hogy a sertéshús elfogyasztása által nem terjed a vírus, és erről felvilágosítást is ad az áruházakban, ha igény van rá. Külön kommunikációs eszközökkel még nem készült a cég, mivel nem érzi ennek szükségét.
Ugyanezt a véleményt osztja Láber Zsuzsanna, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs vezetője is. Véleménye szerint nincs mitől tartaniuk az embereknek, és mivel a média megfelelően közvetítette ezt az üzenetet, nem is tapasztalható bizonytalanság a fogyasztókban.