A hazai kiskereskedelem egyik izgalmas témája a "private label" (saját- vagy kereskedelmi márka). Ilyen termékeket általában alacsonyabb áron, szinte már minden üzlettípusban kínálnak, a fejlődésük terén megfigyelhető trendek nagymértékben befolyásolják a legtöbb gyártói márka piaci pozícióját és részesedését.
A kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacán 2000-től kezdődően folyamatosan növekszik, 2000 és 2004 között megduplázódott. A GfK becslései szerint a magyar lakosság tavaly megközelítően 300 milliárd forintot fordított ilyen termékek vásárlására, derül ki a GfK Piackutató Intézet az mfor.hu-hoz eljuttatott tanulmányából.
A sajátmárkás termékek aránya az úgynevezett alacsony involváltságú áruk körében a legmagasabb. Ezek olyan árucikkek, melyek vásárlásához nem - vagy csak kevéssé - kötődik érzelem, de a napi élethez elengedhetetlenek. Ide tartoznak például a háztartási papíráruk, a vaníliás cukor, a sütőporok és bizonyos tejipari készítmények (sűrített tej, kávékrémesítő, vaj). Ezt mutatja a "Kereskedelmi Márka Analízisek" tanulmányból származó grafikon, amelyet a Gfk 2000 háztartás megkérdezésével folytatott, rendszeres, országosan reprezentatív kutatása alapján állított össze.
Top 50: A sűrített tejből vásárolunk leginkább sajátmárkát |
A sűrített tejek piacának például közel kétharmadát uralják a sajátmárkás termékek, de jelentős e kereskedelmi márkák részesedése a tejszínhab és tejföl piacán is. Szintén ebbe a körbe tartoznak a kutya- és macskaeledelek. Előbbiek piacának kétötödét birtokolják a sajátmárkás termékek, amelyek a macskaeledelek körében is közel ekkora részesedéssel rendelkeznek. Érdekes, hogy a tejszínhab-piac 42 százalékát, a vaj, a vajkrém és mélyhűtött zöldségek piacának megközelítően egyharmadát szintén a sajátmárkás termékek dominálják.
Menedzsment Fórum