4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A válságnak köszönhetően a korábbinál is nagyobb teret nyertek a hazai kiskereskedelmi láncokban az olcsó, kereskedelmi márkás termékek, amelyek árelőnye átlagosan negyven százalékra rúg. Az összforgalmon belüli arányuk kiemelkedően magas a diszkontoknál, ahol ma már 100 forintból 53-at ilyen árukra költünk, derül ki a Nielsen piackutató cég mfor.hu-hoz eljuttatott adataiból.

(Mfor-montázs)

Évek óta lassan, de biztosan emelkedik az úgynevezett kereskedelmi márkák aránya az élelmiszerek értékben mért összforgalmán belül. Míg 2006-ban még csak az árbevétel 18 százalékát adták ezek a termékek, addig 2007-ben húsz, az idei első félévben pedig 22 százalékra nőtt a részarányuk, forgalmuk pedig 14 százalékkal emelkedett.

Igaz, ezzel még mindig elmaradunk a német, a brit, a francia, a spanyol és az olasz piactól, ahol az összforgalomnak már 25-33 százalékát teszik ki az ilyen típusú áruk.

A diszkontokban a legkelendőbb 

A főleg alacsony áruk miatt népszerű kereskedelmi márkás élelmiszerek a diszkont kiskereskedelmi láncoknál, azaz a Lidlnél, az Aldinál, a Pennynél és a Profinál fogynak a legjobban. Arányuk az összforgalmon belül 2006-ban 46, 2007-ben 48 százalékot tett ki, 2009 első félévében pedig 100 forintból már 53-at költöttünk ilyen típusú árukra a diszkontokban, áll a Nielsen piackutató cég felmérésében.

A kereskedelmi márkák összforgalmon belüli aránya hamarosan elérheti a német, a francia vagy az olasz piacon tapasztalt szintet, amennyiben a diszkontok hazai térnyerése az eddigi ütemben folytatódik.

A Magyarországon 2004-ben megjelent Lidl például kezdetben évi 32-33 százalékos növekedési ütemet produkált az üzletnyitások számát tekintve. Ez tavaly 16 százalékra csökkent, idén pedig eddig 10 százalékkal nőtt az üzletek száma 2008-hoz képest. Szintén erőteljesen terjeszkedik az Aldi, amely tavaly év végén 42 üzlettel rendelkezett itthon, jelenleg pedig már 53 egységet üzemeltet. (Igaz, üzletszámban egyelőre még mindkét német diszkont elmarad a Pennytől.)   

Szupermarketek: messze leszakadva

A diszkontok után a kereskedelmi márkák leginkább a szupermarketekben (például Match, Spar, Kaiser’s) nyertek teret – utóbbiaknál azonban csak jóval kisebb, 22 százalékos részarányt tesznek ki eladásaik az összforgalmon belül. A növekvő trend azonban itt is megfigyelhető, hiszen 2006-ban még csak 16 százalék volt ez az arány.

A képzeletbeli dobogó harmadik helyén a hazai tulajdonú láncok (plédául CBA, Coop, Reál) állnak: náluk 2009 első felében az összforgalom 17 százaléka származott kereskedelmi márkák eladásából. Ez szintén - igaz, csak kismértékű - növekedést jelez 2007-hez (15 százalék) viszonyítva.

Érdekesség, hogy az általában kifejezetten olcsónak tartott hipermarketekben (Auchan, Cora, Interspar, Tesco) viszonylag alacsony, 14 százalék a kereskedelmi márkás élelmiszerek aránya, ráadásul ez az érték gyakorlatilag évek óta stagnál (2006-ban 13 százalék volt).

A sereghajtók ilyen tekintetben az egyéb kategóriába sorolt, azaz 400 négyzetméter alatti üzletek, ahol a kereskedelmi márkák összforgalmon belüli aránya mindössze hét százalék.   

Negyven százalékos árelőny

Elemzők szerint a kereskedelmi márkák térnyerésének üteme a válság hatására felerősődött. A fogyasztók egy része ugyanis az utóbbi hónapokban úgy próbálja fenntartani fogyasztását, hogy olcsóbb boltokban és olcsóbb termékeket vásárol - márpedig a kereskedelmi márkák árelőnye Magyarországon az EU-átlagnál sokkal nagyobb, átlagosan 40 százalék.

Mindez persze a kereskedelmi láncoknak is megéri, hiszen - a közvetlen forgalomnövekedésen túl - felhasználhatják ezeket a márkákat fogyasztóik lojalitásának erősítéséhez, és az üzlet márkaértékének növeléséhez, emeli ki a Nielsen elemzése.


Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!