A világháló lehetőségeit bevallásuk szerint még nem tudják kellőképpen kihasználni, de elismerik, hogy egy-két éven belül az internet döntő jelentőségűvé válik -- áll a GKI legújabb gyorsjelentésében.
A GKI Gazdaságkutató Rt. -- a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve -- új, a vállalati szféra egészét átfogó kutatást indított. A 2000. negyedik negyedévben megkezdett vizsgálat célja az internet és a kapcsolódó üzleti alkalmazások ismeretének, elterjedésének, jövőjének feltárása, az internetalapú kereskedelemre és az információtechnológiai piacra vonatkozó várakozások feltérképezése. A kutatás során a teljes hazai vállalati kört öt csoportra osztották, ebből most a kereskedelmi cégek válaszait ismertetjük.
A nem hálózatos kis- és nagykereskedelmi cégeknek jelenleg 68 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel. Egy-két éven belül további 16 százalékuk tervezi a rendszer kiépítését.
A kereskedelmi hálózatok mindegyike rendelkezik internet-hozzáféréssel, és közülük minden negyedik az összes számítógépen állandó jelleggel elérhetővé teszi az alkalmazottak számára a világhálóhoz csatlakozást.
A kereskedelmi hálózatok 58 százaléka üzemeltet már belső számítógépes hálózatot, míg 8 százalékuk a közeljövőben tervezi a rendszer bevezetését.
A kereskedelmi cégek az intranet legnagyobb előnyének a belső információáramlás gyorsítását tartják. Másodikként a hatékonyabb munkamegosztást sorolták, míg a költségcsökkentés a harmadik helyre került.
A kis- és nagykereskedelmi cégek 82 százaléka alkalmaz számítógépes árukészlet-nyilvántartási rendszert. Minden negyedik cég rendszere támogatja az automatikus utánrendelést. A cégek közel fele a következő egy-két évben internetalapúvá kívánja tenni a készlet-nyilvántartási és árurendelési rendszerét.
A kis- és nagykereskedelmi szektornál talán a leglényegesebb kérdés az interneten keresztüli értékesítés. A fogyasztói elektronikus kereskedelem (B2C) 2,4 milliárd forintra becsülhető. Az eladott termékek leginkább papír- és írószerek, könyvek, CD-k, számítástechnikai eszközök, valamint elenyésző mértékben élelmiszerek.
A kereskedőcégek még visszafogottak
Noha a kereskedelmi hálózatok 75 százaléka működtet már saját honlapot, az e szektorba tartozó cégek egyelőre nem várják, hogy az internet elterjedése gyökeresen megváltoztatná vállalatuk piacát.