2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly 2000-hez képest megduplázódott a kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacán. A magyarok bevásárlásaikkor szinte minden hetedik forintjukat - megközelítően 300 milliárd forintot - sajátmárkás termékre költik. Utóbbiak jellemzően az olyan áruk körében hódítanak, amelyek vásárlásához nem fűződik érzelem, derül ki a GfK Hungária által készített „Kereskedelmi márka analízisek 2004” című jelentésből.

A hazai kiskereskedelem egyik izgalmas témája a "private label" (saját- vagy kereskedelmi márka). Ilyen termékeket általában alacsonyabb áron, szinte már minden üzlettípusban kínálnak, a fejlődésük terén megfigyelhető trendek nagymértékben befolyásolják a legtöbb gyártói márka piaci pozícióját és részesedését.

A kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacán 2000-től kezdődően folyamatosan növekszik, 2000 és 2004 között megduplázódott. A GfK becslései szerint a magyar lakosság tavaly megközelítően 300 milliárd forintot fordított ilyen termékek vásárlására, derül ki a GfK Piackutató Intézet az mfor.hu-hoz eljuttatott tanulmányából.

A sajátmárkás termékek aránya az úgynevezett alacsony involváltságú áruk körében a legmagasabb. Ezek olyan árucikkek, melyek vásárlásához nem - vagy csak kevéssé - kötődik érzelem, de a napi élethez elengedhetetlenek. Ide tartoznak például a háztartási papíráruk, a vaníliás cukor, a sütőporok és bizonyos tejipari készítmények (sűrített tej, kávékrémesítő, vaj). Ezt mutatja a "Kereskedelmi Márka Analízisek" tanulmányból származó grafikon, amelyet a Gfk 2000 háztartás megkérdezésével folytatott, rendszeres, országosan reprezentatív kutatása alapján állított össze.

Top 50: A sűrített tejből vásárolunk leginkább sajátmárkát

A sűrített tejek piacának például közel kétharmadát uralják a sajátmárkás termékek, de jelentős e kereskedelmi márkák részesedése a tejszínhab és tejföl piacán is. Szintén ebbe a körbe tartoznak a kutya- és macskaeledelek. Előbbiek piacának kétötödét birtokolják a sajátmárkás termékek, amelyek a macskaeledelek körében is közel ekkora részesedéssel rendelkeznek. Érdekes, hogy a tejszínhab-piac 42 százalékát, a vaj, a vajkrém és mélyhűtött zöldségek piacának megközelítően egyharmadát szintén a sajátmárkás termékek dominálják.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!