5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját - közölte pénteken sajtótájékoztatón Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, miután tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel.

Varga Mihály hangsúlyozta: Budapest legnagyobb vállalatának működőképesnek kell maradnia, ebben kölcsönösen érdekelt a kabinet és a főváros is. "Abban vagyunk érdekeltek - és szerintem a főváros is abban érdekelt -, hogy az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni" - mondta az államtitkár a kormányzati tárgyalódelegáció képviseletében, amelynek tagja volt Fellegi Tamás tárca nélküli miniszter és Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára is. Emlékeztetett egyúttal arra, hogy 2010-ben és 2011-ben 140 milliárd forintos támogatást nyújtott a kormányzat a fővárosnak a BKV működőképességének biztosításához.

A Miniszterelnökséget vezető államtitkár az egyik legsürgetőbb problémának az adósságfinanszírozást nevezte, hozzátéve, hogy a korábban nyújtott állami garanciák miatt ez a központi büdzsét és az államadósság mértékét is érintheti. Ezért olyan megoldást keresnek - magyarázta -, amely jó a fővárosnak, a BKV-nak és a kormánynak is, hiszen a 2012-es központi költségvetés, államháztartás keretei adottak, és "ebben a keretben kell elhelyeznünk a BKV számára rendelkezésre bocsátható forrásokat is". Hozzátette: olyan lépésekre van szükség, amelyek biztosítják a 40 milliárd forintos adósság kezelését, anélkül, hogy a BKV működése ellehetetlenülne.

Olyan hosszú távú keretrendszert kell kialakítani a BKV működésével kapcsolatban, amely a kormányzatnak sem jelent rendkívüli intézkedéseket - emelte ki.

Arra a kérdésre, szóba került-e a tárgyaláson a zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatás feloldása, kifejtette: a támogatás elvonása nem merült fel, ennek az összegnek a jövőben is BKV finanszírozását kell szolgálnia. "Az a keretrendszer, amelyet vázolt a fővárosi delegáció, nyilván tartalmaz olyan megoldásokat, amelyek akár csökkenthetik, akár növelhetik is a jövőben a normatív támogatás rendszerét, de alapvetően a kormányzat most azt a keretet fogadta el, amit a parlament is jóváhagyott" - részletezte, kijelentve, hogy normatív támogatás van, és 2012 végéig biztosan lesz is. A 2013-tól megvalósuló finanszírozás a következő hetek megbeszéléseitől függ - jegyezte meg.

A Nemzetközi Valutaalappal (IMF) , illetve az Európai Unióval folytatandó konzultációt firtató felvetésre Varga Mihály azt mondta: a reményeik szerint hamarosan megkezdődő tárgyalásokon olyan "megnyugtató megoldást" akarnak felvázolni a közösségi közlekedés kérdésében az IMF-nek és az Európai Uniónak, amely "semmilyen tekintetben nem lesz majd a megállapodásnak az akadálya".

Tarlós István főpolgármester szavai szerint óvatosan optimistává, bizakodóvá tette a megbeszélés; reálisakká és teljesíthetővé váltak a kormányzati feltételek, tudtak irányt keresni a 2004-ben felvett adósságállomány kezelésének módozataira is, a későbbi egyeztetéseken döntenek arról, hogy ezek közül melyik a legegyszerűbben és leggyorsabban megvalósítható.

A városvezető - akit két helyettese, György István és Bagdy Gábor kísért el a találkozóra - szerencsének nevezte, hogy az alapcél egyezik, vagyis az államnak vissza kell vonulnia a rendszertelen és kiszámíthatatlan támogatásoktól, amelyek régen bevett gyakorlatnak számítottak.

Kitért arra is, hogy az elmúlt két hétben a főváros komoly számításokat végzett, a tárgyévi működés feltételeit nagyon nehezen, és az eddigi szolgáltatások - így például az oktatási és szociális szegmens - színvonalának mérséklésével teljesíteni tudják ahhoz, hogy az egy forint - egy forint elve teljesülni tudjon. (Eszerint minden kormányzati forinthoz a főváros ugyanannyit tesz hozzá).

Tarlós István arról is beszámolt: tisztázták a 2013-tól kialakítandó hosszabb távú működés kérdéseit is, az erről szóló részletes javaslatcsomagot legkésőbb kedd reggelre eljuttatják a kormánynak. Hangsúlyozta: az anyagban az elméleti alternatívák mindegyikét felsorolják majd, de "ez nem ok arra, hogy bárki is kiemelje a legkedvezőtlenebbet, mintha bárki is azt tervezné". Utalt arra: ez történt legutóbb "ennek a szerencsétlen útdíjnak a vonatkozásában, amit senki nem preferált, csak felsoroltak, mint elméleti lehetőséget".

A főpolgármester az esetleges járatritkításokról is szólt. Úgy vélekedett, félreértelmezték szavait, nem arról van szó, hogy belátható időn belül ezt meg kellene lépni, hanem arról, hogy kell a paraméterkönyv egy ilyen változatának is készülnie arra az esetre, ha nem oldódik meg a teljes finanszírozási probléma, az államháztartási törvény szerint ugyanis nem rendelhető meg olyan szolgáltatás, amelynek nincs fedezete.

Kitért arra is: "tetszik, nem tetszik" mindenkinek tudomásul kell venni, hogy a mostani helyzet, az adósságállomány 2003 és 2009 között keletkezett. Ezt "adottságnak" nevezte Tarlós István, megjegyezve: ennek megoldása az államra is kemény feladatot ró, így megköszöni, hogy együtt tudnak ennek "nekiugrani".

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!